Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Perspectives»A fons»La generació d’avui: entre el desig i la resistència
    A fons

    La generació d’avui: entre el desig i la resistència

    Paula Castillo RodriguezPer Paula Castillo Rodriguez1 de desembre de 2025No hi ha comentaris6 Minuts de lectura
    Guateque, d'Epidèmia Teatre © Aitor Rodero
    Guateque, d'Epidèmia Teatre © Aitor Rodero

    Que el sector de les arts escèniques és complicat és una obvietat. Que cada any neixen companyies i espectacles que el panorama no pot assumir, també.

    Publicitat

    Però què en fem, de tot això? Ens lamentem i ens queixem repetint el mantra… el sector està fatal? O tirem endavant? Quina és la realitat que vivim les companyies joves? He tingut la sort de parlar amb diverses companyies, incloent-hi la meva pròpia, per fer una panoràmica del sector i compartir les nostres experiències en primera persona.

    El funcionament del sector

    Les companyies joves ens movem en un ecosistema desigual en què les sales petites actuen com a punt d’entrada, refugi i trampolí. Però també involuntàriament on es crea una inèrcia que dificulta molt avançar. Segons Epidèmia Teatre, “encara s’associen massa sovint amb la precarietat, però són espais on es genera una part indispensable de la vitalitat creativa del país”. Als teatres públics, la presència de companyies petites és testimonial. Hi ha programadores i es­pais que aposten pel risc i cuiden les companyies emergents, però continuen sent una minoria.

    Un dels nostres maldecaps és la distribució: la majoria de nosaltres no tenim hores ni recursos per dedicar-hi l’energia que caldria. Ens passem més temps perseguint bolos que no pas fent allò que ens apassiona. Se’ns menja la paperassa i les ganes de no continuar perpetuant males pràctiques com l’autoexplotació.

    Sfumato, de Llum de Fideu © Martí Albesa
    Sfumato, de Llum de Fideu © Martí Albesa

    Totes hi estem d’acord: el ritme de producció actual és insostenible, i hi ha moltes ajudes a la creació però poquíssim acompanyament posterior. Llum de Fideu confirma que “les obres neixen i moren massa ràpidament, i això genera frustració i desgast. Voldríem poder aturar-nos i donar més vida a cada peça”.

    El que demanem són més espais intermedis entre sales petites i grans teatres. A La Bella Otero ho tenen clar: “Falten sales de mitjà format; si no, el salt és massa gran, massa de cop”. Volem una distribució més equitativa per arribar també als pobles i no quedar-nos només a les grans ciutats. Les Pinyes defensen que s’ha de “descentralitzar la cultura, als pobles ha d’arribar tot tipus de teatre”. Necessitem més diners i menys burocràcia. I, sobretot, que es pugui crear des del desig i no des de la necessitat.

    El desgast

    El teixit teatral s’aguanta per la il·lusió i la resi­liència dels qui hi som. Duo Fàcil remarca que la “motivació conviu amb un context estructuralment precari i una desconfiança sistèmica en la cultura com a bé comú”. Mantenir aquesta dedicació desgasta i fa que molts projectes morin abans d’hora. Encara més quan poques de nosaltres ens podem dedicar únicament a les nostres companyies. Inhabitants sostenen que “en aquest context hem après que si no ens donen feina, ens la fem nosaltres”. L’autogestió no és només un lema sinó una necessitat.

    Observin..., de Duo Fàcil © Laia Nogueras
    Observin…, de Duo Fàcil © Laia Nogueras

    La nostra generació

    “Suposo que cada generació als seus inicis sent que està canviant d’alguna manera les coses”, rematen Inhabitants. Si mirem el teatre que fem podríem dir que hi ha un esperit més reivindicatiu i una necessitat gairebé vital de confrontar el sistema. Duo Fàcil ho reforça: “Quan tot va malament, vols trencar contra això, hi ha ràbia que s’ha d’expressar d’alguna manera”. Potser aquesta energia ha acabat definint una identitat col·lectiva: un teatre més radical, més polític, més visceral. O potser totes les generacions van començar així, però nosaltres no les vam veure o viure.

    “No volem romantitzar la precarietat”, apunta La Bella Otero, “però almenys ens dona la llibertat de fer el que nosaltres volem realment”. I sí, posats a escollir, com a mínim fem allò que ens vingui de gust, siguem fidels a nosaltres mateixes: “Podem intentar reconvertir la precarietat en llibertat”, apunten.

    Tribut a les rates, de Las Espectadoras
    Tribut a les rates, de Las Espectadoras

    El sentiment de comunitat és clau, encara que massa sovint pugui quedar només en paraules. Las Espectadoras mantenen que “existeix una xarxa teatral jove i potent, però encara hi ha desconnexió entre nosaltres i ens falta generar més vincles. Hem de fer pinya, anar a veure’ns les unes a les altres i donar-nos suport. Són gestos indispensables per sobreviure en aquest sector tan hostil”.

    I ara què?

    És fàcil assenyalar els dèficits del sistema, però també hem d’assumir la nostra part de responsabilitat. Epidèmia Teatre fa autocrítica: “Sovint ens falta formació en producció i gestió, i tendim a ser una mica naïfs”. Si no ens organitzem, el risc és que ens mengin les inèrcies, i acabem esgotats i atrapats en un victimisme estèril. A la nostra companyia Application Rejected ho tenim clar: “Ens queixem molt –i amb raó–, generem molt de soroll però poca acció per revertir la situació. Cal trobar l’equilibri entre reivindicar i actuar!”.

    Pa amb tomàquet..., d'Application Rejected © Sergi Panizo
    Pa amb tomàquet…, d’Application Rejected © Sergi Panizo

    Hem d’ocupar espais que pensem que no són nostres. Segons Les Pinyes, “és una qüestió de creure’ns-ho: si no ens posem sobre la taula, ningú no ho farà per nosaltres”. I és que no demanem privilegis, sinó l’oportunitat de demostrar que tenim coses a dir i que les podem dir amb qualitat i rigor.

    Ésclar que ens hem ficat en un bon jardí escollint aquesta professió, però no tenim intenció de marxar. El sector està malament, sí, però totes anem tirant amb els nostres projectes, formant-nos i evolucionant com a companyies. Potser no sabem del cert com serà el futur, però tenim clar que no serà sense nosaltres.

    Un tros de pa, de Les Pinyes © Sílvia Poch
    Un tros de pa, de Les Pinyes © Sílvia Poch
    Duo Fàcil
    On les veurem
    : del 26 de desembre a l’1 de febrer al Teatre Maldà amb Observin aquests fills de puta
    Cia. Inhabitants
    On les veurem
    : fent gira de L’illa del tresor i un dijous al mes fent impro a La Saleta de Lleida
    Epidèmia Teatre
    On les veurem
    : de gira amb Guateque
    Llum de Fideu
    On les veurem
    : fent gira de Sfumato
    Cia. Les Pinyes
    On les veurem
    : de gira amb Hi, I’m Steven i Un tros de pa i Perla
    Cia. Las Espectadoras
    On les veurem
    : de gira amb Tribut a les rates, presenten l’edició del text el 9 de desembre a les 19 h a la Llibreria Alibri.
    Application Rejected 
    On les veurem
    : en la gira d’Estrena’t al Territori amb Hora Bruixa i de gira amb Pa amb tomàquet, el demà i Festum
    La Bella Otero
    On les veurem
    : descansant aquesta temporada però treballant per al pròxim pas de la companyia

    Publicitat
    Dossier Generació 90
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorElogi de l’intèrpret real
    Paula Castillo Rodriguez
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Actriu, comunicadora cultural i creadora de contingut

    Articles Relacionats

    Us enterraran a tots: un retrat de la generació teatral nascuda als anys noranta

    26 de novembre de 2025

    L’scroll infinit del teatre millennial

    13 de novembre de 2025

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    10 de novembre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    A fons 1 de desembre de 2025

    La generació d’avui: entre el desig i la resistència

    Que el sector de les arts escèniques és complicat és una obvietat. Que cada any…

    Elogi de l’intèrpret real

    Us enterraran a tots: un retrat de la generació teatral nascuda als anys noranta

    Oriol Pla, millor actor als International Emmy Awards per ‘Yo, adicto’ 

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    La generació d’avui: entre el desig i la resistència

    Elogi de l’intèrpret real

    Us enterraran a tots: un retrat de la generació teatral nascuda als anys noranta

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.