Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Perspectives»A fons»Oblideu les creadores
    A fons

    Oblideu les creadores

    Marc Villanueva MirPer Marc Villanueva Mir8 d'abril de 2020Actualitzat:8 d'abril de 2020No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    'Drei Schwestern', versió de les 'Tres germanes' de la directora Susanne Kennedy © Judith Buss

    Un breu panorama del teatre alemany contemporani

    Hi ha poques relacions d’admiració tan fortes i continuades en el temps com la que les artistes i espectadores catalanes (i em refereixo, amb aquest femení, a tots els gèneres i orientacions sexuals possibles) semblen haver professat dècada rere dècada al teatre alemany. Ja sigui arran de la fascinació burgesa per les òperes de Wagner al segle XIX, a causa de les promeses de subversió intuïdes en el cabaret i el llegat de Brecht, o, més recentment, arran de la reiterada invitació d’artistes alemanyes als teatres i festivals més potents de casa nostra, sembla que mai ha faltat ningú que sotgi amb interès els escenaris alemanys, ni ningú que no estigui immediatament disposat a introduir, traduir, reproduir o, directament, calcar (amb més o menys reconeixement de les fonts emprades) allò que s’hi està esdevenint.

    Aquesta història reincident d’admiració i desig d’emmirallament ha donat forma a una percepció col·lectiva de l’escena alemanya contemporània en forma de llista de noms: dels més familiars (Thomas Ostermeier, Heiner Goebbels, Rimini Protokoll) a altres de més recents (Katie Mitchell, Susanne Kennedy) o que potser encara no hem sentit mai (Thom Luz, Boris Nikitin). Inevitablement, ens hem acostumat a un llenguatge que els descriu en termes d’originalitat, “excepcionalitat creativa” i “personalitat pròpia”.

    ‘Drei Schwestern’, versió de les ‘Tres germanes’ de la directora Susanne Kennedy © Judith Buss

    Traçar un panorama artístic, en aquests termes, és una tasca problemàtica. Preferiria començar per un altre lloc: dir, per exemple, que el teatre, a Alemanya, disposa d’una dimensió institucional profunda i consolidada. L’exemple més clar és el model de l’Stadttheater: pràcticament cada ciutat disposa del seu propi teatre públic, amb un pressupost prou generós per mantenir una companyia pròpia, produir noves peces cada temporada i convidar espectacles d’altres teatres. Un exemple menys evident és el de la Freie Szene, que sovint traduïm com a “escena independent”. En fer-ho, correm el risc de passar per alt que l’escena independent, on es produeixen els treballs més experimentals i on trobem les relacions laborals més horitzontals, té un suport immens de les institucions i disposa del seu propi circuit de centres de recerca, creació i distribució: Künstlerhaus Mousonturm a Frankfurt am Main, PACT Zollverein a Essen, Hebbel am Ufer a Berlín, Hellerau a Dresden o Kampnagel a Hamburg són alguns dels espais consagrats a la creació contemporània i parcialment finançats per fons estatals o regionals.

    Aquesta xarxa converteix el teatre alemany en un ecosistema, caracteritzat per un intercanvi constant d’informació i col·laboracions. Si les institucions promouen i donen suport a l’escena independent, aquesta acaba nodrint i influint en el discurs de les institucions. Aquest intercanvi constant manté els espais de creació en un estat d’alerta contínua davant els debats o inquietuds més puixants en les artistes i la societat: des de l’increment del preu de l’habitatge fins a la imaginació de nous futurs, des del racisme estructural fins a la desigualtat de gènere. Rere cada programació es troba sovint un intent d’articular un discurs, de fer-se unes preguntes que són col·lectives i a les quals es respon, també, de manera col·lectiva i plural.

    En un país com el nostre, que tant ha tractat d’importar i emular les maneres de fer germàniques, potser cal parlar menys de creadores úniques i excepcionals i fer-ho, en canvi, d’ecosistemes i circuits de creació.

    També t’interessarà:

    La censura treu el cap a Alemanya per la dreta

    Alemanya Freie Szene Stadttheater
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEn memòria de l’amic Manuel Baratech
    Següent Article Teatre en dansa, una tendència a l’alça
    Marc Villanueva Mir

    Articles Relacionats

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025

    El professorat d’arts escèniques demana dignitat laboral

    27 de maig de 2025

    La Veronal i Marcos Morau obriran la temporada del TNC dedicada a les dones

    27 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Protagonistes 30 de maig de 2025

    Fanny Ferran, com peix a l’aigua

    Segueix nedant amb els seus a La llibreria màgica, fins al 28 de juny al…

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    El professorat d’arts escèniques demana dignitat laboral

    La Veronal i Marcos Morau obriran la temporada del TNC dedicada a les dones

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Fanny Ferran, com peix a l’aigua

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    El professorat d’arts escèniques demana dignitat laboral

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.