S’estrena a Netflix la sèrie d’un fenomen teatral que va néixer a l’off teatral de Barcelona, repassem la seva gènesi en clau de comèdia romàntica.
Smiley és un text teatral que el seu propi autor, Guillem Clua, defineix com la gran història d’amor de la seva vida. Una relació que ha passat de ser un text de l’off teatral a ser un fenomen mundial que ha triomfat als escenaris i promet petar-ho ben fort com a sèrie a Netflix. Aquest, com molts altres, és un intens idil·li que ha travessat les diferents fases que tot gran romanç té. Són aquestes:
Fase 1: L’atracció. Mitjans dels noranta. Josep Maria Benet i Jornet revoluciona TV3 fent aparèixer els primers personatges queer als serials: en Xavier (Jordi Boixaderas), a Poblenou, i la Mariona i la Inés (Núria Prims i Alícia González Laá), a Nissaga de poder. Aquests precedents sembren en Clua una llavor que germinarà l’any 2010 amb l’aparició de la seva primera història entre dos homes gais: Marburg.
Fase 2: La cita. 2011. Un jove Guillem Clua, recentment tornat de Nova York, ha estat seleccionat per participar en la primera edició del Torneig de Dramatúrgia del Temporada Alta, uns combats entre textos breus d’autors veterans i escriptors novells impulsats per Jordi Casanovas. S’ha d’enfrontar a Jordi Galceran, el rei de la comèdia. Però com s’ho farà si mai n’ha escrit cap? La resposta la troba en un consell de la dramaturga Marta Buchaca: “Escriu sobre allò que ets de debò”, li diu. L’autor s’obre en canal i escriu una comèdia romàntica sobre la seva vida sentimental i la titula Dos punts, guionet, parèntesi tancat. Ernest Villegas i Marc Rodríguez són les dues primeres veus que donen vida als protagonistes d’aquesta història que parla sobre la necessitat de sentir-se estimat.
Octubre del mateix any. Girona. Malgrat intentar-ho i la bona acollida del text, en Guillem perd el combat contra un text que aviat serà un fenomen teatral: El crèdit.
Fase 3: Enamorament. Pocs dies després, Casanovas li proposa transformar el text en una obra teatral, dirigida pel mateix autor, i estrenar-la a la Sala Flyhard. Comença l’aventura. L’obra la protagonitzen dos amics seus que tenen un paper clau en la construcció final del text: en Ramon Pujol (Àlex) i l’Albert Triola (Bruno). El títol, però, no funciona, i es decideix canviar-lo per un de més “comercial”: Smiley: una història d’amor. El muntatge s’estrena el novembre del 2012 i, vet aquí la màgia del teatre, el text triomfa i enamora. Enamora el públic. Enamora els programadors i teatres com el Lliure o el Club Capitol, on estarà fins al 2015 incorporant el Rubén de Eguia en el paper d’Àlex. Enamora ciutats com Madrid, on triomfa amb Aitor Merino en el paper de Bruno i on, per casualitat, coincideix el 2014 a la cartellera del Teatro Maravillas amb El crédito (us sona el nom, oi?). Enamora fins i tot un director de cinema, que proposa a Clua fer-ne una pel·lícula, amb Mario Casas i Dani Rovira com a protagonistes, que mai no es farà. L’últim intent de fer el salt a la gran pantalla fa que els drets acabin en mans d’una productora internacional, però el projecte es queda tancat en un calaix.
L’obra s’estrena el 2012 a Barcelona, on estarà fins al 2015, per arribar després a Madrid, Nova York, Austràlia, Itàlia, Xile…
Però l’enamorament dona pas també a una altra fase: el desenamorament. El sentiment de passió inicial comença a decaure. Tres anys després de l’estrena a Barcelona i de l’estada a Madrid, la relació amorosa se’n ressent i es posa punt final a les representacions. Però la flama de Smiley segueix ben viva a altres indrets i s’ha convertit en un fenomen que acaba enamorant el món: es tradueix a l’anglès, al francès o al grec i es representa a Nova York, Austràlia, Itàlia, Xile…
Fase 4: La relació. Aquesta és l’etapa on comença l’amor, on sorgeix el compromís i la responsabilitat. 2019. L’èxit mundial de l’obra fa que durant tots aquests anys reneixi la necessitat de tornar-la a fer a Barcelona. Però el Guillem i el seu entorn han canviat molt. Per això l’autor decideix, inspirant-se en la seva trilogia fílmica preferida (Before Sunrise, Before Sunset, Before Midnight), continuar la història amb una segona part: Smiley, després de l’amor. A la seqüela, l’autor fa créixer els personatges tal com ha crescut ell mateix i tal com ha evolucionat el públic que la va veure anys enrere. Ara el Bruno i l’Àlex viuen la crisi dels quaranta, reflexionen sobre el matrimoni o el final de la joventut. En una gran festa nadalenca el Guillem proposa al Ramon i a l’Albert reprendre el lligam. Cap dels dos s’ho pensen gaire: la flama pren de nou.
Fase 5: La decepció i superació de les crisis. És l’etapa on les relacions poden fracassar, o no. Març 2020. La segona part de Smiley està preparada per estrenar-se al Capitol quan una inesperada pandèmia trunca tots els plans. Però l’equip no perd l’esperança, i amb la idea que tot plegat durarà quatre dies, comencen a assajar per Skype fins que s’adonen que el tema s’allargarà.
En paral·lel, l’autor rep un encàrrec de Netflix: fer una sèrie de Smiley. Clua s’hi nega, té el guió cinematogràfic ja fet i just acaba de recuperar els drets que havia cedit a aquella gran productora que els tenia agafant pols. Ell vol fer un llargmetratge. Però des de la plataforma s’hi oposen, volen una sèrie. El confinament atura les converses.
Passada la primera gran onada de la covid, Smiley, després de l’amor s’estrena l’octubre del 2020 a l’Aquitània, amb molt bona acceptació malgrat les restriccions d’aforament i les cancel·lacions provocades per la segona onada pandèmica. L’equip ho viu entre llàgrimes però, malgrat tot, l’obra funciona, torna a enamorar i es manté a la cartellera fins al juliol del 2021.
La seqüela, al teatre el 2020, desemboca dos anys més tard en un llibre i una sèrie a Netflix
Fase 6: Amor real i connexió. En aquesta fase, les dificultats s’han superat, les relacions s’estabilitzen i es produeixen les verdaderes connexions. Guillem Clua proposa unir les dues parts de Smiley en un llibre. L’editorial Penguin publica l’obra sota el seu segell Rosa dels vents. Arriba el 2022. La productora Minoria Absoluta encarrega a l’autor fer una sèrie de l’obra Justícia (estrenada al TNC, 2020). L’envergadura del projecte fa que no prosperi, però fa renéixer la idea de recuperar Smiley com a sèrie. Aquest cop en Guillem accepta i, sense ser conscient del que va passar abans del confinament, la proposta desembarca de nou a Netflix, qui rep amb els braços oberts el projecte i el seu autor. El dramaturg participa com a màxim responsable de l’escriptura del guió de la sèrie.
7 de desembre de 2022. La sèrie es fa realitat i s’estrena a Netflix: Miki Esparbé i Carlos Cuevas en són els protagonistes. Completen el repartiment noms com Pepón Nieto, Meritxell Calvo, Eduardo Lloveras o, atenció, Ramon Pujol.
Fase 7: Plans de futur. L’estabilitat de la relació i la connexió generada ens situa a l’etapa actual i ens permet mirar més enllà. Quin destí li espera a Smiley? Fins quan continuarà viva la seva flama? Quina rebuda tindrà la sèrie? La seqüela teatral enamorarà altres indrets com ho va fer a Barcelona? Veurem d’aquí a uns anys una tercera part de Smiley amb un Àlex i un Bruno més madurs?
Llarga vida a Smiley i visca l’amor. Continuarà… 🙂