Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»NovaVeu»Allargar la precarietat
    NovaVeu

    Allargar la precarietat

    Martí Rossell PelfortPer Martí Rossell Pelfort13 de febrer de 2024Actualitzat:14 de febrer de 20241 comentari5 Minuts de lectura
    'La malaltia' © Sílvia Poch
    'La malaltia' © Sílvia Poch

    Sobre la generalització de les polítiques de descompte per a joves.

    Publicitat

    Obres X (Twitter). TMB anuncia que la T-Jove serà vàlida fins als 30 anys. Als comentaris de la publicació, eufòria entre els que acaben de fer-ne 26, i algunes bromes reveladores. Obres Instagram. Apareix un bàner de molts colors on hi posa “VIBE35!”, arts escèniques i música a 10 i 20 euros, després DJ i cerveseta. Un divendres, quasi sempre, és clar. Obres un dia­ri digital. Pere Aragonès anuncia que ben aviat Escena25 allarga els seus descomptes fins als 30 anys. “Convertir la cultura en un dret accessible per tothom”, diu. Els que van néixer poc després de les olimpíades somriuen. Ser jove agrada a tothom. I encara més si això és una excusa per portar looks moderns, fer-se selfies trash i publicar mems tristos. I tenir descomptes per anar al teatre. Multiprecaris del món, teniu el do de l’eterna joventut.

    Joves d’esperit, i de compte bancari

    “La idea de joventut és un enunciat performatiu”, afirmava l’assagista Eudald Espluga a la conferència inaugural de les darreres jornades d’Interacció, que duien per títol “Cultura amb veu jove”. Amb aquesta frase, Espluga feia referència al fet que el concepte de joventut no existeix per si mateix, sinó que és una construcció que es crea en dir la paraula. És a dir, no som joves en funció de l’edat que tenim, sinó de l’etiqueta que se’ns posa.

    No cal entrar en l’estèril debat de qui és i qui no és jove. Tots som joves, d’esperit. Però si t’allarguen els descomptes fins passada la trentena, no és pas per l’esperit, és pel compte bancari. No soc un gran amant de les dades ni les estadístiques, ni de dir “molts estudis confirmen…”, però és ben cert que cada cop, per als joves i no tan joves, és més difícil emancipar-se. Gairebé la meitat dels joves entre 25 i 29 anys encara viuen a casa dels seus pares. L’impossible accés a l’habitatge o la dificultat per trobar feines (i sous) de qualitat són dues grans barreres per a la independència econòmica. No us descobreixo la sopa d’all, però cal no oblidar-nos-en.

    Això ha fet que aquesta anomenada joventut s’allargui com un xiclet. I si la cosa va de descomptes i bonificacions, els de la cultura no podem ser menys. Jubilats, aturats, codis promocionals, venda anticipada, abonaments…

    Teatres, no volem que sigueu atractius, volem que sigueu accessibles

    Festivals de descomptes

    Aquestes grans campanyes i meravellosos esdeveniments –Vibe35, Cultura Jove, LiceuUnder35, GeneracióLliure– i tot el que ens puguem inventar resulten bones iniciatives. Sempre està bé sortir a pescar el públic jove amb un codi de descompte com a esquer i una estona de concert com a recompensa. Iniciatives com aquestes s’han de cuidar i mantenir, valorar-ne l’impacte i assegurar-nos que el públic es va quedant, també quan promociones sense anglicismes.

    Imatge promocional Escena 25
    Imatge promocional Escena 25

    El perill d’aquests macroesdeviments (la majoria dels quals només poden pagar els grans equipaments públics) és que la cultura quedi relegada a un brindis de festival. Creure que els joves només hem d’acostar-nos a les arts escèniques si es fa parlant-nos directament a nosaltres, fent una discriminació positiva que sempre va acompanyada d’anuncis d’Instagram, vídeos de resum introductoris i selfies dels actors més joves de la programació. És evident que no sempre és així, però cal que pensem en el públic jove com un públic intel·ligent. I poder crear un hàbit. La cultura com a cita recurrent, no com a celebració per a uns quants. Teatres, no volem que sigueu atractius, volem que sigueu accessibles. I no només per als joves, també per als eterns oblidats en la renovació dels públics.

    Fer bonificacions per a tothom sense fixar-se en criteris de renda o de risc d’exclusió social és fer pesca d’arrossegament de públics

    Tiretes petites per a ferides grans

    L’allargament dels descomptes per a joves és un pedaç a un problema estructural. Amagats rere l’accessibilitat, se’ns deixa anar que no podrem tenir fins tard l’estabilitat econòmica per poder anar al teatre sovint. Que serem d’ingressos inestables, però podrem anar al teatre. Però garantir l’accés a la cultura va molt més enllà de promocionar per edats o per seccions. Fer bonificacions per a tothom sense fixar-se en criteris de renda o de risc d’exclusió social és fer pesca d’arrossegament de públics, que no afavoreix arribar a més gent, sinó arribar-hi de la pitjor manera. Els descomptes a l’engròs, com el val escolar de 80 o 100 euros per a tothom, el Bono Cultural per als joves que fan 18 anys o la campanya de “Fas sis anys. Tria un llibre” sovint estan més pensades com a subvenció encoberta a la indústria cultural que des de criteris de gestió cultural, creació de públics o noves mirades.

    Imatge promocional de Generació Lliure
    Imatge promocional de Generació Lliure

    Peter Pans de la precarietat, esperem que en aquest particular país del Mai Més poder anar al teatre, i pagar el lloguer, no siguin només un somni d’infantesa o una aventura per als més privilegiats. Mentrestant, les tiretes de descompte i les birres postfunció allargaran la il·lusió òptica de sentir-nos escoltats.

    Publicitat
    Novaveu Teatre jove Teatre Lliure Teatre Nacional de Catalunya
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorLa recerca universitària
    Següent Article El cel teatral de Madrid
    Martí Rossell Pelfort
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Crític i ara també coordinador de Novaveu. Igualadí. Escric sobre teatre però també m’agrada anar-hi i no escriure res.

    Articles Relacionats

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    27 d'octubre de 2025

    Més nosaltres i menys jo

    13 d'octubre de 2025

    Romina Paula: el temps i les ombres

    9 d'octubre de 2025

    1 comentari

    1. CADVIC - 29 d'abril de 2025 9:55

      Benvolguts/des,

      Us escrivim des de CADVIC – Centre Superior d’Art Dramàtic de Vic per presentar-vos una nova oportunitat formativa: a partir del curs 2025-2026 oferirem el Grau en Ensenyaments Artístics Superiors d’Art Dramàtic, amb seu a L’Atlàntida – Centre d’Arts Escèniques d’Osona.

      Aquest grau oficial, reconegut per la Generalitat, ofereix dues especialitats:

      Interpretació (12 places)

      Direcció d’escena i Dramatúrgia (4 places)

      El programa, de 4 anys (240 ECTS), combina teoria i pràctica amb assignatures com interpretació, veu, dramatúrgia, moviment, producció i escenografia. Totes les classes seran impartides per professionals en actiu amb experiència docent.

      Ara que ja hem obert el període d’inscripció per a les proves d’accés (a partir de l’1 d’abril), ens agradaria molt visitar el vostre centre, presencialment o en línia, per donar a conèixer el projecte al professorat i alumnat interessat.

      També oferim portes obertes personalitzades a CADVIC per a qualsevol estudiant que vulgui conèixer de prop el centre.

      CADVIC neix amb la voluntat d’apropar els estudis superiors d’arts escèniques a la Catalunya Central, fins ara disponibles només a Barcelona.
      Tota la informació la trobareu a http://www.cadvic.cat i estem disponibles per a qualsevol consulta o per concretar una visita.

      📧 info@cadvic.cat
      📱 621 185 652 (també WhatsApp)

      Cordialment,
      Montse Vellvehi – Directora
      Montse Rodríguez – Cap d’Interpretació
      Sadurní Vergés – Cap de Direcció i Dramatúrgia

      Reply
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Opinió 4 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    L’autor de la Trilogia de la condició ‘millennial’ (Teatre Lliure) proposa cinc trets definitoris de…

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.