Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»NovaVeu»Noves masculinitats per a nous públics
    NovaVeu

    Noves masculinitats per a nous públics

    Anna Ginestà FarriolPer Anna Ginestà Farriol12 d'abril de 2024Actualitzat:12 d'abril de 2024No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Gregaris a la Mostra Igualada © Mireia Guilella
    'Gregaris' a la Mostra Igualada © Mireia Guilella

    Quins són els models d’home que mostra el nostre teatre familiar?

    És evident que al teatre es comencen a veure, i a reivindicar, personalitats masculines lluny de l’autosuficiència, l’agressivitat, lluny de ser superherois en l’amor i en el treball, lluny de ser els pretendents de la rateta que escombrava l’escaleta. Actors de tota mena interpretant papers de tota mena, amb els seus afectes i els seus dubtes. Encara que aquesta sigui una tendència vaga, de forma natural les històries que pugen a l’escenari han canviat amb el temps.

    “En el teatre familiar sembla que el compromís feminista amb la masculinitat no hagi entrat del tot en les seves possibilitats temàtiques”

    No obstant això, en el teatre familiar, que més fàcilment peca de simplificar a còpia de tòpics o a servir-se de contes clàssics, sembla que el compromís feminista amb la masculinitat no hagi entrat del tot en les seves possibilitats temàtiques. N’hi ha que han intentat adreçar el tema de forma conscient, esforç que s’ha de valorar positivament, com ara Farrés Brothers i cia amb el recent HoHiHu.

    En general, però, a banda d’una mala tematització de la feminitat, el recurs utilitzat, i el més susceptible en general a utilitzar-se, és riure’s de la masculinitat hegemònica. Continua, però, mancant un referent alternatiu.

    Polzet © Zum-Zum Teatre - D del Val
    ‘Polzet’ © Zum-Zum Teatre / D. del Val

    Penso que és més efectiu, en canvi, oferir directament una normalitat diferent. I això demana deixar de presentar herois individuals, deixar de posar les llegendes d’amor al centre, i permetre l’amistat i la intimitat masculina. Passa també per tematitzar la paternitat, reiteradament oblidada. Són moltes les obres en què apareix la mare o un referent femení com a punt de suport emocional d’un infant, però menys vegades he vist parlar directament del vincle amb un referent masculí cuidador, i encara menys que es plantegés amb naturalitat una parella gai cuidadora. El cas de Zum-Zum Teatre amb el seu espectacle Polzet, per exemple, s’acosta més a aquest model de normalització d’una masculinitat sensible. Sense gaires pretensions doctrinals, ens ensenya un home que cuida. Ens parla d’un amor no estereotipat. Ens parla també de la vellesa com l’etapa en què, potser, un home és capaç d’oblidar finalment les seves obligacions de gènere i lliurar-se a les seves fantasies. Aquí el recurs és canviar el punt de vista d’un conte tradicional, de manera que el públic, inconscientment, el comparem amb l’original.

    Del xoc entre el bagatge i el que veiem a l’escenari és d’on pot sorgir l’aprenentatge

    No es pot oblidar que les espectadores portem ja un bagatge incorporat, tant teatral com social. Del xoc entre el bagatge i el que veiem a l’escenari és d’on pot sorgir l’aprenentatge. No es pot ensenyar només a través de la negació, a partir de mostrar el que no hauries de ser, és a dir, de posar encara més límits a la masculinitat, sinó a partir de la presència de patrons diferents, el torrent d’emocions que encarnar-los desperta en molts homes i la quantitat de possibilitats temàtiques que aquesta representació obre per al teatre familiar.

    No cal eliminar la testosterona de l’escena, cal ensenyar a canalitzar-la

    Canalitzar la testosterona

    No cal fer tabula rasa dels estereotips; de fet, és important posar-hi el focus per evidenciar-los. L’escenari és un espai de llibertat on es pot imaginar un món totalment diferent, amb unes regles autònomes. On es pot fer un experiment, provar una altra forma de viure, i a veure què passa.

    A l’espectacle de circ Gregaris, de Soon Circus Company, dos atletes es barallen amistosament, comprovant qui dels dos és més fort. No s’hi eliminen els trets tradicionalment associats a la masculinitat, com la competitivitat, sinó que simplement es mostra com aquesta és compatible amb l’afectivitat entre els dos competidors. No cal eliminar la testosterona de l’escena, cal ensenyar a canalitzar-la. És un exemple d’un recurs diferent, però igualment efectiu.

    HoHiHu © Farres Brothers i cia
    HoHiHu © Farres Brothers i cia

    Comencem, doncs, a veure algunes aproximacions clares al tema de la masculinitat, però de moment es poden comptar amb els dits d’una mà les que a una sola persona se li acudeixen. No hi ha una voluntat conscient de representar masculinitats alternatives, sinó més aviat una por de reproduir els models de masculinitat violenta. Anul•lar-los és el primer pas cap a la transformació general, però també una manera d’evitar mirar l’elefant que tenim al mig de la sala, de blanquejar els clàssics i de no fer una aposta clara per parlar sobre noves masculinitats, per molt que hi hagi algunes companyies compromeses amb el feminisme. Per altra banda, estem mancades de personatges transsexuals que no hagin de parlar de ser-ho, d’adolescents friquis a qui no hagin de fer, necessàriament, assetjament a l’escola, de famílies LGTBIQ+ normalitzades i, en general, d’escenaris lliures de patriarcat.

    Farrés Brothers i cia Zum-Zum Teatre
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorFestival Grec 2024: passaports per a un viatge interior
    Següent Article Assaig de prospectiva sobre la gestió de públics
    Anna Ginestà Farriol

    Articles Relacionats

    Sobre precarietat, plans B i l’espai que tenim les joves en el sector

    30 d'octubre de 2024

    En defensa del teatre en català… o potser no

    20 d'agost de 2024

    Allargar la precarietat

    13 de febrer de 2024
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.