A l’espectacle codirigit per Guillem Albà i Joan Arqué el segueixen amb cinc nominacions els muntatges de La Calòrica, Clàudia Cedó, Julio Manrique, Denise Duncan i Jordi Prat i Coll. Sota el lema Feel Free, els premis arriben a la seva vint-i-setena edició reivindicant la llibertat creativa. Les votacions ja estan obertes i les estatuetes s’entregaran el 15 de novembre al Teatre Monumental de Mataró.

A falta de saber els guanyadors definitius, el muntatge més reeixit de la 27a edició dels Premis Butaca és Canto jo i la muntanya balla. L’adaptació a escena de la novel·la d’Irene Solà produïda per La Perla 29 opta a reconeixements en vuit categories: muntatge teatral, direcció (Guillem Albà i Joan Arqué), actriu de repartiment (Anna Sahún), escenografia (Alfred Cases i Laura Clos), disseny de llums (Sylvia Kuchinow), vestuari (Nídia Tusal), espai sonor (Joan Gorro) i composició musical (Judith Nedderman).

Entre els nominats als premis a Millor muntatge teatral i Millor direcció també hi coincideixen quatre propostes que opten a cinc guardons cadascuna. Una d’elles és De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda, l’última obra de La Calòrica que aborda el canvi climàtic. L’espectacle, produït pel TNC i amb direcció d’Israel Solà, també pot ser condecorat en les categories d’actriu de repartiment (Mònica López),  text (Joan Yago) i caracterització (Anna Rosquillo). Seguint amb el Teatre Nacional, aquest cop en col·laboració amb Escenaris Especials, trobem Mare de Sucre, la creació sobre el desig de ser mare d’una jove amb discapacitat. Clàudia Cedó es pot emportar doble Butaca per la direcció i el text, mentre que Andrea Álvarez i Maria Rodríguez poden tenir premi com a actrius teatral i de repartiment respectivament. Per la seva banda, Les tres germanes de Julio Manrique i el Teatre Lliure pot ser condecorada en les categories d’actor de repartiment (Lluís Soler), escenografia (Lluc Castells) i disseny de llums (Jaume Ventura). I El combat del segle de Denise Duncan pot guanyar en escenografia (Víctor Peralta), disseny de llums (Guillem Gelabert) i vestuari (Nina Pawlowsky). L’altre espectacle que opta a cinc estatuetes és M’hauríeu de pagar, els tres monòlegs sobre la soledat de Jordi Prat i Coll. La proposta opta als ser reconeguda com a Millor Espectacle de Petit Format i Millor Text i té a tres dels seus intèrprets nominats en el repartiment: Albert Pérez, Carles Roig i Àurea Márquez.

Nominats als Premis Butaca 2021 © Premis Butaca

Els espectacles Barcelona 24h, La filla del mar i Mistela Candela Sarsuela opten a quatre premis cadascun, entre ells el de Millor Musical. El primer es pot emportar també guardons per les actuacions de Jaume Casals i Mireia Orrit i per la composició musical de Pau Barbarà Mir i Dídac Flores. L’adaptació de l’obra de Guimerà està nominada en les mateixes categories amb Toni Vinyals, Mariona Castillo i Marc Sambola, mentre que el tercer espectacle pot premiar als intèrprets Joan Saez, Lluís Oliver i Aida Llop.

Aquest any, els Butaca recuperen els reconeixements en l’àmbit de la dansa que van eliminar l’any passat a causa de la pandèmia. En aquest sentit, l’espectacle amb més nominacions és Hidden, que en té quatre: muntatge, coreografia per Lali Ayguadé i intèrpret masculí per Diego Sinniger i Lisard Tranis. En canvi, no s’han recuperat les “Noves tendències” ni tampoc s’ha incorporat la històrica demanda d’una condecoració dedicada a les Arts de carrer.

Els Premis Butaca s’atorguen cada any per votació popular, encara que és una comissió la que decideix les nominacions. Ara que ja s’han donat a conèixer, qualsevol persona pot triar en les 22 categories a través de la seva pàgina web. Els resultats finals s’anunciaran el 15 de novembre en una gala al Teatre Monumental de Mataró. El lema d’aquesta vint-i-setena edició és Feel Free, una reivindicació de la llibertat creativa dels i les artistes.

BUTACA AL MILLOR MUNTATGE TEATRAL

– Canto jo i la muntanya balla (La Perla 29)

– De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda (TNC)

– El combat del segle (Beckett / Grec 2020 / CDN / Teatre Principal de Palma)

– Filumena Marturano (La Perla 29)

– La cabra, o qui és Sylvia? (La Villarroel)

– Les tres germanes (Teatre Lliure)

– Mare de sucre (TNC / Escenaris Especials)

BUTACA AL MILLOR ESPECTACLE DE PETIT FORMAT

– El bon policia (El Maldà i les Decennals de Valls 2021)

– Història d’un senglar (Temporada Alta / Grec 2020)

– M’hauríeu de pagar (Atrium / Temporada Alta)

– Pruna (Col·lectiu NINS)

BUTACA A LA MILLOR DIRECCIÓ TEATRAL

– Clàudia Cedó (Mare de sucre)

– Denise Duncan (El combat del segle)

– Guillem Albà i Joan Arqué (Canto jo i la muntanya balla)

– Israel Solà (De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda)

– Julio Manrique (Les tres germanes)

– Magda Puyo (I només jo vaig escapar-me)

BUTACA AL MILLOR MUSICAL

– Balada per un home mort (Anònims Produccions)

– Barcelona 24 h (Suerte en mi vida)

– La filla del mar (Focus / Grec 2021)

– Mistela Candela Sarsuela (Cristina Ferrer / Epidèmia Teatre)

BUTACA AL MILLOR ESPECTACLE PER A PÚBLIC FAMILIAR

– Camí a l’escola (Campi qui Pugui)

– El màgic d’Oz (La Brutal)

– Frank (Teatre Lliure)

– Sopa de pedres (Engruna Teatre)

BUTACA AL MILLOR ACTOR TEATRAL

– David Menéndez (L’olor eixordadora del blanc)

– Enrico Ianniello (Filumena Marturano)

– Joan Carreras (Història d’un senglar)

– Josep Julien (Sandra)

BUTACA A LA MILLOR ACTRIU TEATRAL

– Andrea Álvarez (Mare de sucre)

– Clara Segura (Filumena Marturano)

– Emma Vilarasau (La cabra, o quí és Sylvia?)

– Maria Ribera (Solitud)

BUTACA AL MILLOR ACTOR REPARTIMENT

– Albert Pérez (M’hauríeu de pagar)

– Carles Roig (M’hauríeu de pagar)

– Lluís Soler (Les tres germanes)

– Roger Casamajor (Galatea)

BUTACA A LA MILLOR ACTRIU REPARTIMENT

– Anna Sahun (Canto jo i la muntanya balla)

– Àurea Màrquez (M’hauríeu de pagar)

– Maria Rodríguez (Mare de sucre)

– Mònica López (De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda)

BUTACA AL MILLOR ACTOR MUSICAL

– Jaume Casals (Barcelona 24 h)

– Joan Saez (Mistela Candela Sarsuela)

– Lluís Oliver (Mistela Candela Sarsuela)

– Toni Vinyals (La filla del mar)

BUTACA A LA MILLOR ACTRIU MUSICAL

– Aida Llop (Mistela Candela Sarsuela)

– Julia Bonjoch (Pegados)

– Mariona Castillo (La filla del mar)

– Mireia Orrit (Barcelona 24 h)

BUTACA A LA MILLOR ESCENOGRAFIA

– Alfred Cases i Laura Clos Closca (Canto jo i la muntanya balla)

– Lluc Castells (Les tres germanes)

– Max Glaenzel (La nit de la iguana)

– Victor Peralta (El combat del segle)

BUTACA AL MILLOR DISSENY DE LLUMS

– Guillem Gelabert (El combat del segle)

– Jaume Ventura (Les tres germanes)

– Lluís Serra (L’olor eixordadora del blanc)

– Sylvia Kuchinow (Canto jo i la muntanya balla)

BUTACA AL MILLOR VESTUARI

– Barbara Glaenzel (Solitud)

– Lluc Castells i Marian García (L’emperadriu del Paral·lel)

– Nídia Tusal (Canto jo i la muntanya balla)

– Nina Pawlowsky (El combat del segle)

BUTACA AL MILLOR CARACTERITZACIÓ

– Anna Rosillo (De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda)

– Clàudia Abbad (El màgic d’Oz)

– Imma Capell (L’emperadriu del Paral·lel)

BUTACA AL MILLOR ESPAI SONOR

– Damien Bazin (La nit de la iguana)

– Joan Gorro (Canto jo i la muntanya balla)

– Judith Farrés (Sandra)

– Ricardo González Yanel (L’olor eixordadora del blanc)

BUTACA AL MILLOR TEXT

– Clàudia Cedó (Mare de sucre)

– Joan Yago (De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda)

– Jordi Prat i Coll (M’hauríeu de pagar)

– Queralt Riera (Pruna)

BUTACA A LA COMPOSICIÓ MUSICAL

– Judith Nedderman (Canto jo i la muntanya balla)

– Marc Sambola (La filla del mar)

– Pau Barbarà Mir i Didac Flores (Barcelona 24 h)

– Paula Jornet i Arnau Vallvé (El màgic d’Oz)

BUTACA AL MILLOR ESPECTACLE DE DANSA

– Hidden (Lali Ayguadé Company)

– Highlands (Mal Pelo)

– Jo dona, a Lili Elbe (Cia. Marta Carrasco / Temporada Alta)

– Sonoma (La Veronal)

BUTACA A LA MILLOR COREOGRAFIA

– Cia. Mal Pelo – Creació col·lectiva (Highlands)

– Lali Ayguadé (Hidden)

– Marcos Morau (Sonoma)

BUTACA AL MILLOR INTÈRPRET MASCULÍ DE DANSA

– Diego Sinniger (Hidden)

– Lisard Tranis (Hidden)

– Luis Martínez Gea (Animal de séquia)

BUTACA A LA MILLOR INTÈRPRET FEMENINA DE DANSA

– Federica Porello (Highlands)

– Lali Ayguadé (Gizaki)

– Lorena Nogal (Sonoma)

Compartir.

Sobre l’autor

Revista d'arts escèniques i audiovisuals de Catalunya. Des de 1988.

Deixa una resposta