Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Angélica Liddell i la llei de la bellesa
    Auca

    Angélica Liddell i la llei de la bellesa

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz6 d'octubre de 2022Actualitzat:6 d'octubre de 2022No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    'Liebestod', d'Angelica Liddell © Christoohe Raynaud de Lage - Festival d'Avignon

    Dissabte i diumenge, la creadora espanyola més internacional presenta l’obra Caridad en el Festival Temporada Alta, i avui s’ha explicat en roda de premsa virtual Auca#38

    Artista criminal

    Contra la uniformitat de les idees i el traç simplificat, sempre podrem comptar amb la veu discordant d’Angélica Liddell. Subversiva i per moments contradictòria, resulta un plaer sentir com oscil·la el seu magma de conceptes i obsessions en permanent expansió. Amb Caridad entra a disseccionar un mite vilipendiat per l’ús en la cultura cristiana. “És un concepte gairebé immoral, o totalment immoral. Una figura que accepta la naturalesa humana en la seva totalitat […] La caritat és un acte immens de pietat que arriba a neutralitzar la llei, això és el que busco, una commoció artística més enllà de la llei. Perquè l’artista s’assembla més al criminal que al jutge. L’art està més enllà de la racionalitat”.

    Imatge promocional de ‘Caridad’.

    Cedir la paraula

    Muntatge de gran format al teatre d’El Canal, Caridad serà una estrena absoluta en un festival amb el qual manté “una relació intensa i prolongada, un afecte especial”, que es tradueix en el vuitè espectacle que hi presenta. 22 artistes damunt escena –inclòs un cor de laringectomitzats–, una creació altament simbòlica en què l’actriu i directora cedeix la paraula, es resisteix d’entrada a oferir un dels seus colpidors monòlegs. “Per a mi la paraula ha d’estar a l’altura de les emocions, i per aquest muntatge hem generat un gran volum de textos. La paraula és un do i una maledicció, i cedir-la és un acte de generositat”.

    Contra els puritans

    La Liddell no se n’amaga. Contra una part de la crítica que titlla de reaccionàries algunes de les idees que llança en escena ella respon: “No he de salvar-me d’aquestes acusacions. Hi ha un gran cansament contra cert puritanisme, contra una societat de denúncies que empobreixen l’expressió artística, concepte que ha d’estar per damunt de tot. No incloc política en les meves obres, jo faig una aposta pel terrorisme de la bellesa. Intento posar el públic davant d’un conflicte. Crec que estèticament només la immoralitat ens diferencia de la massa, de l’opinió generalitzada. Només la immoralitat ens eleva, com les obres del Marquès de Sade ens porten a la racionalitat. Quan les obres cauen en les bones intencions només intenten unificar-nos, mirar que tots pensem el mateix. Jo intento generar el dissens que només s’aconsegueix travessant la immoralitat”.

    Angélica Liddell i Salvador Sunyer, de Temporada Alta, a la videopresentació de ‘Caridad’

    Artista desajustat

    Per no fer política, moltes vegades els seus textos es queden fregant temes d’actualitat. Com malauradament la Liddell concedeix comptades entrevistes, li preguntem en la roda de premsa si està d’acord amb una certa interpretació que es fa de les seves obres en relació amb temes socials com el #MeToo. “Moltes vegades es fa política sense el propòsit de fer-la. M’han dit que fer bellesa també és una forma de política. Per descomptat que soc sensible al món que m’envolta, i això em fa rebel·lar, sobretot contra l’estupidesa. La veritable rebel·lió és la bellesa, i tota reivindicació civil que ataca o intenta intervenir en el món de l’expressió artística, jo la veig com una agressió. Penso igual que Carson McCullers que l’artista és un irresponsable. [Rudolf] Steiner diu que l’artista es mou en el desajust entre la justícia social i l’expressió artística. L’artista està en el desajust, no pertany a la justícia social, com els bojos, com les criatures. A mi m’importa el desajust, treballo des del desequilibri. Cal maduresa per entendre al boig, a l’irresponsable”.

    Contra la mediocritat

    “Jo defenso la poesia per damunt de tot. En els meus textos de vegades em poso a la contra per manifestar un malestar en relació amb les restriccions d’una societat prohibicionista. Per damunt de tot està la bogeria de l’art […] No podem permetre que les bones intencions necrosin la llibertat de l’expressió estètica. Es qüestiona Nabókov, es qüestiona Balthus. Com deia Harold Bloom, un dels grans perills és que es faci una interpretació política de les obres d’art. El cànon de les obres d’art està defensat per la seva supremacia estètica. Quan les obres no es valoren per la seva estètica, arribem a un mar de mediocritat terrible. L’interès de les meves obres passa per una total i obsessiva defensa de la llibertat de l’artista per damunt de les seves responsabilitats democràtiques”.

    Autoretrat © Angélica Liddell

    Salvar a Nabókov

    “A còpia d’horitzontalitat estem perdent la capacitat de reconèixer les nostres ombres. Només si reconeixem les nostres ombres a través de la immoralitat, només així podrem reconèixer l’obra d’art. Però, per desgràcia, abunden les lectures polítiques planes. Tot està summament polititzat i és tediós fins a la banalitat […] Determinats qüestionaments de les mirades artístiques ens portaran a la destrucció del goig estètic, a la manca de sensibilitat. La politització de l’art només ens portarà al món de Fahrenheit 451, el #MeToo ens pot portar a un Fahrenheit 451. Cal que defensem Nabókov per damunt de tot”.

    Publicitat
    Advertisement
    Angélica Liddell Festival Temporada Alta
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorMeritxell Duró, papers fets a mida
    Següent Article L’espectacle ‘Cantando bajo la lluvia’ lidera el rànquing de nominacions dels Premis Butaca
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 14 de juliol de 2025

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    La companyia tanca cinquanta anys de trajectòria amb la represa del seu musical insígnia que…

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.