Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»On són les dones de cinquanta?
    Opinió

    On són les dones de cinquanta?

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz1 d'octubre de 2019No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Retall de la portada Entreacte 206, amb Mone, Mercè Pons, Roser Batalla i Sílvia Sabaté. Foto: Irene Fernández

    Primer salt en el temps: 12 de setembre de l’any 1938. Margarida Xirgu –una de les protagonistes del nou número d’Entreacte en el 50è aniversari de la seva mort– representa al Teatro Ateneo de Buenos Aires l’obra Maria Rosa, d’Àngel Guimerà, a benefici dels nens refugiats catalans. L’actriu s’havia vist sorpresa per l’esclat de la Guerra Civil mentre treballava a Amèrica, exili forçat des d’on ja no tornaria en vida. Margarida Xirgu tenia aleshores cinquanta anys acabats de fer i, malgrat la seva delicada salut, en la dècada següent desenvoluparia una esgotadora activitat, amb la fundació de la seva pròpia escola d’art dramàtic i gires freqüents que la van portar des de Xile fins a l’Havana. Amb mig segle d’experiència acumulada, la Xirgu va escriure per aquella època algunes destacades pàgines de la seva llegenda.

    Portada de l’Entreacte 206.

    El nou número d’Entreacte que acaba de sortir va d’actrius, i tracta precisament del que passa quan les actrius arriben a una certa edat. Trobareu les xifres als articles que hi publiquem, estadístiques que revelen clarament un problema d’invisibilitat social de la dona no jove. Sèries, pel·lícules, obres de text contemporànies i sobretot de repertori, en totes hi costa trobar papers protagonistes o d’entitat –més enllà del rol de mare abnegada– per a dones en la franja d’edat dels cinquanta. El teatre i l’audiovisual representen la punta de l’iceberg d’una societat estancada gairebé sempre en una imatge blanca, masculina, heterosexual i jove, sempre jove. La responsabilitat és fer el canvi a través d’aquesta posició preeminent, perquè la funció del teatre i del cinema també implica representar el que som i el que volem ser.

     

    El sostre de vidre no és exclusiu de les actrius, està present a totes les capes de la societat”

    Un altre salt: 10 de febrer de 1999. Anna Lizaran estrena el muntatge Tot esperant Godot al Lliure. La seva interpretació del paper de Vladimir, escrit per a un home, va ser una de les més celebrades de la seva carrera. Tenia aleshores cinquanta-quatre anys i no seria l’última vegada que acudia al repertori masculí per trobar papers a la seva mida, com han fet de vegades altres grans intèrprets. El repte per a altres actrius, però, ja no és trobar el paper adequat, sinó simplement seguir endavant quan existeixen fronteres molt arrelades a l’imaginari social. Aquest sostre de vidre no és exclusiu de les actrius –també en aquest número tractarem el cas de les dones productores–, està present a totes les capes de la societat: consells d’administració de grans empreses, universitats, partits polítics… Obrim el debat, atents al paper i a les vostres pantalles.

    Publicitat
    actrius Margarida Xirgu
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorMor l’actriu Marta Padovan
    Següent Article Sitges estén la catifa vermella del Cinema Fantàstic
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Auca 3 de juliol de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    Després de l’impacte provocat amb el seu anterior treball, la creadora brasilera torna al Festival…

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.