La dramaturga i actriu catalana Daniela Feixas és la guanyadora del XXVIII Premi SGAE de Teatre Jardiel Poncela 2019 per l’obra Sandra. L’autora obté el guardó que concedeix la Fundació SGAE, dotat amb 8.000 euros, la inclusió de l’obra al Cicle SGAE de Lectures Dramatitzades i la publicació del text dramàtic a la Col·lecció Teatroautor, que edita l’entitat.
Daniela Feixas declara sentir-se «molt, molt contenta. És un premi de dramatúrgia contemporània d’àmbit estatal i haver-lo guanyat és extraordinari. Vaig presentar el text en català i, tot i que pensava que tindria menys possibilitats, la realitat no ha estat aquesta».
Feixas espera que, gràcies al guardó, la història de la Sandra arribi a tot l’Estat en la traducció al castellà. Mentrestant, treballa intensament com a guionista de la sèrie diària Com si fos ahir (TV3) i també prepara el text Serà el nostre secret, juntament amb Elies Barberà i Marta Montiel. Serà el nostre secret, un encàrrec del cicle de teatre testimonial Verbatim, es podrà veure a l’escenari de la Sala Planeta de Girona el mes de març de 2020 i a La Seca-Escenari Joan Brossa de Barcelona el mes d’abril.
Una història sobre l’amistat inesperada per combatre la soletat
Inspirada en una persona real que va conèixer la Daniela, Sandra és una obra de ficció. «És un text especial per mi; és una història que tenia molt endins i que vaig escriure la tardor del 2018. A Sandra hi ha generositat, protecció, complicitat i ancoratge amb la realitat», explica l’autora.
Sandra és la història d’un vincle especial entre una nena de 13 anys i un escriptor de novel·les policíaques solitari. Una nit, l’escriptor rep l’estranya visita de la nena, que es cola a casa seva, saltant la tanca del seu jardí. La nena busca un lloc per passar la nit, i l’home, sense saber ben bé perquè, es deixa emportar per l’estrany carisma de la visitant, i la deixa quedar, en principi només per una nit. Però cada nit s’anirà repetint la mateixa escena. I entre l’home i la nena s’establirà un vincle estrany, basat en l’extrema solitud dels dos personatges. Però una nit, la nena apareix bruta de fang i en xoc. A partir d’aquí els fets es precipiten, i l’home es veurà embolicat en una trama d’intriga, com si fos un personatge d’una de les seves novel·les.
Seleccionada entre 167 propostes
Enguany han estat 167 els originals que han concorregut al Premi SGAE de Teatre Jardiel Poncela 2019. El jurat estava presidit per Jesús Cracio, director escènic, i format per Laura Iglesia, autora i directora de la companyia Higiénico Papel Teatro, finalista al Premi Max Revelació 2008 i 2011; Maite Agirre, dramaturga, directora i actriu, guanyadora del Premi Max a la millor autoria teatral en èuscar els anys 2007, 2008 i 2010; Josep Maria Miró i Coromina, dramaturg i director, Premi Max 2019 a la millor autoria teatral per Temps salvatge i finalista al Premi Max a la millor autoria teatral en català 2013 per El principi d’Arquímedes; Pedro Montalbán Kroebel, dramaturg; Carmen Pombero, dramaturga, directora teatral i guionista; Rubén Ruibal, dramaturg, escriptor i actor, i Núria Vizcarro, dramaturga, actriu, directora i finalista al Premi Max a la millor autoria revelació 2019 per Instruccions per a no tenir por si ve la pastora.
Sobre Daniela Feixas
Llicenciada en Art Dramàtic a l’Institut del Teatre de Barcelona, en l’especialitat d’interpretació, Daniela Feixas és dramaturga, escriptora, guionista, actriu, ajudant de direcció i docent. S’ha format com a autora en escriptura dramàtica en teatre contemporani en seminaris de dramatúrgia a càrrec d’autors com José Sanchis Sinisterra, Sergi Belbel i Xavier Albertí, i també en escriptura de guió cinematogràfic amb Bigas Luna.
Feixas ha publicat tres textos teatrals i en té onze d’estrenats. Moltes de les seves obres han estat guardonades i finalistes en diversos certàmens i concursos teatrals: Només sexe (Premi Octubre 2004), Un lloc conegut (Finalista en el VII Premi de les Arts Escèniques de Lleida 2006), La dolça Sally (II Premi Quim Masó 2008 i finalista del Premi Born 2008), Space oddity (Finalista del Premi Quim Masó 2013), La tortuga de Califòrnia (Finalista del Premi Quim Masó 2014) i Amanita Phaloides (Finalista del IV Torneig de dramatúrgia 2014 del Festival de Temporada Alta Girona i finalista del Torneig de dramatúrgia 2015 Festival Temporada Alta a Timbre 4, a Buenos Aires).
Altres textos de Daniela Feixas són Simone, Ausencias, No pujaràs a l’àtic, El Planeta Lares i L’últim cigarro, a més del text coral Primera plana juntament amb Guillem Clua, Pau Miró i Cristina Clemente.
Com a actriu de teatre ha participat en nombroses produccions i les seves darreres interpretacions han estat: Les noies de Mossbank Road, d’Amelia Bullmore, dirigida per Sílvia Munt; Simone, de la mateixa Daniela Feixas i dirigida per Ramon Simó; Lumières, lumières, lumières, d’Evelyne de le Chenelière, dirigida per Lurdes Barba; El curiós incident del gos a mitjanit, de Mark Haddon, dirigida per Julio Manrique; Ausencias, de Jordi Oriol i Daniela Feixas, dirigida per Jordi Oriol; La tortuga de Califòrnia, de Daniela Feixas, dirigida per Lurdes Barba, o El president, de Thomas Bernhard, dirigida per Carme Portaceli. Daniela Feixas ha treballat amb altres directors escènics com Juan Carlos Martel, Carol López, Àlex Rigola, Manel Dueso, Magda Puyo i Xavier Albertí, entre d’altres.
També ha participat, com a actriu, en nombroses sèries de televisió com Nit i Dia (TV3), La Riera (TV3), Ventdelplà (TV3), El cor de la ciutat (TV3) i Plats Bruts (TV3), i diverses pel·lícules entre les quals destaquen La mosquitera, amb guió i direcció d’Agustí Vila, o Excuses, amb guió de Jordi Sánchez, Pep Anton Gómez i Joel Joan, i direcció de Joel Joan.
Premi SGAE de Teatre Jardiel Poncela
La Fundació SGAE convoca aquest guardó des de fa 28 anys amb l’objectiu de fomentar la creació de nous textos dramàtics que, tant per la bona qualitat i originalitat dels seus diàlegs com per la seva visió escènica, contribueixin al desenvolupament del teatre. Des de l’edició de 2014, el guardó s’anomena Premi SGAE de Teatre Jardiel Poncela per reivindicar la figura del dramaturg, l’estil del qual ha tingut una gran influència en la cultura iberoamericana contemporània. Des de l’any 2000, el premi ha reconegut els autors següents: Pablo Remón i Roberto Martín Maiztegui (2017), Pedro Martín Cedillo (2016), Raúl Dans (2015), Fernando Epelde (2014), Antonio Morcillo (2013), Fernando Epelde (2012), Carlos Contreras (2011), Irma Correa (2010), José Manuel Mora (2009), Gracia Morales (2008), Antonio Morcillo (2007), Álex Mañas (2006), Juan Carlos Rubio (2005), Angélica Liddell (2004), Julio Escalada (2003), Alberto Miralles (2002), Antonio Morcillo (2001), i Antonio Jesús González (2000).