Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»L’Acadèmia del Cinema Català acompanya 21 víctimes i testimonis d’abusos en dos anys
    Actualitat

    L’Acadèmia del Cinema Català acompanya 21 víctimes i testimonis d’abusos en dos anys

    EntreactePer Entreacte22 de juliol de 2024No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Responsables del servei d'atenció de l'Acadèmia del Cinema
    Responsables del servei d'atenció de l'Acadèmia del Cinema © Guillem Roset / ACN

    A través d’un servei d’atenció, s’han atès abusos de poder, assetjament sexual i violència masclista digital

    ACN/Redacció – Durant els seus dos primers anys de funcionament, el Servei d’Atenció de l’Acadèmia del Cinema Català ha assistit 21 persones, entre víctimes i testimonis, en el sector audiovisual i les arts escèniques. Aquesta iniciativa, la primera del seu tipus a Espanya, ha format més d’un miler d’estudiants i centres en la lluita contra diverses formes de violència, ha difós el seu protocol intern i ha promogut la creació d’una figura específica en els rodatges. Dels 21 casos tractats, 17 eren víctimes, 4 testimonis i un agressor. Els tipus de violència més freqüents inclouen abusos de poder, assetjament sexual, violència masclista digital i agressions sexuals. La component sexual ha estat present en el 70% dels casos del 2022, el 40% del 2023 i el 50% a principis del 2024.

    El servei ha proporcionat suport a les víctimes garantint la confidencialitat i la independència de l’Acadèmia, amb l’ajuda de les especialistes Aina Troncoso, psicòloga, i Carla Vall, advocada penalista i criminòloga. A més de l’assessorament jurídic i psicològic, els casos que ho han requerit han estat derivats a altres serveis i recursos.

    El 2022, un 60% de les consultes provenien de testimonis propers, mentre que el percentatge de consultes directes de les víctimes va augmentar entre 2023 i 2024. També es va observar que inicialment el 60% de les consultes estaven relacionades amb situacions recents, però aquest percentatge ha anat disminuint, reflectint una millora en la detecció i l’ús del servei com a recurs immediat per a les víctimes i testimonis.

    Abusos en el context laboral

    El context laboral ha estat el més propici per a aquests abusos, seguit dels entorns educatius i altres àmbits extra-laborals. El 2023, quatre dels casos atesos van decidir interposar una denúncia, un augment respecte a l’únic cas denunciat el 2022. Tres d’aquests casos continuen en seguiment durant el procés de la denúncia.

    Durant la presentació de les dades, l’Acadèmia ha destacat la importància de la divulgació del servei en l’àmbit educatiu i professional, amb xerrades a escoles i universitats del sector audiovisual i participació en festivals com Catalunya Film Festivals, D’A Barcelona Film Festival, L’Alternativa, DocsBarcelona, el Festival de Sitges i els festivals de San Sebastián i Málaga.

    L’Acadèmia ha expressat el seu compromís amb la creació d’un observatori de les violències masclistes en el sector, recopilant dades anonimitzades i compartint-les anualment per contribuir a la conscienciació social i les polítiques públiques. Les dades recollides inclouen informació sobre qui realitza la consulta, el tipus de violència denunciada, la temporalitat dels fets i les accions preses per les víctimes.

    Acadèmia de Cinema Català
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorAnna Sarrablo, estiu de feina
    Següent Article 21 propostes protagonitzen el 17è Festival TNT dedicat al “dol i a la reparació”
    Entreacte
    • Web
    • Facebook
    • X (Twitter)

    Revista d'arts escèniques i audiovisuals de Catalunya. Des de 1988.

    Articles Relacionats

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    14 de maig de 2025

    Mor Joan de Sagarra, cronista cultural de referència

    9 de maig de 2025

    Els Terrats en Cultura més diversos tancaran edició amb una lectura dramatitzada del llibre ‘Entreacte(s)’

    8 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.