El món del teatre s’aixeca avui amb una de les notícies més tristes possibles. El director, actor i professor d’art dramàtic Hermann Bonnín ha mort a 84 anys segons ha confirmat la seva filla, l’actriu Nausicaa Bonnín, mitjançant el seu compte a Twitter.
Avui, l’Hermann ha fet un mutis tan elegant i discret com ha sigut la seva vida… sense fer soroll… “Escolteu aquest silenci” deia el seu estimat Joan Brossa…
— Nausicaa Bonnín Dufrenoy (@nausicaabo) September 25, 2020
Entre el seu inabastable currículum figuren fites que han contribuït a transformar les arts escèniques catalanes del segle XX i principis del XXI. Va ser director de la Real Escuela Superior de Arte Dramático, amb seu al Teatro Real de Madrid (1968-70), i sobretot de l’Institut del Teatre (1971-80), una dècada on es van desenvolupar una sèrie de transformacions a la institució –sobretot a nivell pedagògic– que van capgirar la manera d’ensenyar teatre a Catalunya.
Com a director d’escena i equipaments destaca la seva etapa al Centre Dramàtic de la Generalitat (1982-88), i també el seu paper com a cofundadors el 1998 del Brossa Espai Escènic, un petit teatre del Born que el 2010 es va refundar com La Seca-Espai Brossa, Fabrica de Creació de l’Ajuntament de Barcelona.
Des del 2011 era membre numerari de l’Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi i el 201, i va ser nomenat també acadèmic d’honor de l’Acadèmia del Cinema Català. Ha estat Membre del Consejo Nacional de Teatro del Ministeri de Cultura d’Espanya (1985-97), i va desenvolupar una important tasca com a president de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (1997-2005).
Nascut a Barcelona el 1935, es va graduar a l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona. En la seva llarga trajectòria, Bonnín va rebre importants premis com l’ADB a la millor trajectòria artística (1981), el Premi Ciutat de Barcelona en l’apartat de teatre (2003) i el Premi Nacional de Cultura del CoNCA (2013). Entre les últimes distincions rebudes figura Premi Gonzalo Pérez de Olaguer honorífic, entregat fa pocs mesos en la 22a edició dels Premis de la Crítica d’Arts Escèniques.
Recuperem l’entrevista que Entreacte va publicar amb el director al març de 2017.