Segundo de Chomón, Javier Mariscal i Anna Solanas són alguns dels protagonistes de Del Trazo al píxel. La mostra, que es podrà veure del 3 al 13 de desembre al CCCB, consta de vuit sessions antològiques que recuperen clàssics oblidats i petites joies animades desconegudes de l’animació catalana i espanyola com peces del pioner Segundo de Chomón o els mítics anuncis de Movierecord. Tot amb l’objectiu de demostrar que “l‘animació no és una cosa d’ara“.
El cicle, comissariat per Carolina López, inclou peces des del 1908 fins als nostres dies, i posa l’accent en les peces històriques menys vistes i els curtmetratges d’autor més independents, alguns dels quals gaudeixen d’un ampli reconeixement internacional. Per a això s’han restaurat i digitalitzat obres que eren «invisibles» o de difícil accés, i s’han proporcionat els millors materials possibles en cada cas. Algunes de les peces menys conegudes i sorprenents d’aquest cicle són: Garbancito de la Mancha (Arturo Moreno, 1945),el primer llargmetratge de dibuixos animats en color d’Europa; anuncis en blanc i negre dels anys trentade dibuixants catalans com Serra i Massana i Ferran; La Edad de Piedra (Gabriel Blanco, 1965), amb dibuixos de Chumy Chúmez; els espots dels Estudios Moro, i Estela, un breu film de Frederic Amat creat per a l’ocasió.
Després de la seva estrena al CCCB, el cicle recorrerà els principals museus, cinemateques i festivals internacionals, entre ells La Casa Encendida de Madrid al febrer del 2016.