Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»Notícies»La ITNC es professionalitza
    Notícies

    La ITNC es professionalitza

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz18 de febrer de 2015No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Foto de la nova fornada de la ITNC.

    Concebuda com un projecte que conjuga l’excel·lència acadèmica amb la intenció d’esdevenir una eina tècnica per suplir les mancances de la tradició teatral, la ITNC- Jove companyia de l’Institut del Teatre i el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) s’estrenava la temporada passada envoltada de la polèmica per les condicions laborals dels seus integrants, actors llicenciats remunerats a través d’una beca.

    Avui s’ha presentat la segona promoció de la companyia i entre les novetats figura la millora de la categoria laboral dels professionals que formen part del projecte, que passen a tenir una retribució segons marquen els convenis laborals professionals del país que en aquest cas vénen fixats per l’AADPC, ha puntualitzat en roda de premsa Xavier Albertí, director del TNC.

    La ITNC, per tant, continuarà funcionant com un projecte d’especialització actoral però només tindrà condició de beca durant el període formatiu (tres mesos amb una assignació al voltant dels 400 euros), establint-se un sou per conveni dins de categoria única de repartiment per al període de representacions al TNC. També s’assignarà una retribució de caràcter professional durant la gira que portarà l’espectacle per sis municipis del territori constituïts com a xarxa d’exhibició.


    Imatge de la roda de la presentació amb Xavier Albertí (Centre) amb els responsables de la Diputació de Barcelona i l’Institut del teatre.

    La millora és fruït de les negociacions que es van establir entre les institucions responsables de la ITNC i l’Associació d’Actors i Directors (AADPC), un acord que no només es limita a la retribució. Jaume Costa va actuar com a representant dels treballadors durant les negociacions: A banda d’aconseguir que els actors cobrin segons conveni, es va establir que només poguessin formar-ne part llicenciats de les dues últimes promocions de l’Institut del Teatre, i no de les cinc darreres com s’havia marcat al principi. D’aquesta manera acostem el projecte al món acadèmic i evitem que es contractin actors professionals amb condicions d’estudiants.

    La nova condició laboral permetrà, a més, que els espectacles de la companyia puguin girar pel territori sense que hi hagi greuge per a altres companyies que treballen amb les condicions laborals estipulades. Ho hem corregit, remarca Albertí, de tal manera que podem reafirmar que estem oferint un espectacle competitiu amb una clara voluntat d’accedir a uns públics determinats i competir en igualtat de condicions amb qualsevol producció professional.

    Entre els nou actors que formen part de l’actual planter trobem Enric Cambray, recent llicenciat a l’Institut, que remarca que el projecte encara no és perfecte: es poden millorar moltes coses a nivell—sobretot—d’organització, però és normal perquè es tracta d’una iniciativa que comença a caminar. En la mateixa línia, els responsables del projecte confien en consolidar i fer créixer la ITNC al llarg de les properes temporades, fins i tot es planteja el fet d’obrir el seu repartiment a actors experimentats que puguin complementar i enaltir el repartiment de joves llicenciats. 

    LA MIRADA CLÀSSICA
    Si la passada temporada la ITNC pujava a escena El Cantador de Serafí Pitarra, enguany és el torn d’un gran clàssic de les lletres catalanes, el Tirant lo Blanc de Joanot Martorell. Amb dramatúrgia de Roger Cònsul i direcció de Pere Planella, el muntatge resultant està dirigit específicament a públic jove, d’entre 15 i 17 anys, a ell s’adrecen en funcions escolars tot i que també s’oferiran sessions al públic general des del proper dissabte 21 de febrer fins el 29 de març. La versió, en paraules del seu director, pretén aconseguir que la gent jove gaudeixi de la paraula, per això s’ha buscat, per damunt de tot, fer una proposta que s’entengués i que atrapi els espectadors del futur que tot just ara comencen a veure teatre.

     

    Publicitat
    actualitat Institut del Teatre ITNC jove companyia notícies TNC
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorTeatre de l’Enjòlit: Buscar-se la vida d’una altra manera
    Següent Article Mare de Déu
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La Perla 29 porta la paraula “al límit” en una temporada amb Shakespeare, Racine i Koltès

    14 d'octubre de 2025

    23 propostes converteixen el Festival Escena Poblenou en un laboratori d’arts vives

    8 d'octubre de 2025

    ‘Ànima’ i ‘La tercera fuga’ encapçalen les nominacions als Premis Butaca 2025

    7 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Protagonistes 25 d'octubre de 2025

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Cau, de gira per Catalunya. Amb la companyia Parking Shakespeare, el José Pedro ha dirigit…

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    Teatre familiar: del desprestigi al reconeixement

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.