Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»Ser o no ser
    Actualitat

    Ser o no ser

    Andreu GomilaPer Andreu Gomila8 d'octubre de 20181 comentari3 Minuts de lectura
    Lluís Homar © Kiku Piñol
    Lluís Homar © Kiku Piñol

    Les coproduccions amb grans directors europeus obren una porta al nostre teatre

    Publicitat

    Fa una dècada, el Teatre Lliure d’Àlex Rigola i el Romea de Calixto Bieito viatjaven de manera assídua per Europa. El català de Macbeth, Peer gynt o Santa Joana dels escorxadors va ressonar a Londres, Bergen i Salzburg, respectivament. Però tot allò es va esvair, especialment les companyies que ho feien possible. I en els últims deu anys no s’ha sentit gaire la nostra llengua als teatres i festivals del continent. Hi ha troupes que viatgen molt, com El Conde de Torrefiel o Agrupación Señor Serrano, però s’adapten a cada lloc i sovint fan servir directament l’anglès o la llengua local. Per tant, els grans teatres han deixat de sentir-nos.

    Davant d’aquest panorama, el festival Temporada Alta va tenir una idea: i si fem que un gran director europeu munti una obra amb actors catalans? Això només es pot fer des de la complicitat, amb gent que has programat, que has seguit, que has tingut a prop. La persona, el director, va ser Krystian Lupa i la peça triada, Davant la jubilació, de Thomas Bernhard, l’autor fetitxe del polonès. El resultat va ser extraordinari, gràcies, així mateix, a la implicació de Marta Angelat, Mercè Arànega i Pep Cruz, que van aguantar la manera de dirigir abassegadora de Lupa. El fruit de tot plegat és que aquesta tardor Davant la jubilació es veurà a Madrid, Valence… Satisfets amb l’aventura Lupa, Temporada Alta n’ha engegat una altra: La neta del senyor Linh, amb direcció de Guy Cassiers i Lluís Homar de protagonista. Es tracta de l’adaptació escènica de la novel·la homònima de Philippe Claudel, que el flamenc ha estrenat aquest mateix any al Toneel- huis d’Anvers, el teatre que dirigeix. El desembre que ve, substitueix Jérôme Kircher per Homar, i el francès pel català. La peça es veurà per primer cop en la nostra llengua a Anvers el 7 de desembre i l’endemà viatjarà a Girona. També farà temporada al Lliure –còmplice tant d’aquest com del projecte Lupa–, que amb el francès Didier Ruiz ha tirat endavant diversos treballs comunitaris, l’últim dels quals, Trans (més enllà), ha estat aquest juliol al Festival d’Avinyó.

    S’ha de dir que aquesta fórmula, la de convidar un director de renom continental, és la que apliquen molts teatres europeus quan conviden Bieito, Rigola, Àlex Ollé o Marcos Morau a dirigir les seves companyies. I s’ha de recordar que ja la va portar a terme el TNC de Domènec Reixach amb Georges Lavaudant, que va dirigir Els gegants de la muntanya, de Pirandello, amb Homar, precisa- ment, com a protagonista. Aquella obra va viatjar a l’Odéon parisenc, teatre on aleshores manava el mateix Lavaudant. Estem parlant de finals del segle XX. I d’una flor d’estiu, ja que el TNC, fins al viatge d’aquest 2018 d’Islàndia a Stuttgart, no havia tornat a sortir.

    Fa una dècada vam pujar un esglaó, ja que no calia cap experiment, sinó que eren les companyies dels teatres de Barcelona les que viatjaven. Ara reculem per tornar a començar, l’etern retorn del teatre català. Amb una diferència: el mercat teatral europeu s’ha obert molt i són molts els intercanvis, els viatges d’anada i tornada. A Europa, no cal dir- ho, també hi ha lloc per a nosaltres.

    Publicitat
    Temporada Alta
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorAnna Moliner
    Següent Article Carme Sansa, premi Joan Coromines
    Andreu Gomila
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Escriptor i periodista especialitzat en arts escèniques

    Articles Relacionats

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    6 de novembre de 2025

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    5 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025

    1 comentari

    1. Borja Sitjà - 9 d'octubre de 2018 20:10

      Memoria curta amic, molt curta i simplista.
      Que hi farem!!
      Aixi s’escriu l’historia.
      Au!

      Reply
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    A fons 6 de novembre de 2025

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    Quatre exemples de professionals nascuts als noranta que exemplifiquen l’allau de talent mentre combaten els…

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.