Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Audiovisual»El futur de les sales de cinema: que el públic s’organitzi
    Audiovisual

    El futur de les sales de cinema: que el públic s’organitzi

    Eulàlia IglesiasPer Eulàlia Iglesias2 de març de 2024No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Espai Tèxas
    Espai Tèxas

    Una reflexió sobre el setè art com espai de trobada.

    Publicitat


    Érem de cap de setmana a la Garriga, amb l’agenda plena. Però vam trobar un forat per escapar-nos, diumenge tot just després de dinar, a la primera sessió del Cinema Alhambra. La pel·lícula tant me feia. Tenia curiositat per conèixer aquesta sala oberta l’any 1913 que s’havia salvat, renovat i digitalitzat gràcies a una campanya ciutadana. Quina sorpresa en comprovar que l’aforament era ben ple, un diumenge a l’hora de les postres, el cafè i la migdiada, per veure un documental en versió original sobre llibreters de Nova York! En sortir, en Josep Maria Miró i el seu fill Xavi, els encarregats del local, ens van explicar que programaven films com aquest a partir de les peticions del públic, fet que en garantia l’assistència. L’Alhambra de La Garriga no és l’únic cas de cinema que ha ressuscitat gràcies en part a la iniciativa ciutadana. També ha passat, entre d’altres, amb el CineCiutat de Palma de Mallorca, el Cinema Catalunya de Ribes de Freser o l’Espai Texas, a punt d’obrir a Gràcia. A Sant Feliu de Llobregat, els habitants van aconseguir frenar el tancament de l’antic Cinema Guinart i reconvertir-lo en l’actual CineBaix, que gestiona l’associació del mateix nom, formada per una colla de cinèfils. Des d’altres formes d’associacionisme, com la cooperativa, s’ha donat llum a noves sales, com la Zumzeig de Barcelona.

    Nous models d’exhibició marquen el camí per garantir el futur de l’experiència col·lectiva cinematogràfica

    S’han fet moltes pel·lícules, articles i llibres estil Cinema Paradiso, elegies nostàlgiques per aquelles sales de la infància que tanquen per sempre. I en canvi es parla massa poc d’aquests cinemes que (re)obren a partir de nous models d’exhibició que marquen el camí per garantir el futur de l’experiència col·lectiva cinematogràfica més enllà dels dictats de Hollywood. En aquestes sales s’aposta la major part dels cops pel cinema alternatiu, en versió original i/o en català. De vegades, la iniciativa parteix dels ajuntaments, que garanteixen així que els municipis no es quedin sense cinemes. Són de titularitat municipal l’Edison de Granollers, els Can Castellet de Sant Boi, l’esplèndida Sala Torrella de Torroella de Montgrí, el Cinema Casino de Begur o el Cinema Catalunya de Terrassa, entre d’altres. També el Cinema Truffaut de Girona, amb una programació exquisida que coordina el Col·lectiu de Crítics de la ciutat. En molts casos, per organitzar la graella, les sales es conxorxen amb els cineclubs locals. Precisament, el títol de l’exposició que la Filmoteca va dedicar fa uns anys al cineclubisme és tot un lema a l’hora de pensar el futur de les sales: el públic s’organitza.

    Cinema Edison de Granollers
    Cinema Edison de Granollers

    Aquest article forma part del dossier Entreacte 35 anys que reflexiona sobre el futur de les arts escèniques i audiovisuals.

    Publicitat
    Audiovisual Can Castellet CineBaix CineCiutat cinema Cinema Alhambra Cinema Casino Cinema Catalunya Cinema Edison Cinema Guitard Cinema Truffaut Entreacte 35 anys Espai Texas Sala Torrella sales de cinema Zumzeig Cinema
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorMiranda Gas, excepcional
    Següent Article La imperfecció com a valor
    Eulàlia Iglesias
    • X (Twitter)

    Periodista de cinema i professora de la URV

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    Agenda audiovisual per vèncer la calor

    10 de juny de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Auca 3 de juliol de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    Després de l’impacte provocat amb el seu anterior treball, la creadora brasilera torna al Festival…

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.