Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Audiovisual»Passat i futur del cinema
    Audiovisual

    Passat i futur del cinema

    Esteve RiambauPer Esteve Riambau3 de gener de 2017Actualitzat:12 de gener de 2024No hi ha comentaris2 Minuts de lectura

    Amb l’aparentment irreversible canvi del suport analògic al digital, el cinema torna a travessar una de les seves periòdiques mutacions tecnològiques. A diferència del pas del mut al sonor o del blanc i negre al color ara està també en joc la mateixa noció de l’espectacle i la seva preservació. Edison va inventar, amb el Kinetoscope, la fotografia en moviment però es va equivocar d’estratègia comercial quan va apostar pel consum individual. Els Lumière, en canvi, en van fer un espectacle col·lectiu extraordinàriament popular durant el segle XX. Ara, les noves tecnologies afavoreixen un retorn a Edison, al consum individual de les imatges en iPhones, tauletes o monitors d’ordinador i televisió.

    Les Filmoteques són el futur de la conservació no tan sols de les pel·lícules, sinó també del mateix espectacle tal com va ser concebut originàriament. S’hi poden veure films muts amb acompanyament musical en directe, projeccions en suports i formats originals, i molt especialment, aquesta sensació irrepetible de la sala que batega col·lectivament al mateix ritme que una comèdia o un film de terror. No es tracta d’invocar la nostàlgia ni de negar que el digital sigui un excel·lent instrument de difusió i de restauració. La seva conservació, en canvi, està en entredit. El cinema analògic es conserva des de fa més de cent anys com un objecte, mentre que el digital no és més que un sistema informàtic sotmès a tecnologies summament fràgils i canviants. Perquè el públic pugui continuar somniant a les sales, cal garantir-ne la supervivència i també la dels films, vells i nous, destinats a entretenir les futures generacions.

    La Filmoteca de Catalunya es regeix per aquests principis, que aplica a les seves noves seus: el Centre de Conservació i Restauració de Terrassa i al Raval, al centre de Barcelona. Rescatar pel·lícules de l’oblit i veure les sales plenes amb noves generacions d’espectadors és la millor de les satisfaccions possibles.

    Publicitat
    opinió
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anterior'La propera pell' favorita als Premis Gaudí
    Següent Article 40 anys de l'Ateneu Popular 9 Barris
    Esteve Riambau

    Articles Relacionats

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    16 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Actualitat 29 d'octubre de 2025

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    El Museu de les Arts Escèniques incorpora l’arxiu de la companyia, amb vestits, capgrossos, maquetes…

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.