Us heu adonat que certes campanyes publicitàries sembla que no ens vulguin vendre res i en canvi sembla que ens volen explicar una història? És una manera diferent de fer publicitat i s’anomena storytelling. Va començar com un recurs periodístic i cada cop més sectors n’estan aprofitant els beneficis.
L’storytelling és l’art d’explicar històries. Aplicat al màrqueting podríem dir que és una eina per gestionar els relats i que fa servir la narració com a nexe entre la marca i els usuaris. Però no és un invent del segle XXI, de fet tot va començar en unes coves, fa milers d’anys. Us ho imagineu? Una tribu, una foguera, una batalla, i algú que explica una història. Els caps de la tribu, la gent gran i els xamans eren els encarregats de la narració que servia per educar els joves i mantenir unida la comunitat. Els relats són presents en totes les èpoques, en tots els llocs i en totes les societats. Passaven de generació en generació, mantenint els valors de la comunitat, les seves creences i la seva cultura. S’han trobat contes populars escrits en sànscrit, llatí, grec, xinès, egipci i sumeri que promouen la cohesió social entre grups i serveixen com a mètode per transmetre coneixement a les futures generacions. No hem canviat pas tant, oi? Continuem explicant-nos històries abans d’anar a dormir, per riure, per plorar, per compartir algun sentiment, en definitiva, per continuar connectats els uns amb els altres.
Tampoc no és casualitat que l’storytelling tingui el seu origen als Estats Units, un dels llocs més religiosos del planeta. I és que l’església, mitjançant una història, fa segles que explica, reformula i “ven” la seva existència. La passió de Crist, la seva mort i la resurrecció serien la història central, i els passatges, la seva part, diguem-ne, pedagògica. Creients o no, la seva eficàcia és indiscutible. Altres usos de l’storytelling carregats d’efecte són els discursos dels polítics del EUA, en què sense una bona història els candidats no tenen opció ni al poder ni a la glòria.
Un bon exemple n’és Barak Obama, que, en un moment de gran dificultat per al món i per al seu país, no tan sols va parlar del PIB, de la inflació o dels índexs d’endeutament, sinó que també va explicar la història de les dificultats del seu pare per lluitar per tenir un futur, de la seva mare abandonada, de les seves experiències a Chicago… Cada història, cada anècdota, portava un missatge al poble americà, el missatge que amb esforç tot es pot aconseguir i que res és fàcil. La importància, la potència d’aquests missatges es basa en el fet que estan personalitzats, són experiències pròpies, i això dóna a Obama una imatge d’honestedat, d’autenticitat, i permet a l’audiència identificar-se amb ell.
Ho aneu lligant, no? No us recorda tot plegat a, no sé, qualsevol anunci de Coca-Cola? On els valors, l’esperit de lluita, la felicitat, les ganes de viure hi són sempre presents? La Bíblia, els missatges polítics, els anuncis o els contes que s’explicaven els nostres ancestres al voltant del foc, són el mateix: storytelling. I l’objectiu, segons com ens el mirem, no deixa de ser una venda. Amable, però una venda.
Motius per fer servir l’storytelling:
• Per narrar una història de forma convincent i efectiva.
• Per explicar una història i entretenir el públic.
• Per activar la imaginació del públic a través d’una història.
• Per narrar una història que el públic vulgui compartir.
• Per connectar d’una forma diferent amb l’audiència.
Quinze consells per a l’storytelling:
1. Ser conscients que no és una tendència nova.
2. És important saber que la marca no és la protagonista.
3. Humanitzeu la marca. En cas que vulgueu obviar el consell anterior, haureu d’humanitzar la marca. Aconseguireu que el públic s’hi identifiqui més.
4. Genereu empatia. No es tracta només d’explicar una història: s’ha d’aconseguir una connexió amb l’audiència.
5. El contingut és clau. És tan important explicar una història com el com i el què.
6. Feu servir temes universals. Hi ha certs temes que desperten interès com la vida, l’amor, la mort, l’amistat, la mentida o l’esperança. Feu servir aquests temes per a la trama de la història, us ajudarà a tenir més èxit i desencadenareu emocions en el públic.
7. Aposteu per la interacció. Si sumeu a l’storytelling una acció on es pugui interactuar amb el públic augmentareu les possibilitats d’èxit.
8. El missatge ha de ser molt clar: no tan sols es tracta d’explicar una història, també s’ha de transmetre un missatge convincent.
9. La història ha de respirar veritat.
10. La història ha de ser coherent amb la marca que representa. Els valors de la marca sempre han d’estar presents.
11. Efecte WOW, impacteu i sorpreneu la vostra audiència.
12. Efecte rellevància, doneu alguna cosa que sigui rellevant per al públic.
13. Efecte experiència, veneu experiències.
14. Efecte memòria, que ningú oblidi la història que heu explicat.
15. Enamoreu l’audiència perquè us prefereixi a vosaltres en comptes de la competència.
Recordeu que les històries van directes al cor o, per ser més exactes, al costat dret del cervell, ens provoquen sentiments, ens emocionen, i són un vehicle perfecte per on viatgen els missatges que volem transmetre.
I és que tots necessitem una història per escapar de la rutina, encara que pel camí hàgim comprat alguna cosa que no necessitem…