Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Albirar la tardor des de l’estiu
    Auca

    Albirar la tardor des de l’estiu

    EntreactePer Entreacte13 de juliol de 2023Actualitzat:14 de juliol de 2023No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'Altsasu' © Hodei Torres

    A l’equador del Grec, ja comencem a mirar la tardor que ha d’arribar, el contingut d’alguns dels escenaris que ens esperen Auca#76

    
    

    L’altra història

    No cal ser el davanter estrella, tothom en un equip pot marcar un gol, fins i tot el porter. El balanç de les dues primeres setmanes del Grec té molt a veure amb la pedrera, gent que puja o simplement artistes que ningú espera a l’àrea i acaben anotant. Al petit Espai Lliure, per exemple, s’han vist alguns espectacles remarcables. Altsasu, per exemple. Quan anem a veure una creació documental sovint hi ha al darrere una denúncia, un rampell o una arenga en el pitjor dels casos. Poques vegades una proposta tan polièdrica, amb tanta incomoditat projectada. L’obra de María Goiricelaya forma part del projecte Cicatrizar, que es defineix amb el nom. La peça intenta retratar el famós cas de l’agressió als guàrdies civils d’un poble de Navarra, i ho fa amb tota la seva complexitat i diversitat de punts de vista, a més d’algunes llicències poètiques que fan respirar la trama. No direm que se’n surti al 100% (sempre ha d’haver-hi un enfocament), però l’intent de diàleg genera encara més preguntes, fa el retrat més viu. Al final s’hi troba una veritat bastant incòmoda, el recorregut que fa que la batussa d’un bar acabi sent protagonista als mitjans i jutjada a l’Audiència Nacional per terrorisme. De nou, la justícia.

    
    
    ‘Altsasu’ © Hodei Torres

    Tardor d’homenatge

    Un esdeveniment més que un homenatge. Ahir la Sala Beckett va presentar programació, una temporada que obrirà un cicle dedicat a José Sanchis Sinisterra. El fundador de la sala del Poblenou és un dels homes de teatre amb més influència i mestratge, una figura fonamental que tindrà un reconeixement a l’altura de la seva empremta. Perquè no només la Beckett posarà carn a la graella, s’hi sumen El Teatro La Abadía de Madrid amb la col·laboració del Festival de Otoño, la Muestra de Teatro Español de Autores Contemporáneos, el Teatre Tantarantana, el Teatre La Gleva, la Sala Versus Glòries, la Fundació Romea, l’Institut del Teatre i, atenció, l’Institut Valencià de Cultura, segurament una de les últimes col·laboracions naturals abans que el nou conseller de Vox ho enviï tot a pastar fang. Amb 83 anys, Sanchis Sinisterra i la seva forma d’entendre l’escena estan en plena vigència (l’Altsasu comentat a dalt n’és un exemple), per això serà un goig, a banda de totes les activitats complementàries, veure’l a la direcció de Vitalicios, o assistir a l’estrena d‘El lector por horas, amb direcció de Carles Alfaro, o reviure èxits com ¡Ay, Carmela!, o  l’imprescindible Ñaque o de piojos y actores. Ganes que arribi la ‘Tardor Sanchis’.

    Equip d”El lector por horas’ amb Sanchis Sinisterra (segon per l’esquerra) © Sala Beckett

    D’Argentina al cel

    En aquest juliol, mes escènic per excel·lència, ens sorprèn la notícia de la mort de Guillermo Heras, un altre home de teatre en majúscules, fet d’escena i per a l’escena. Ha mort lluny, a Argentina, perquè com els bons comediants va estar fins al final viatjant per transmetre el seu art. El seu nom està lligat a una època però també a un mode de fer. La seva defensa teòrica i pràctica del teatre públic és un bon antídot contra els que avui volen acabar amb una cultura plural i compromesa.

    Guillermo Heras © Romina Santarelli

    I ara, les revistes

    Als periodistes no ens agrada (o no ens hauria d’agradar) parlar de nosaltres i la nostra feina. Però aquesta setmana es fa necessari. Sumat als casos de vetos teatrals que vam comentar l’auca passada, hem conegut la notícia de la censura cap a revistes en català al municipi de Borriana (Plana Baixa). El nou consistori tacat per l’extrema dreta ha ordenat que es retirin de la biblioteca municipal les publicacions Enderrock, El Temps, Cavall Fort, Llengua Nacional i Camacuc que acusen de promoure el separatisme. Algunes de les revistes estan publicades al País Valencià i, com el cas de Camacuc, s’adrecen a la infància, sovint l’única possibilitat de contacte escrit lúdic amb la llengua pròpia. El cas és petit però significatiu de la política que està a la cantonada, de la tardor que ens espera. Assistim a un canvi de paradigma i els pilots responsables no s’avergonyeixen, al contrari, fan bandera de la censura i de la intolerància cap a la llibertat de premsa i cap al conjunt de parlants d’una llengua. Solidaritat amb tots els mitjans censurats.

    Revistes de l’APPEC
    Publicitat
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anterior6 veus del nou circ català que cal conèixer
    Següent Article Enric Pera, mirades diverses
    Entreacte
    • Web
    • Facebook
    • X (Twitter)

    Revista d'arts escèniques i audiovisuals de Catalunya. Des de 1988.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 14 de juliol de 2025

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    La companyia tanca cinquanta anys de trajectòria amb la represa del seu musical insígnia que…

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.