Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Assaig de prospectiva sobre la gestió de públics
    Opinió

    Assaig de prospectiva sobre la gestió de públics

    Jaume ColomerPer Jaume Colomer15 d'abril de 2024No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Teatre Lliure © Christian Bertrand /Shutterstock

    Com hauria de ser en el futur l’anàlisi i la planificació de sistemes culturals?

    La mitjana d’edat dels espectadors dels espais escènics de Catalunya ronda els 50 anys. Durant el confinament i les restriccions derivades de la pandèmia, la majoria van recórrer a plataformes de continguts digitals per poder seguir gaudint d’històries de ficció. En la postpandèmia, la majoria han esdevingut híbrids (participen en pràctiques presencials mantenint el consum de continguts digitals) i distribueixen el temps entre ambdues ofertes. La pandèmia ha accelerat la transició digital i ha transformat el comportament d’aquests espectadors: ara escullen les pràctiques amb menys antelació, volen dialogar amb els creadors i promotors, tasten propostes sense prendre compromisos, etc.

    Als públics nadius digitals també els interessen les arts escèniques, però els atreuen propostes contemporànies que hibriden teatre, dansa i audiovisual i reflecteixen les contradiccions i la incertesa de la societat actual, com ara Firmamento, de La Veronal.

    Jaume Colomer

    En un assaig de prospectiva destaquem algunes tendències que incideixen en la demanda escènica:

    1. L’increment i la diversificació de l’oferta escènica disponible en el mercat.

    2. La fragmentació de la demanda d’acord amb els valors i beneficis cercats.

    3. L’habituació dels espectadors a la immediatesa i la comoditat del consum de continguts digitals de baix cost (l’anomenat clic des del sofà).

    4. La necessitat de participar en trobades presencials socialitzadores com a compensació de la sensació de solitud que provoca la progressiva digitalització de les relacions humanes en la societat actual.

    Aquestes i altres tendències generen, entre altres efectes, una progressiva dualització de la demanda d’espectacles presencials que porta a identificar dos perfils de públics escènics:

    a. Els públics que busquen espectacles lleugers (1) de gran format, amb intèrprets mediàtics, per tal de divertir-se i, si s’escau, evadir-se del quotidià. Aquest és l’àmbit d’acció propi de les indústries escèniques.

    b. Els públics que busquen experiències escèniques significatives que connectin amb els seus valors i provoquin un impacte en les seves emocions o el seu pensament i que, d’alguna manera, siguin transformadores perquè comporten canvis en les seves vides. Aquest és l’àmbit d’acció propi dels teatres públics (2) i les sales alternatives.

    (1) Usem el terme lleugers per indicar que no tenen la intenció de generar impactes transformadors i consideren els públics, segons Peter Brook, com a “objectes que els personatges simbolitzen”.

    (2) Aquests haurien de posicionar-se clarament en aquest àmbit
    i no caure en la temptació d’actuar amb criteris de mercat.

    En el diagrama adjunt es proposen estratègies de gestió de públics que podrien desenvolupar, en un cas, les indústries escèniques i, en l’altre cas, els espais escènics públics i les sales alternatives, així com les línies clau que haurien de desenvolupar les polítiques públiques de foment.

    Diagrama, Jaume Colomer

    Aquest article forma part del dossier Entreacte 35 anys que reflexiona sobre el futur de les arts escèniques i audiovisuals.

    Entreacte 35 anys gestió cultural gestió de públics La Veronal
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorNoves masculinitats per a nous públics
    Següent Article L’estatus dels artistes del futur
    Jaume Colomer

    Especialista en anàlisi i planificació de sistemes culturals

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.