Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»“No a la guerra”, la funció continua
    Auca

    “No a la guerra”, la funció continua

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz3 de març de 2022Actualitzat:1 de setembre de 2022No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Judit Neddermann a la manifestació de plaça Catalunya

    El sector de la cultura es mobilitza contra la invasió d’Ucraïna, en alguns casos amb espinosos vetos als artistes russos Auca#7

    La trinxera cultural

    De sobte tots els fantasmes d’Europa revifen amb la guerra de Putin. La invasió d’Ucraïna és una tragèdia insuportable que mobilitza consciències contra l’horror. El sempre vigent “No a la guerra” va tornar ahir a plaça Catalunya quasi vint anys després de la guerra d’Iraq. A la manifestació convocada per 300 entitats es van sentir les veus de Maria Arnal i Judit Neddermann, representants d’un sector cultural mobilitzat com és costum. A causa del conflicte bèl·lic, ahir el Festival de Peralada expulsava del seu programa l’actuació del Ballet del Teatre Mariinsky de Sant Peterburg. Segueixen un corrent internacional que exemplifica el comiat del director Valery Gergiev de les orquestres de Munic i Rotterdam per negar-se a condemnar la invasió. Són els vetos la solució?

    Els tests i les olles

    El sidral coincideix amb la presentació del cicle de música clàssica Barcelona Obertura, que compta amb la presència de diversos artistes russos. No actuarà al Liceu ja, per una retirada a temps, la soprano Anna Netrebko, pròxima al règim autoritari. També ho és el ballarí Sergei Polunin que, per a més inri, porta la cara de Putin tatuada al centre del pit i comparteix el seu ideari homòfob. Avui encara es poden comprar entrades per al seu espectacle al web de Balañà. El dilema no és fàcil, i no tots els casos són iguals. El tinent d’alcalde de Cultura, Jordi Martí, ha demanat per carta als directors d’espais culturals públics que mantinguin a les seves programacions els artistes procedents de Rússia, “amb l’única exigència de compartir la condemna a la guerra i la defensa de la pau”. Però, i si no ho fan? A Moscou, un grup de patums culturals, entre ells Vladimir Urin, director del Teatre Boshoi, han signat un manifest que demana la fi de la guerra. Tants caps, tants barrets. Recordem, els artistes d’aquí viatjaven pel món mentre va durar la llarga dictadura, i Nuréiev va poder fer el salt als soviètics i exiliar-se de l’URSS aprofitant una actuació a París.

    El ballarí Sergei Polunin © Ninara

    Contra la guerra, educació

    Amb entrades exhaurides, diumenge marxa de la cartellera la peça El mar: visió d’uns nens que no l’han vist mai. Tant de bo torni al TNC, o tingui la llarga gira que es mereix. Oportuna reflexió sobre l’educació com a eina contra la barbàrie. Alberto Conejero i Xavier Bobés l’han clavat amb una mescla de narrativa testimonial i poètica dels petits objectes. La memòria reconstruïda del mestre republicà Antoni Benaiges, una vida segada per la brutalitat de la guerra. Una elegia contra la injustícia que, malauradament, no pot passar de moda. Tossuda la història.

    ‘El mar visió d’uns nens que no l’han vist mai’ © David Ruano

    El teatre de la família

    També fins diumenge en el Tantarantana –en aquest cas sí que queden entrades– El desig del cor, text de Caryl Churchill dirigit amb solvència i lucidesa per Lucia Del Greco (atenció al nom, se’n parlarà). Un qüestionament radical del llenguatge escènic en el pla formal que interroga en el contingut la gran institució totalitària que és la família. Bucles, reiteració, estranyament; una senzilla escena entre pares i fills, amb presències correctores i absències implícites. L’argument esbossat s’estira com un xiclet quan el que de veritat importa és mostrar el rerefons, la no-lògica de tot plegat. Com ens eduquen i de quina forma ens ho pot explicar un muntatge teatral, amb totes les tares i limitacions possibles que surten a la llum.

    ‘El desig del cor’ © Tantarantana
    Publicitat
    Alberto Conejero Lucia Del Greco Teatre Tantarantana TNC Xavier Bobés
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anterior‘Opening Night’ de La Veronal, favorita als Premis de la Crítica
    Següent Article ‘Sis dies corrents’ i ‘Libertad’, triomfadores dels Premis Gaudí
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Opinió 4 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    L’autor de la Trilogia de la condició ‘millennial’ (Teatre Lliure) proposa cinc trets definitoris de…

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.