Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Perfum de clàssic, ànima contemporània
    Auca

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz23 d'octubre de 2025Actualitzat:24 d'octubre de 2025No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Lua Amat Fernández a 'Reiterat rei tarat', de Jordi Oriol © César Font Barbero
    Lua Amat Fernández a 'Reiterat rei tarat', de Jordi Oriol © César Font Barbero

    La collita d’obres de la setmana ens deixa bons exemples de com il·luminar el present amb els textos de sempre Auca#171

    Publicitat

    Contagi

    Explicava dimecres la dramaturga i directora Romina Paula que, donat l’elevat preu dels drets d’El zoo de vidre de Tennessee Williams (l’escena portenya, ho sabem, no està per a luxes), va decidir mamprendre la seva pròpia versió, El tiempo todo entero, convertit amb els anys en tot un hit de l’escena alternativa argentina. Dins del Flaix de Tardor que Temporada Alta organitza a Barcelona, l’obra ha tornat a Catalunya 14 anys després amb la potència intacta i totes les virtuts que estimem del teatre de Buenos Aires. En especial destaca el naturalisme extrem dels intèrprets, tots quatre treballen personatges complexos amb un detallisme gestual i una emotivitat difícils de veure en les nostres contrades. Habitual també el gust pels conflictes familiars bigarrats que Paula treballa sense concessions, amb punts de fuga valents entre l’amor i l’odi, furgant en els límits de la moral (ningú parla d’incest). Totes les famílies són imperfectes, i quan el personatge d’Antonia bordat per Pilar Gamboa plora desconsoladament per la marxa del seu germà, volem acompanyar-la. Ens hi sentim part d’una tribu universal de l’emoció teatral que passa pel Saint Louis de Williams, pel mític Teatro del Abasto bonaerenc i arriba per fi a l’Espai Lliure, sala de proximitat amb les dimensions perfectes per encomanar el riure i les llàgrimes. Funció d’altíssim voltatge.

    Pilar Gamboa a El tiempo todo entero © Sebastián Arpesella
    Pilar Gamboa a ‘El tiempo todo entero’ © Sebastián Arpesella

    Amagatall

    En una altra temperatura, la nova peça que Romina Paula va presentar a Girona el cap de setmana passat. Sombras, por supuesto encaixa com una mena de díptic entre el passat i el present del seu teatre. Menys depenent de la sentimentalitat explosiva, l’obra s’inspira en Fassbinder per manllevar-li l’antinaturalisme, l’estranyament i el gust per gèneres “menors”. Entre la trama policíaca, el melodrama i la comèdia, els intèrprets contraposen registres diferents per tractar de portar al límit els codis del pacte teatral. L’emoció s’oculta en la carn i les paraules dels personatges més enllà de la vacuna contra el realisme injectada. L’estrambòtic policia que interpreta Esteban Bigliardi és, al mateix temps, inversemblant i creïble en la seva pintoresca gestualitat. Tot és mentida en el teatre, però la veritat s’amaga sota els llocs més impensats.

    Sombras, por supuesto © Sebastián Arpesella
    Pilar Gamboa i Esteban Bigliardi a ‘Sombras, por supuesto’, de Romina Paula © Sebastián Arpesella

    Virtute

    També dins el Flaix de Tardor, el mític Toni Servillo va protagonitzar dimarts al Goya un esdeveniment que va molt més enllà del recital de textos. Le voci di Dante no es limita a posar veu a diferents passatges de la Divina comèdia, sinó que s’eleva com un assaig lúcid de Giuseppe Montesano que juga en present amb les idees més llamineres d’un llibre irrenunciable. Exemple d’això, la denúncia dels ignaus (gli ignavi), els covards, aquells que no fan ni el bé ni el mal, gent condemnada a córrer darrere d’un estendard buit. Els ignavi dels nostres dies branden l’antipolítica, ciutadans tebis insensibles a l’horror i a la injustícia. El recital-assaig també recorda l’Ulisses de la Comèdia, un clàssic reinterpretat en un altre clàssic. L’heroi grec després de tornar a Ítaca no suporta la vida domèstica i decideix partir novament per navegar més enllà de les Columnes d’Hèrcules, límit del món conegut, “ma per seguir virtute e canoscenza”, a la recerca de la virtut i el coneixement. Ara d’això dirien spin-off , tot està inventat. Bravo Servillo!

    Toni Servillo © Nicolas Spress
    Toni Servillo © Nicolas Spress

    Adolescència

    No podem tancar l’auca de clàssics reelaborats sense recomanar Reiterat rei tarat (només fins diumenge a la Sala Atrium), reestrena de la nova pirueta de Jordi Oriol dirigida per Nao Albet, amb la captivadora interpretació de Lua Amat Fernández, actriu que caldrà seguir amb especial atenció. Si Dante sublimava el viatge com a metàfora del coneixement, Oriol converteix el llenguatge en un exercici de recerca i introspecció que esprem el vers fins a l’última síl·laba. Shakespeare és una excusa per parlar de l’autoritat, de la descomposició del poder i de la fragilitat de qui busca sentit enmig del caos. Cordèlia es transforma en una adolescent dels nostres dies ferida per la incomunicació i l’excés de veritat, la veurem enfrontada en un duel de paraules amb el monarca captaire que encarna el mateix Oriol. Versió lúcida i juganera d’El rei Lear, que en destil·la l’essència per mirar de prop la feblesa humana en totes les etapes de la vida. Obra perfecta per a qualsevol adolescent (de 9 a 99 anys), bon suc de fruita de clàssics.

    Lua Amat Fernández a 'Reiterat rei tarat', de Jordi Oriol © César Font Barbero
    Lua Amat Fernández a ‘Reiterat rei tarat’, de Jordi Oriol © César Font Barbero
    Publicitat
    clàssics Festival Temporada Alta Jordi Oriol Romina Paula Sala Atrium Teatre argentí Temporada Alta
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorÉs cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    16 d'octubre de 2025

    Més nosaltres i menys jo

    13 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Auca 23 d'octubre de 2025

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    La collita d’obres de la setmana ens deixa bons exemples de com il·luminar el present…

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    Teatre familiar: del desprestigi al reconeixement

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    Teatre familiar: del desprestigi al reconeixement

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.