Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Servei, burocràcia i el ball dels números
    Auca

    Servei, burocràcia i el ball dels números

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz1 de febrer de 2024Actualitzat:2 de febrer de 2024No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    '99%' (Teatre de l'Enjòlit, 2015)
    '99%' (Teatre de l'Enjòlit, 2015)

    Reflexions sobre el teatre que paguem, el que tenim i el que es gasten nord enllà Auca#99

    Servei públic

    Amb motiu de la celebració dels 35 anys d’Entreacte vam demanar a 35 periodistes artistes, gestors i tècnics una reflexió de futur, imaginar com seria la nostra escena quan la revista dobli la seva edat l’any 2058. Les dues persones al capdavant dels principals coliseus de Barcelona van escriure un díptic que reflexiona sobre el teatre públic. Carme Portaceli hi posa distància entre el TNC i l’empresa privada, defensa “l’existència d’un teatre públic perquè és l’única possibilitat que té el teatre de no estar sotmès a objectius mercantils que, tot i que són completament legítims, no ajudarien a fer avançar el llenguatge teatral”. Per la seva banda, Juan Carlos Martel posa el dit a la nafra de la burocràcia: “el teatre públic del futur, o balla el ball de la creació i no de la burocràcia, o millor enderrocar-lo”.

    El ball de la creació

    Hipotecades

    Martel, que just ahir va deixar de ser director del Lliure i, per tant, quan va escriure l’article ja estava de sortida, denuncia un tema que no sembla menor, també ho ha fet a les entrevistes de final de mandat. Les institucions públiques sovint acaben hipotecades, o fins i tot parasitades, per les seves mateixes estructures. Organismes que haurien d’estar al servei de la ciutadania i dels artistes acaben dedicats a finançar la pròpia supervivència i, sovint, el manteniment d’unes elits laborals allunyades de la precarietat imperant. Just la setmana passada, Julio Manrique, nou director del Lliure, va haver d’anul·lar la presentació del seu programa “davant la impossibilitat de reunir la Junta de Govern de la Fundació”. Té tot el sentit preguntar-se de forma freqüent per la vocació de servei ciutadà, de transparència i de democràcia de les institucions públiques o les fundacions que es financen amb diners públics. I per ser justos amb tota la gent que hi treballa, porta a col·lació un tuit de dimecres de la periodista Marta Garcia Miranda. “Natalia Menéndez cobrava 85 mil euros per dirigir el Teatro Español. El seu successor, Eduardo Vasco, 150 mil. Laila Ripoll, 65 mil per dirigir el Fernán Gómez. Pérez de la Fuente, 170mil en dos anys (85 mil/any) Pedro Sánchez, president del govern, cobra 90 mil/any, per contextualitzar”. Aplicat al nostre àmbit, el sou anual de direcció del TNC és de 89.452 euros, el del Lliure de 96.864 euros.

    Natalia Menéndez cobraba 65 mil euros por dirigir el Teatro Español. Su sucesor, Eduardo Vasco, 150 mil.

    Laila Ripoll, 65 mil por dirigir el Fernán Gómez. Pérez de la Fuente, 170mil en dos años (85 mil/año)

    Pedro Sánchez, pte del gobierno, cobra 90 mil/año, por contextualizar

    — marta garcía miranda (@guapapasea) January 31, 2024

    Treure el cap

    Mentrestant, la cartellera fa goig gràcies a bons espectacles de companyies que despunten. Las Huecas, per exemple, van estrenar dijous passat un espectacle magnífic, De l’amistat, que es pot veure a la Beckett, sala on són companyia resident. Per fer-nos una idea, un autor resident cobra 7.500 euros per escriure i estrenar una peça completa, que ja són mesos de feina. Els ajuts Benet i Jornet a l’autoria, també de la Beckett, són de 2.500 euros. Els ajuts Carlota Soldevila del Lliure estan en 5.021 euros per desenvolupar un projecte educatiu amb instituts de setembre a juny, 500 euros al mes. Si ens fixem en la producció d’espectacles sencers, fàbriques de creació com el Tantarantana dediquen a les companyies del Cicló entre 26.000 i 31.000 euros a produir un espectacle, entre els quals 10.000 i 15.000 són per a la companyia. La Fundació Brossa també està en els 30.000 euros per crear un espectacle sencer durant una temporada, amb tota la despesa que comporta. Altres sales, autors i companyies treballen molt per sota d’aquests paràmetres i és difícil d’imaginar –sobretot quan es tracta d’agrupacions formades per moltes persones– que puguin viure de la seva feina. Per condicions igual de precàries els pagesos col·lapsen França.

    'De l'amistat' © Las Huecas
    ‘De l’amistat’ © Las Huecas

    Contrast

    Al periodisme també venen mal dades. Amb imaginació, el futur demana diversificar les fonts de finançament. Un bon crític és també un subscriptor, i per què no guia de viatge? Doneu un cop d’ull a la sucosa proposta d’Agost Produccions, que sempre estan fent bullir l’olla teatral. Del 27 al 29 d’abril de 2024 ens proposen un viatge a Berlín per viure en primera persona l’estrena de Overture al teatre Staatsoper, l’òpera nacional alemanya, en el debut com a coreògraf resident de Marcos Morau a l’Staatsballet, companyia nacional. Una sortida dissenyada amb el crític d’arts escèniques Oriol Puig Taulé que inclou la visita dels principals teatres de la ciutat i una conversa exclusiva amb Marcos Morau i el seu equip artístic abans de la funció. Una oportunitat, també, per contrastar els pressupostos que es gasten a Alemanya amb els que tenim aquí.

    Staatsoper de Berlín
    Staatsoper de Berlín © Viquipèdia
    Agost Produccions Carme Portaceli Juan Carlos Martel Juan Carlos Martel Bayod Julio Manrique La Brossa Marcos Morau Sala Beckett Teatre Lliure Teatre Nacional de Catalunya Teatre Tantarantana
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEl ball de la creació
    Següent Article L’audiovisual: encara més central a les nostres vides
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.