Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Sílvia Pérez Cruz: música, amics i abraçades per obrir el Festival Grec
    Auca

    Sílvia Pérez Cruz: música, amics i abraçades per obrir el Festival Grec

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz27 de juny de 2024Actualitzat:27 de juny de 2024No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    Sílvia Pérez Cruz inaugura el Grec 2024 © Guillem Roset / ACN
    Sílvia Pérez Cruz inaugura el Grec 2024 © Guillem Roset / ACN

    L’última inauguració de Francesc Casadesús sintetitza l’esperit de l’edició: reunir artistes de casa per tancar un cicle Auca#119

    Sarau d’estiu

    Més enllà de les estrenes rutinàries, el gremi cultural té poques ocasions de mudar-se al llarg de l’any. La inauguració del Festival Grec és una d’elles i a més fa patxoca perquè els saraus d’estiu a l’aire lliure llueixen més. Per això els gestors i els polítics s’ho miren amb lupa, saben que tindran els mitjans de comunicació pendents i no volen perdre l’oportunitat de marcar perfil al photocall. També és el moment en què famosos de veritat (els que surten en la tele i el cine) es deixen caure per l’amfiteatre de Montjuïc a saludar i ser vistos. Encaixades, pompa i el grau d’ostentació subtil que es gasta l’establishment de Barcelona. El públic no va aplaudir l’entrada d’Ada Colau com l’any passat, però tampoc a Jaume Collboni. Ni rastre de les tensions polítiques per la investidura pendent, treva i cordialitat entre totes les forces vives. Cues habituals a la barra per demanar la copa prèvia. En sortir, cava i coca que fa solstici: frugalitat com una reminiscència de ja no recordem quina crisi. Ahir, a més, tot portava el perfum d’un final d’etapa.

    Inauguració del Grec 2024
    Inauguració del Grec 2024 © Festival Grec

    Cicles

    És un encert alternar gèneres per dinamitzar el format de la inauguració del Grec. Enguany tocava música i Sílvia Pérez Cruz es va esforçar per acordar el seu recital amb l’esperit de la darrera edició de Francesc Casadesús al capdavant del festival. “Tancar un cicle, tornar a casa, cuidar les amistats”, va justificar la cantant de Palafrugell. Una reunió de col·legues que, després de voltar pel món, tornen als orígens per mostrar el camí recorregut, una festa en forma d’autohomenatge desacomplexat: perquè sí. Les cròniques dels experts en la matèria remarquem avui l’excel·lència i la qualitat indubtable del concert que va comptar amb uns seixanta músics en escena, un luxe a l’altura de les expectatives. “Un mantell de veus i instrumentistes que van aportar més capes de sentit i bellesa”, escriu Jordi Bianciotto a El Periódico. Fil per randa, vam assistir a la presentació del disc Toda la vida, un día que sintetitza “el seu millor moment” com a compositora, amb el suport d’un reguitzell de convidats de luxe: Juan Quintero, Natalia Lafourcade, Damien Rice, Salvador Sobral i Rita Payés, entre d’altres. La poetessa palestina poeta Farah Chamma va obrir la vetllada a la paraula recitada, mentre que Andrés Corchero i Karen Lugo van afegir els tocs de dansa.

    Sílvia Pérez Cruz i Andrés Corchero © Guillem Roset / ACN
    Sílvia Pérez Cruz i Andrés Corchero © Guillem Roset / ACN

    Abraçades

    Com Bruce Springsteen a l’Olímpic la setmana passada, el concert es va allargar fins a les tres hores, un goig evident per als fans de Pérez Cruz, però un gra massa per als que no hi combreguen o no troben el moment del dia per gaudir d’un repertori que tendeix l’absorbiment. Complexitat sonora sense concessions pop ni de repertori aliè, tampoc massa variat en el que respecta als estils o gèneres, tret d’alguna fuga flamenca. Un format d’inauguració musical ben diferent del plantejat el 2019 pel Kronos Quartet. Tot i ser un desafiament més a porta freda, amb música de corda i pocs acompanyaments, els de San Francisco va rematar en poc més d’una hora sense forçar l’accelerador. Poc a veure amb la dilatada vetllada d’ahir que va allargassar-se en una espiral autorreferencial un punt embafadora, amb tot d’abraçades llargues i “gent preciosa” a cabassos. Una festa que, com recordava Pérez Cruz, amb “tantes coses sembla el meu aniversari dels cent anys”.

    Sílvia Pérez Cruz inaugura el Grec 2024 © Guillem Roset / ACN
    Sílvia Pérez Cruz inaugura el Grec 2024 © Guillem Roset / ACN

    Pluges i polèmiques

    Pérez Cruz va superar les dues hores llargues del poema èpic Guilgameix amb què Oriol Broggi va inaugurar el 2019. I no direm que el Teatre Grec és un escenari fàcil, més aviat és un caramel enverinat del qual han sortit gairebé indemnes companyies com La Veronal amb Vorònia (2015), o ja en època actual Baró d’Evel (2020), encarregats de fer el tret de sortida en la complicada edició de la pandèmia, butaques separades incloses. No s’ha salvat Casadesús de la pluja, que va tallar l’obertura de l’any passat, la nit de circ de Gravity & Other Myths (de quina manera van haver de córrer els periodistes per canviar les cròniques!). També va trepitjar l’àmbit de la polèmica amb Carrer Robadors (2021), de Julio Manrique, un espectacle sobre l’Àfrica magribina escrit, dirigit i interpretat des d’Europa amb una mirada tòpica i poc inclusiva. Del que sí que s’ha escapat Casadesús és d’una escridassada inaugural com la que va rebre Història d’un soldat (2008), de Nigel Lowery i Amir Hosseinpour, una ocurrència fallida de la direcció de Ricardo Szwarcer. Ja ho sabem, especialment al Grec mai no plou a gust de tothom.

    Separació de butaques al Teatre Grec per la covid
    Festival Grec Francesc Casadesús Julio Manrique La Veronal Oriol Broggi
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEl Grec-76 i la mobilització del sector teatral en temps de canvis
    Següent Article Mireia Aixalà: “Portar el pes d’una funció és molt cansat”
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.