El 33è festival de tardor de Girona i Salt oferirà 110 propostes -entre estrenes, coproduccions i espectacles internacionals- del 12 de setembre al 8 de desembre Auca#127
Més ampli que mai
“Mai hi ha hagut una programació tan àmplia”, ha recordat avui en roda de premsa Salvador Sunyer, director del Temporada Alta. El festival de tardor torna musculat amb una programació extensa tant pel que fa a la quantitat de funcions com en la durada de la mostra en el calendari. Enguany el festival acull 110 espectacles, 23 d’ells internacionals i 25 coproduccions, el que configura el cartell més vast de la seva història. Hi haurà 21 estrenes absolutes, 7 estrenes a l’Estat i 14 a Catalunya. L’edició s’allargarà 11 setmanes i inclourà prop de 185 representacions. “És el festival més equilibrat”, apunta Sunyer que, malgrat l’extensió del programa, puntualitza que la intenció no és créixer sinó mantenir-se al voltant del centenar de propostes, el “que garanteix una programació variada que arribi a tots els públics”.
De fora
Com passa amb els festivals de música, el vessant més llaminer de Temporada Alta serà la seva nòmina d’artistes internacionals convidats. Amb menys quantitat de grans noms del que és costum, els caps de cartell tornaran a ser l’esquer més suculent. Exemple d’això, Bérenice, una coproducció del festival dirigida pel totèmic Romeo Castellucci i protagonitzada per la icònica Isabelle Huppert. La Needcompany presenta Un sublime error, col·laboració transfronterera protagonitzada per Gonzalo Cunill. Més estrelles: Tiago Rodrigues amb Dans la mesure de l’impossible, una obra molt incòmoda basada en testimonis de cooperants de zones de guerra. La finestra llatinoamericana continuarà ben oberta amb noms com Sergio Blanco (Tierra), Guillermo Cacace (una Gaviota interpretada íntegrament per dones) i les companyies Bonobo i Lagartijas Tiradas al Sol. Completa el planter Tre modi per non morire, monòleg de l’incombustible Toni Servillo, essència de teatre napolità.
Per arrencar
El festival aixecarà el teló amb un primer cap de setmana d’octubre farcit d’estrenes importants, entre les quals destaca la nova versió d’Un matrimoni de Boston, de David Mamet, dirigida per Josep Maria Mestres i protagonitzada per Emma Vilarasau, Marta Marco i Emma Arquillué. Jordi Casanovas presentarà també Allà lluny hi ha una caseta, un conte de terror adult que explora les llegendes de misteri de les comarques gironines. Abans, però, hi haurà un “aperitiu” del 13 al 15 de setembre amb Carmina Burana, el tan rodat èxit musical de La Fura dels Baus que torna al festival en què va germinar.
D’estrena amb segell
Una altra de les branques importants del festival és el seu caràcter de motor d’estrenes del que anomenen “segell català”. En aquest sentit, veurem muntatges com Caramel de Les Impuxibles, un espectacle sobre les substàncies addictives que les germanes Peya han creat amb el dramaturg Pablo Messiez. Una altra novetat destacada serà el debut en el festival de la directora Lucia del Greco amb Pura passió, una adaptació de la novel·la d’Annie Ernaux amb Cristina Plazas com a protagonista. Oriol Pla torna amb Gola, un espectacle que ell mateix coescriu i protagonitza. Després de l’èxit de L’Oreneta, torna Guillem Clua amb l’estrena de Mort d’un comediant. Completen la nòmina d’estrenes locals Bartleby, muntatge de Llàtzer Garcia basat en l’obra d’Herman Melville i La cuina, la nova obra dels Pirates Teatre, entre d’altres.
Heterodòxia
Els grups més en forma de l’heterodòxia teatral tindran un peu important en el cartell, propostes com La luz de un lago d’El Conde de Torrefiel, la nova obra d’Azkona-Toloza Cuerpos celestes i la sorpresa de la passada temporada, l’espectacle plàstic Thauma de Magda Puig i Andreu Martínez. S’estrenaran al festival els iconoclastes Losinformalls, amb l’obra Perdón. I entre les fórmules més trencadores de l’edició, Paisatges compartits, espectacle de set hores en plena natura que permetrà gaudir de diferents peces d’artistes internacionals. La setmana dedicada als programadors, la que concentra un major nombre de propostes exportables, passarà a dir-se Big Bang i tindrà lloc del 21 al 24 de novembre.
Moviment i circ
La dansa, com és habitual, tindrà un apartat propi amb el treball d’algunes de les companyies del moment. La Veronal de Marcos Morau farà doblet, amb la reposició del girat Sonoma i el nou Totentanz, espectacle sobre la mort i la banalitat de la vida. Lab WE permetrà veure un work in progress del pròxim espectacle de la companyia de Celrà Mal Pelo. La coreògrafa argentina Marina Otero tancarà la seva trilogia autobiogràfica amb l’obra Kill me. Completen els espectacles de moviment Hatched Ensemble de la sud-africana de Mamela Nyamza i Age of content del Ballet de Marsella. En l’apartat de circ destaca el retorn, set anys després, de l’icònic espectacle Slava’s Snowshow i la presència dels quebequesos Machine de Cirque.
Llegir en directe
Una línia que agafa força en el programa són les lectures dramatitzades, textos singulars en la veu d’intèrprets de primer nivell. A Rousseau Jordi Boixaderas interpretarà textos autobiogràfics del pensador il·lustrat. A Thoreau – Walden, Carlos Cuevas explora les experiències i reflexions d’un filòsof aïllat al bosc. A Modest Prats assistirem a una lectura a la catedral de Girona dels textos més destacats de l’intel·lectual català a través de les veus de Pere Arquillué i Josep Maria Fonalleras. Finalment, a Cartes d’amor veurem a Carme Elias compartint escenari amb Ramon Madaula.
També música
Sovint en un segon pla, la programació musical comptarà enguany amb els concerts de Rozalén, Sílvia Pérez Cruz, Jeff Mills, Marisa Monte i l’orquestra Postmodern Jukebox, entre d’altres. Daniel Anglès celebrarà 30 anys de carrera amb un espectacle en què repassarà els seus èxits favorits del teatre musical. En total, es posaran a la venda més de 58.000 entrades, disponibles al web temporada-alta.com.