Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Tornar a Grècia quan tot trontolla
    Auca

    Tornar a Grècia quan tot trontolla

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz31 d'octubre de 2024Actualitzat:31 d'octubre de 2024No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'Temis', de Bonobo © Marcos Ríos
    'Temis', de Bonobo © Marcos Ríos

    Diferents acostaments a la mitologia ens demostren que alguns temes mai passen de moda Auca#133

    Publicitat

    Cavall de Troia

    En setmanes com aquesta, resulta complicat escriure sobre teatre amb tants desapareguts i morts per la riuada de València. L’escena és un assumpte secundari a la llum de les tragèdies reals, però també una forma de guarir-se, d’afrontar els cops de realitat amb preguntes oportunes. Diumenge va passar per Temporada Alta l‘obra Temis, de la companyia xilena Bonobo. Comèdia burgesa a l’ús, amb tocs de farsa i vodevil per a, de mica en mica, escampar el perfum d’una crítica social àcida. Cavall de Troia al sistema liberal que maquilla amb plans d’igualtat i sostenibilitat la injustícia tan antiga com persistent. L’artefacte escènic de sobte es transforma a cop d’absurd en un Esperant Godot a la grega, gir fantàstic per qüestionar els mateixos fonaments de la democràcia. Temis, la deessa de la justícia, no està ni se l’espera. Costa trobar a casa nostra muntatges políticament tan ambiciosos. Un cop més, el teatre al sud del sud ens passa la mà per la cara amb la recepta habitual: pocs mitjans, treball de (grans) intèrprets i valentia en les formes i el discurs.

    'Temis', de Bonobo © Marcos Ríos
    ‘Temis’, de Bonobo © Marcos Ríos

    Tornar a Tebes

    Un altra vegada Grècia, origen de tot. Dins del Festival Clàssics, Albert Arribas acaba d’estrenar a La Gleva Les bacants. Repassant el text d’Eurípides confirmo el que recordava: una tragèdia complicada, força religiosa i discursiva. Primer encert del muntatge, doncs, fer-la comprensible, fins i tot digerible, que no és poca cosa. Roba vermella amuntegada, un micro i tres actrius magnífiques, inspiradíssimes Màrcia Cisteró, Antònia Jaume i Marta Ossó que es reparteixen tots els papers, inclòs el cor. Una fórmula artesanal que connecta amb alguna baula teatral primigènia, una posada en escena que cus el component tel·lúric del ritual original. Amb un to per moments hieràtic i una il·luminació cerimonial, la narració agafa forma i comencen a teixir-se associacions versemblants. Com Pasolini va connectar a Teorema, el mite de Dionís a Tebes sembla ser l’arrel de Jesucrist a Jerusalem. Un culte nou, una expiació en forma de sacrifici i mort. Tornar als orígens les vegades que calgui per explicar qui som. Menys Txékhov i Shakespeare, –ja en tenim prou–, més Eurípides, Sòfocles i Èsquil, si us plau.

    'Les bacants' © Pere Cots
    ‘Les bacants’ © Pere Cots

    Ficar tisora

    Més temes que per desgràcia mai passen de moda: la censura. Susanna Barranco va estrenar a l’Antic Teatre V7: l’art de silenciar. La creadora parteix d’un cas personal, quan el departament de Justícia va imposar-li una “versió alternativa” acordada als “valors de la institució”. Nous mètodes per aconseguir el resultat de sempre. Lluny de centrar-se en l’anècdota, Barranco ha consagrat dos anys d’investigació per donar forma a una xarxa complexa que repassa les múltiples facetes de la censura, des de la institucional fins a la més domèstica de les autocensures. La performance, dinàmica i voluptuosa, posa el focus sobre la mirada fàl·lica, retrat d’una societat que identifica el plaer femení com el més censurable del pecats. D’El silenci de Bergman al trash de Divine menjant merda de gos; Bertolucci i Brando violant Maria Schneider en pantalla gran. Idees disparades com a fletxes, uns textos punyents i un resultat gens complaent ni pamfletari. V7 només s’ha vist quatre dies escassos, per sort, tornarà a la Brossa el juny de 2025. Apunteu-vos-ho.

    Susanna Barranco a 'V7: l'art de silenciar' © Antic Teatre
    Susanna Barranco a ‘V7: l’art de silenciar’ © Antic Teatre

    Restyling

    Canvi d’imatge, de nom i de web, la lluita de sempre portada als temps actuals. Amb 43 anys d’història, l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya evoluciona cap a l’Associació de Professionals de la Interpretació i la Direcció de Catalunya. Una marca més inclusiva per adaptar-se als reptes del present. En la presentació de dilluns van penjar-se algunes medalles per la feina aconseguida, però també es va projectar un retrat del present. Mentre les xifres d’ocupació i recaptació marquen rècords, hi ha intèrprets a les sales més petites cobrant el salari mínim. Ens recorden, a més, que un 52% dels artistes no poden viure només de la seva professió i que el 77% dels professionals està per sota del llindar de la pobresa, segons dades l’informe d’AISGE. Nou look per renovar les forces, perquè algunes lluites són com les tragèdies clàssiques, mai passen de moda.

    L’AADPC s’actualitza amb una marca més inclusiva
    Publicitat
    Albert Arribas Antic Teatre La Gleva Teatre de la Gleva Temporada Alta
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorSobre precarietat, plans B i l’espai que tenim les joves en el sector
    Següent Article Lazzigags celebra 25 anys amb una gala solidària en suport a la infància d’Ucraïna
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    La Beckett estrena imatge per a una temporada fidel a l’autoria

    20 de juny de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Auca 3 de juliol de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    Després de l’impacte provocat amb el seu anterior treball, la creadora brasilera torna al Festival…

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.