Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Crònica d’una expedició marciana
    Opinió

    Crònica d’una expedició marciana

    Francesc Foguet i BoreuPer Francesc Foguet i Boreu19 de maig de 2021Actualitzat:25 de maig de 2021No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    "Visitants", de la companyia Insòlits. © Abraham Castilla

    Si una expedició marciana d’antropòlegs culturals decidís viatjar als Països Catalans –un concepte que esbrinarien llegint amb delectació Joan Fuster– i analitzés les societats que hi viuen, d’entrada no entendria res. Molt més intel·ligents que no pas els terrícoles, com sabem des de Les cròniques marcianes de Ray Bradbury, allò que primer podrien constatar sense gaire esforç són les continuïtats geogràfiques i naturals d’aquesta zona, la seva importància estratègica en l’arc mediterrani i les seves afinitats lingüístiques i culturals.

    Els antropòlegs marcians s’adonarien de seguida, amb estupor, de les barreres administratives, culturals i polítiques –imposades i consentides– entre les tres metròpolis d’aquest triangle del sud del continent europeu: Barcelona, València i Palma. Entre altres manifestacions culturals, la intel·ligència hipersofisticada dels marcians els menaria a interessar-se sobretot per una de les que tindrien per més antigues, estimulants i entranyables: les arts escèniques. Amb esperit analític, es disposarien, encuriosits, a esbrinar els fets i les causes d’aquesta situació anòmala.

    “Visitants”, de la companyia Insòlits. © Abraham Castilla

    Malgrat la vitalitat que hi descobririen, de ben segur que els semblaria inexplicable que no hi hagi un intercanvi molt més fluid de muntatges, companyies i professionals entre les tres ciutats. També considerarien una manca de visió i d’obertura que no s’hi practiqui una actuació de política cultural que abraci tot aquest territori i que permeti compartir projectes i iniciatives. Percebrien, a més, l’existència d’un empresariat monopolista i sucursalista molt més seduït per fer negoci que per fer cultura. Així mateix, els estranyaria, entre altres aspectes, que no s’establissin més complicitats de base entre associacions i entitats del gremi.

    Caldria emprendre una operació per establir contactes, lligams i projectes entre Barcelona, València i Palma.

    Quan s’endinsessin en l’estudi de les causes estructurals encara quedarien més estupefactes. Trobarien il·lògic que un estat d’Europa –continent valedor dels drets humans– faci tot el que està en el seu poder per evitar contra natura que alguns dels seus territoris avancin en termes polítics, socials, culturals i econòmics, i que els impedeixi constitucionalment federar- se. Els costaria d’entendre, als pobres marcians, per què un estat “democràtic” reprimeix els ciutadans per haver votat en un referèndum, màxima expressió de la voluntat popular.

    Sens dubte, els marcians s’apassionarien davant d’un cas antropològic, sociològic i cultural com el dels Països Catalans, un dels triangles escènicament més creatius i culturalment més dinàmics del planeta. Estarien convençuts que, per salvaguardar un patrimoni tan ric com aquest, caldria emprendre urgentment una operació ambiciosa per establir contactes, lligams i projectes, sempre en peu d’igualtat, entre els agents de les arts escèniques de Barcelona, València i Palma, a fi de dinamitzar-les de cara endins en tota la seva varietat i pluralitat, i també projectar-les internacionalment amb veu pròpia.

    També t’interessarà

    Barcelona vol i dol, d’Andreu Gomila

    Salts sense xarxa, de Manuel Pérez i Muñoz

    A la capital i més enllà, crònica del debat per Alba Cuenca Sánchez

    Publicitat
    Advertisement
    Centralisme escènic
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorPetit format: la nota dominant
    Següent Article Barcelona vol i dol
    Francesc Foguet i Boreu
    • Web

    Director del Centre de Recerca en Arts Escèniques de la UAB

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 11 de juliol de 2025

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Impulsor de formats com Operación Triunfo i Crónicas Marcianas, va deixar empremta en la televisió…

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    David Pintó, celebrar l’escena

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.