Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Perspectives»A fons»De les companyies al dramaturg individual
    A fons

    De les companyies al dramaturg individual

    Mercè SaumellPer Mercè Saumell17 de gener de 2025No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Le congres ne marche pas. de La Calòrica © Sílvia Poch
    'Le congres ne marche pas', de La Calòrica © Sílvia Poch

    Diversos són els factors històrics i econòmics que han incidit en el protagonisme ascendent de la figura de l’autor/a dramà­tic a partir de la dècada dels noranta, per davant de les companyies, pioneres de la dramatúrgia catalana contemporània.

    Publicitat

    1. La institucionalització creixent (TNC, Teatre Lliure, centres dramàtics comarcals…), que ha incentivat la figura de l’autor individual. Sota la direcció de Domènech Reixach, el Centre Dramàtic de la Generalitat de Catalunya va propiciar un repertori de nous autors, en especial títols de Sergi Belbel i d’una incipient Lluïsa Cunillé. Després, el Teatre Nacional va crear el projecte T6, que destacava “el treball de l’autor com a part essencial de la creació teatral”. Aquells ajuts van catapultar Jordi Casanovas, Victoria Szpunberg, Pau Miró o Pere Riera, entre d’altres.

    2. Les productores privades també van apostar per l’autor. Un text pot tenir diverses posades en escena, tal com les ha tingut l’obra més representada del teatre català recent, El mètode Grönholm, de Jordi Galceran (2003, 2020, 2022). I també poden fer-se muntatges paral·lels; en aquest cas, es va estrenar a la tardor de 2004 simultàniament en català al Teatre Poliorama (després del seu debut al TNC) i a la Sala Marquina de Madrid en castellà. Sense comptar altres posades en escena en diversos països i idiomes.

    3. També els festivals han confiat en els textos de nova fornada. Temporada Alta de Girona en seria un bon exemple. A més, en cada edició se celebra el Torneig de Dramatúrgia, en què de forma lúdica es desafien els autors amb les seves obres més recents. Enguany, l’any 2024, ha tingut lloc la catorzena edició.

    Hi ha exemples de dramaturgs i companyies actuals en perfecte equilibri, com
    La Calòrica

    4. Igualment, la formació també va canviar en aquells anys, i la de dramaturg/a va passar a ser una professió amb estudis oficials i reglats. A l’Institut del Teatre, sota la direcció de Pau Monterde, s’inicià el 1992 l’especialitat de Dramatúrgia i Direcció Escènica. Molts dels futurs autors van passar per les seves aules, tals com Josep Maria Miró, Cristina Clemente, Joan Yago o Marilia Samper, entre molts d’altres. Paral·lelament, els laboratoris i tallers de la Sala Beckett van esdevenir una espècie de “masia” per als escenaris catalans. En el seu nou local de Poblenou, l’activitat formativa de la Sala Beckett s’ha consolidat tot adquirint un caire internacional, i també cal recordar l’Obrador d’Estiu, tallers intensius, que enguany han arribat a la seva
    19a edició.

    Res no tornarà a ser com abans,  adaptació televisiva de l'obra homònima de Carol López © Filmin
    Res no tornarà a ser com abans, adaptació televisiva de l’obra homònima de Carol López © Filmin

    5. Un altre factor decisiu ha estat el mercat audiovisual. Des de la seva creació el 1983, TV3 va apostar per continguts de ficció i, a més del veterà Benet i Jornet, han alternat l’escena i el guionatge autors com Guillem Clua. O entre el cinema i el teatre, com Carol López. Aquesta versatilitat laboral ha permès que més dramaturgs puguin viure de la seva feina.

    Marta Ossó a Blasted, de Sarah Kane, dirigida per Alicia Gorina © Felipe Mena
    Marta Ossó a Blasted, de Sarah Kane, dirigida per Alicia Gorina © Felipe Mena

    6. I no s’ha d’oblidar que, a escala internacional, aquestes tres darreres dècades també han retornat el protagonisme al text dramàtic: Yasmina Reza, Sarah Kane, Wajdi Mouawad, Jon Fosse, Mark Ravenhill, Martin Crimp, Juan Mayorga… Les estrenes i reposicions d’aquests autors són molt presents en les cartelleres teatrals de les principals ciutats del món.

    Tots ocells, de Wajdi Mouawad, dirigida per Oriol Broggi © Bito Cels
    Tots ocells, de Wajdi Mouawad, dirigida per Oriol Broggi © Bito Cels

    7. Però no m’agradaria acabar sense mencionar exemples de dramaturgs i companyies actuals en perfecte equilibri. És el cas de La Calòrica, una companyia formada per exalumnes de l’Institut del Teatre el 2010; conformen aquest col·lectiu el dramaturg Joan Yago, el director Israel Solà, l’escenògraf Albert Pascual i els actors Xavi Francès, Aitor Galisteo-Rocher, Esther López, Marc Rius i Júlia Truyol. Una bona fórmula.

    Publicitat
    Advertisement
    Carol López Dossier dramatúrgia catalana dramatúrgia catalana Guillem Clua Joan Yago Jordi Casanovas Jordi Galceran Josep Maria Benet i Jornet Josep Maria Miró Lluïsa Cunillé Sergi Belbel Victoria Szpunberg
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorT’agrada el teatre?
    Següent Article El teatre de Lluïsa Cunillé, entre dos segles
    Mercè Saumell

    Professora de l'Institut del Teatre

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    1 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Auca 3 de juliol de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    Després de l’impacte provocat amb el seu anterior treball, la creadora brasilera torna al Festival…

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.