Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»El ball de la creació
    Opinió

    El ball de la creació

    Juan Carlos Martel BayodPer Juan Carlos Martel Bayod31 de gener de 2024No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Teatre Lliure © Christian Bertrand /Shutterstock

    El director del Teatre Lliure ens deixa una reflexió sobre el teatre públic en la setmana que acaba el seu mandat.

    Per saber com ha de ser un teatre públic has d’escoltar l’espai que ocupa i les persones que interpel·la. Un teatre dona dignitat social quan assegura la llibertat d’expressió i el pensament crític; sent les seves platees, espais de representació d’una autèntica democràcia emotiva.

    Una institució necessària ara mateix s’hauria d’assemblar més a un refugi on et poguessin escoltar i poguessis socialitzar que no pas a un museu on contemplar peces de teatre. Un espai de cura de l’atenció, on no hi hagi cabuda a les distraccions continuades i creixents de la societat immersa en aquest capitalisme digital. Un espai tipificat i reconegut com a segur i curatiu. La pregunta seria si hem sabut cuidar aquests espais públics o bé en requerim d’altres, perquè els que pensàvem que ho eren han estat devorats per retorns econòmics i no pas socials.

    El teatre públic del futur, o balla el ball de la creació i no de la burocràcia, o millor enderrocar-lo

    Hi ha un interès real que la nostra ciutat i el nostre país tinguin teatres públics? I si és així, per què no se’ls cuida i diferencia? Qui o què ho impedeix?

    Un espai on el centre sigui ocupat per la creació i l’artista, i no pas pel fet d’equilibrar pressupostos mantenint les estructures per sobre de l’activitat. Unes parets que de res serveixen quan no tenen un creador. I per això cal tornar-les a trencar. El teatre públic del futur, o balla el ball de la creació i no de la burocràcia, o millor enderrocar-lo i construir-ne un altre. Però hi ha una via del mig: treure’l de nou dels edificis. El teatre públic del futur ha de poder generar nous espais públics en nous entorns, i oblidar-se del seu físic caduc per trobar-ne un altre capaç de generar espai públic: espai on ningú té un dret més que l’altre, atès que el dret cultural, o és social o no és dret.

    Juan Carlos Martel
    Juan Carlos Martel © Mar Vila / ACN

    El teatre públic ha de ser aquell capaç de generar nous espais públics on compartir cultura, posant l’humanisme al centre de les seves accions i entenent la cultura com a educació i salut. La cultura, o és pública o només és especulació. Un teatre públic permet processos de creació no lligats als productes i a l’entreteniment, i molt menys a la immediatesa i al màxim benefici amb el mínim cost. La qualitat i l’exigència sobresurt en un teatre públic si es respecta la tradició i a la vegada s’amplien els marges culturals que permetin el risc.

    Per construir el teatre públic del futur necessitaríem un únic bé escàs: sinceritat. Justament en l’art de la mentida que és el teatre, necessitem allunyar-nos de l’autoengany i de l’autosatisfacció. És Barcelona una ciutat que s’autoenganya? Si és així, ara, demà i sempre tindrem falsos teatres públics on l’entreteniment i la banalitat omplin de més buit les buidors ja existents.

    Aquest article forma part del dossier Entreacte 35 anys que reflexiona sobre el futur de les arts escèniques i audiovisuals.

    Juan Carlos Martel: “No prorrogo en el Teatre Lliure perquè és impossible consolidar el projecte plantejat”
    actualitat Entreacte 35 anys Juan Carlos Martel Teatre Lliure Teatre púbic
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorQuin és el futur del teatre públic?
    Següent Article Servei, burocràcia i el ball dels números
    Juan Carlos Martel Bayod
    • LinkedIn

    Director de teatre i gestor cultural. Entre 2019 i 2024 ha dirigit el Teatre Lliure.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.