Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»La mirada esbiaixada d’Albert Arribas
    Auca

    La mirada esbiaixada d’Albert Arribas

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz9 de juny de 2022Actualitzat:15 de juny de 2022No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Sergi Torrecilla a 'Licaó'.

    Sempre al límit de la convenció, el director presenta Licaó i El jardí,  doblet de peces al Centre de les Arts Lliures (el Brossa) Auca#21

    L’esguard invasiu

    Un passeig per les entranyes del Centre de les Arts Lliures ens condueix fins a un racó apartat, una sala petita tancada en fusta. Hi trobem l’actor Sergi Torrecilla assegut a terra, ens rep amb una mirada delerosa, com donant-nos la benvinguda però sense amollar cap mot. El personal de la sala ens indica que agafem una cadira i seiem al voltant d’una cantonada on quatre cartrons i dues mantes formen l’escenografia. Tot està pensat per a un màxim de dotze persones, proximitat màxima. Quan el text comença a rajar, el personatge no s’adreça a una platea difusa, mira als ulls del públic, neutralitza la distància i esmicola l’escut de la quarta paret. Més que espectadors, ens acabem sentint interlocutors d’una forma primitiva de teatre.

    Mirada, desig, tacte

    Com tants altres muntatges, el monòleg Licaó (apologia del desig) va haver de posposar-se per la pandèmia. Ara el podem gaudir en format VIP cada dissabte i diumenge al Centre de les Arts Lliures fins al 3 de juliol. El text de Dimitris Dimitriadis –patum dramatúrgica contemporània encara poc exhibida a casa nostra– és una filigrana, un brunzit que se’t fica a dins, que es transforma en un corrent elèctric que desferma instints i tensions. La mirada del jove Licaó és l’absoluta protagonista, el punt de vista que acompanya Sòcrates en les seves últimes hores. La narració es construeix més amb sensacions que no pas amb accions, i el desig ho amera tot, desfà la imatge del gran filòsof per inundar racons ocults. Hi ha una pulsió tràgica de clàssic grec, alguna cosa mística com en les obres d’Antonio Tarantino, i hi ha també punts en comú amb la fita que és El cos més bonic... de Josep Maria Miró, pel sacrifici ritual que amaga, pel retrat de l’instint irrefrenable que ens porta a la condemna. Torrecilla està de premi, transmet una sensibilitat invasiva que es transforma en sensualitat encisadora. Tot ens arriba a través d’una declamació monòtona, mancada d’afectació, gairebé una lletania. En l’economia gestual s’intueix la prolongada cocció dels nous mesos d’assajos, cada moviment hi compta, i en cada mirada la posada en escena minimalista i el ric fons del text s’abracen. El desig que brolla pels ulls i acaba en el tacte, la mà que porta al pecat i la condemna.

    Sergi Torrecilla a ‘Licaó (apologia del desig)’,
    de Dimitris Dimitriadis

    Arribas rules

    Director escènic, dramaturg, traductor i editor teatral Albert Arribas és una nota discordant i esbiaixada en l’ecosistema barceloní, de so greu i fins i tot de vegades irritant. Li agrada jugar amb el temps –recordem les set hores de F.R.A.U. – i fins i tot amb la paciència de l’espectador, com a Sala de miralls, una peça que encabia la lectura dels dietaris de Feliu Formosa entre allargassades escenes d’escalfament i recollida de l’escenari. Un teatre que denuncia la banalitat de la societat moderna, moltes vegades a través de la banalització dels propis rituals escènics. Pel camí, mossega les convencions, intenta descol·locar el públic, pressuposant-li un esforç o fins i tot nivell de coneixement del context d’obra i autor, com en la pentalogia #SR dedicada a Santiago Rusiñol. Mai no sabem què esperar d’una obra d’Arribas i del seu segell Centaure Produccions, i això ja és, si més no, un incentiu.

    Albert Arribas © Sala Beckett

    Ficar-se en jardins

    El minimalisme sembla que està de moda en una certa part dels creadors. Rigola, Puyo i el mateix Arribas, entre molts altres, en són exemple a casa nostra. Posades en escena de forma simple però que amaguen una densitat concentrada a diferents nivells. És el cas de la peça El jardí, l’altre muntatge que Arribas recupera per a l’antic Brossa del 22 de juny al 3 de juliol. Amb la subversió de moltes de les ortodòxies de la interpretació i la posada en escena, el director aconsegueix alliberar la poètica de Lluïsa Cunillé d’alguns dels clixés de lectura i recepció que sempre s’han associat a l’autora. L’humor sembla un camí possible quan es gira com un mitjó la seva habitual artificiositat dramatúrgica, quan l’enigma subtil es transforma en una exhibició manierista d’una densitat hipnòtica. El que fan les protagonistes –esplèndides i descabdellades Marcia Cisteró i Antònia Jaume– representa qualsevol cosa menys el que podem esperar d’una obra de la Cunillé, i això suposa un espectacle i un esdeveniment.

    Marcia Cisteró i Antònia Jaume a ‘El jardí’, de Lluïsa Cunillé
    Albert Arribas Centre de les Arts Lliures Lluïsa Cunillé Màrcia Cisteró
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEduard Muntada, a temporada completa
    Següent Article La nova temporada del Lliure apel·la a la imaginació
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.