Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Llarg camí cap a la normalitat
    Opinió

    Llarg camí cap a la normalitat

    Maria José Ragué i Teresa PetitPer Maria José Ragué i Teresa Petit6 de novembre de 2018No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    La dona ha participat poc en el fenomen teatral.

    Transgredeix el seu paper per exercir una activitat tradicionalment reservada als homes, per ocupar en la nòmina teatral, no solament el paper d’actriu –bé de consum creat, escrit i dirigit per homes–, sinó també per crear, escriure, dirigir i també gestionar.

    En la història de la participació de la dona en el teatre se’ns presenten quatre grans etapes: S’inicia en la imitació, segueix la reivindicació dels anys setanta, continua per una etapa de recerca de la identitat i, finalment, una darrera etapa en la qual ens trobem actualment, en què ja trobem una veu pròpia que parla amb la normalitat de qui sap que ocupa un lloc en el nostre teatre.

    El fenomen de la dona autora és viu i creixent i potser va de camí a la normalitat

    Es podria identificar amb l’evolució del feminisme, primer radical, després essencialista i que en els darrers anys és substituït pel que s’anomena política de localització, una teoria feminista que no busca la identitat estàtica sinó un procés d’identificació que vol abolir tot tipus de dualitats aristotèliques. Hi ha, però, un altre escull, el teatre que escriuen les dones. El problema que es planteja és: quina és la nostra veu? El teatre que escrivim les dones conté la nostra identitat? La dona pot tractar qualsevol tema que estigui en el seu context sociocultural, però ni la seva literatura ni el seu teatre poden ser representatius de la seva identitat com a dona si abans no ha pogut investigar sobre aquesta identitat a partir de la seva experiència personal.

    Per tant, la pregunta que s’im-posa és: existeix un llenguatge específicament femení? Com es pot escriure sobre quelcom que no som i apropiar-nos d’un discurs que no és nostre? Pot ser un objectiu d’ambdós sexes el que anomenem feminitat?

    L’objectiu últim seria fer teatre a partir de nosaltres mateixes independentment del gènere, i ser només aquest un factor més dels que configuren la nostra personalitat com a autores, directores, coreògrafes, escenògrafes.

    La generació de dramaturgues que sorgeix a començaments del segle XXI (Lluïsa Cunillé, Beth Escudé, Mercè Sàrrias…, i després Marta Buchaca, Mari-lia Samper, Carol López, Helena Tornero, Victòria Szpunberg…, i recentment Clàudia Cedó…) no busca l’especificitat femenina en l’escriptura dramàtica sinó que sorgeix d’un punt de partida que surt de les seves pròpies vivències. Es pot determinar el gènere de l’autora a través de les seves obres?

    Potser la situació de la dona com a autora o directora de teatre no és pitjor que la que es pot produir en altres àmbits professionals o personals. La marginació de tants anys encara es manté en molts altres aspectes més esfereïdors que en el teatre, com la violència de gènere o com la que es produeix en el món de la feina o en la política. Perquè el que no s’ha normalitzat és la situació de la dona, o només ho ha fet aparentment. Ara bé, pel que fa al teatre, el fenomen de la dona autora és viu i creixent i potser va de camí a la normalitat, si és que en teatre en aquests moments es pot parlar de normalitat.

    Publicitat
    Advertisement
    feminisme
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorJaume Pla, l’actor en actiu de més edat de Catalunya
    Següent Article Anna Giribet, nova directora artística de FiraTàrrega
    Maria José Ragué i Teresa Petit

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 11 de juliol de 2025

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Impulsor de formats com Operación Triunfo i Crónicas Marcianas, va deixar empremta en la televisió…

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    David Pintó, celebrar l’escena

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.