Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Llibres de teatre per sadollar el mono d’escenari durant l’estiu
    Auca

    Llibres de teatre per sadollar el mono d’escenari durant l’estiu

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz24 d'agost de 2023No hi ha comentaris5 Minuts de lectura

    Un recull de novetats de l’àmbit teatral per omplir de pàgines les hores que resten de vacances i preparar la ‘rentrée’ escènica #Auca82

    Publicitat

    Diccionaris per ociosos

    Per escurar els últims dies de vacances d’agost –això qui n’hagi fet–, res millor que un llibre per fer passar les hores d’estiueig. Alguns teatres de Barcelona romanen oberts a l’agost i la ciutat ja prepara la ‘rentrée’ escènica, però com molta gent és fora i tindran alguna llibreria prop, aquí va un grapat de recomanacions. Comencem pel més bàsic, la definició. Editorial La Teca va publicar fa pocs mesos Diccionari elemental de teatre, de Rafel Molina. Prop de 200 mots relacionats amb les arts escèniques, una porta d’entrada per a totes les edats. Qui necessiti definicions una mica més filosòfiques, el professor Ramon X. Rosselló acaba de publicar Primera lliçó sobre el teatre (Abadia de Montserrat), dins una col·lecció d’assaig en què també figura Primera lliçó sobre Àngel Guimerà, de Ramon Bacardit Santamaria. Rosselló hi planteja una aproximació a l’art teatral des de la concepció com a text i com a espectacle, i aporta sobretot elements d’anàlisi de la literatura dramàtica.

    Infinitat de volums

    L’editorial Arola continua publicant volums recopilatoris dels dramaturgs catalans més consolidats. En la selecció dels millors llibres de Sant Jordi 2023 ja vam destacar el volum dedicat a Toni Cabré. Des d’aleshores, altres autors han vist editades les seves obres més importants en diferents volums. És el cas de David Plana, Clàudia Cedó i també Sergi Belbel. A més, Arola també ha publicat les últimes obres d’autors com Lluïsa Cunillé (El gos), Marc Artigau (L’illa deserta) i Neus Nadal (Loquis). Llegir teatre en català és haver de passar per aquesta editorial imprescindible que opera des de Tarragona.

    Publicitat

    Malediccions

    Després de la traducció en dos volums de l’angry teatre de Joe Orton, el dramaturg Marc Rosich s’ha embarcat en una altra tasca majúscula. Tennessee Williams: Teatre maleït I (Prometeu Edicions) recull dues obres del mestre de Mississipi catalogades com a maleïdes, peces que als ulls del segle XXI cobren nous sentits i possibilitats de representació. L’edició bilingüe anglès-català permet, a més, copsar el matís de cada mot sense que es perdi el sentit. Aquest primer volum inclou Camino Real i La davallada d’Orfeu, i esperem que aviat arribi l’altre volum amb més obres.

    Contrasistema

    L’activitat editorial d’Angélica Liddell és gairebé tan intensa com la seva producció escènica: “En comptes d’esquarterar nens, escric”, afirma. L’any passat ens va sorprendre amb la gosadia del seu volum poètic Kuxmmannsanta, i fa pocs mesos va publicar Los inspectores de linóleos viejos (Editorial La uña rota). En aquest últim, la creadora treu a passejar la seva faceta més irònica i mordaç. Els buròcrates del món de la cultura són la diana d’un llibre que mitjançant la sàtira dissecciona uns éssers que, segons ella, humilien i menystenen la poesia i la bellesa. Un entrant ple de substància per al seu nou espectacle Vudú (3318) Blixen que podrem veure en la pròxima edició del Festival Temporada Alta. La setmana vinent en parlarem.

    ‘Vudú’ © Luca del Pia

    MÉS LLIBRES, per Alba Cuenca

    ‘Clown: con narices y a lo loco. Un viaje pedagógico al terreno del payaso’, de Christian Atanasiu. Artezblai i Institut del Teatre, 252 pàgines.

    En la primera part d’aquesta dissertació sobre la figura del nas vermell, l’autor explica el procés de construcció del pallasso i detalla la seva pròpia trajectòria com a intèrpret i docent d’aquest personatge escènic. També analitza els tòpics més característics associats a aquest art i estableix les diferències amb l’actor còmic, l’humorista o el monologuista. En la segona part, Christian Atanasiu se centra a explicar el seu mètode didàctic, a través de la narració de les sessions de treball dutes a terme amb diferents perfils d’alumnes.

    ‘Històries de l’altra banda. Tretze textos de teatre radiofònic’. Arola Editors, 240 pàgines.

    Cristina Clemente, Jordi Casanovas, Clàudia Cedó, Daniela Feixas, David Plana, Pere Riera, Carol López, Josep Maria Miró, Marilia Samper, Anna Maria Ricart Codina… i així fins als 13 autors i autores que durant la pandèmia van participar en el projecte radiofònic de la Sala Beckett i Ràdio 4 – RTVE. L’artífex va ser Sergi Belbel, que també va dirigir-ne els enregistraments. Ara, els 13 textos podran ser reviscuts a través del format editorial.

    ‘Mata’m’, de Manel Dueso. Lapislatzuli Editorial, 184 pàgines.
    Potser recordeu aquesta peça, que es va estrenar al Grec de 2014 a La Villarroel. Francesc Orella, Boris Ruiz, Àurea Márquez i Carlota Olcina interpretaven els quatre personatges d’una inquietant història en què un home desitja morir i un altre vol tornar a la presó. Quasi una dècada després arriba el text publicat, i no ho fa sol. En aquesta edició ve acompanyat del poemari de l’autor Assaig de petits comiats i d’un pròleg de Francesc Orella.

    Publicitat
    Arola Editors dramatúrgia catalana Llibres
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEl director del Teatre de Palma renuncia al càrrec i planta al Govern de PP i Vox
    Següent Article Les claus de la traducció escènica: com salta d’idioma una obra de teatre?
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Actualitat 5 de novembre de 2025

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    Terrassa acollirà el naixement de CataLANDance, nova plataforma internacional que vol projectar la dansa catalana…

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.