Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial
    Opinió

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Miquel Mas FiolPer Miquel Mas Fiol4 de novembre de 2025Actualitzat:4 de novembre de 2025No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'Els miserables', dins la Trilogia Milenial de Miquel Mas Fiol © Roser Blanch
    'Els miserables', dins la Trilogia Millennial de Miquel Mas Fiol © Roser Blanch

    L’autor de la Trilogia de la condició ‘millennial’ (Teatre Lliure) proposa cinc trets definitoris de la nova generació teatral que assalta la cartellera.

    Publicitat

    En un exercici d’atreviment, aquest manifest pretén oferir una anàlisi lleugerament passada de voltes sobre el que anomenarem teatre millennial d’algun/es creador/es d’avui, en contraposició al teatre per transcendir, aquell que vol ser “sanador i necessari” però només serveix per inflar egos desnodrits. No pretenc revolucionar res (això seria massa Maig del 68); només assenyalar alguns trets comuns d’un teatre que es cou dins la meva generació, esperant que aquest remenat pugui interessar a algú.

    1. L’experiència per damunt del text

    Al teatre millennial, el pes de la dramatúrgia està en l’experiència de l’espectador en contra del text escrit. En contra de la “textocràcia” d’alguns organismes públics i la repetida pregunta d’“el text quan el tindràs?”, el millennial escapa del text tancat i el fa dúctil i modificable a cada funció.

    En aquest teatre, l’experiència és clau: incomodar, regirar, emocionar, descol·locar, tot amb un ritme molts cops frenètic a causa de l’estrès crònic d’avui. L’orgullós teatre millennial adopta la forma ràpida i canviant de l’scroll com una via per denunciar aquest mateix sistema angoixant. Creadors com Guillem Jiménez, Lluís Garau o Lucia del Greco segueixen aquesta manera de treballar.

    'Little Women', de Lucia del Greco © Marta Mas Gironès
    ‘Little Women’, de Lucia del Greco © Marta Mas Gironès

    2. El cutrisme precari com a estètica de supervivència

    Al teatre millennial, en contra del teatre per transcendir (molt més dotat econòmicament), la precarietat crònica no és obstacle: és estètica. L’orgull millennial reivindica el cutrisme, l’herència de Next o els pèssims efectes d’Scary Movie. Creadores com Cris Blanco o José y sus hermanas adopten aquest estil. Precari, sí, però, sempre cercant la bellesa. Aquest teatre veu harmonia en els contenidors bruts, en les fotografies de Martin Parr, en la decadència d’un menú del Burger King.

    'Explore el Jardín de los Cárpatos', de José y sus hermanas © Sílvia Poch
    ‘Explore el Jardín de los Cárpatos’, de José y sus hermanas © Sílvia Poch

    3. Referents pop passats per la batedora de la nostàlgia

    La generació a la qual pertany ha cantat I got a feeling, sap què significa HSM i ha jugat amb tazos. Les icones pop de l’època d’OT1 són reivindicades com a espai segur davant un món difícil d’abastar. El teatre millennial apel·la a la nostàlgia per generar col·lectiu en contra de l’individualisme imperant. No en un sentit conservador per fer-nos retrocedir, sinó per revisar els temps d’avui. Ho fan, per exemple, la sèrie Superstar, de Nacho Vigalondo, El Conde de Torrefiel, o el teatre pop de Pau Coya.

    'Albert Salazar i Dafnis Balduz a 'Pols de diamant' © Sergi Panizo
    ‘Albert Salazar i Dafnis Balduz a ‘Pols de diamant’, de Pau Coya © Sergi Panizo

    4. De l’autoficció a l’autohumiliació

    En contra del teatre per transcendir, el millennial ja no pretén exposar violacions emocionals i intimitats més o menys interessants per cercar rellevància. No. El seu ego va una mica més enllà. Del culte al jo a la ironia del jo. El teatre millennial se’n riu de les desgràcies dels seus creadors, que es justifiquen constantment, tot caient en el seu propi boicot. Cia. La Bella Otero, amb el seu A fuego, o Andrea Jiménez amb Càsting Lear, són exemple. Autoficció que es converteix, a vegades, en autohumiliació conscient.

    'A fuego' © David Ruano
    ‘A fuego’ © David Ruano

    5. Reconeix la seva insignificança

    El millennial respon al cinisme contemporani. Reconeix la inacció de la societat davant els problemes del món i exalta aquest cinisme per encendre una reacció. Berta Prieto i cia. saben que juguen aquesta carta.

    Del fandom al troleig, Una sàtira del bla bla bla, de Berta Prieto © Celina Martins
    ‘Del fandom al troleig, Una sàtira del bla bla bla’, de Berta Prieto © Celina Martins

    Els del teatre millennial, al contrari als dels per transcendir, han assumit el seu fracàs: el seu espectacle caurà en la insignificança. Saben que contra Netflix no es pot fer res, i que el 90% de la població mai els veurà, però això mateix els empodera: tenen la llibertat per dir noms propis, verbalitzar la crítica directa, buidar els budells i quedar-se a ple amb qui faci falta. Al cap i a la fi, ja han fracassat. (Vegeu la Trilogia que proposa un servidor al Lliure, absolutament insignificant.)

    Tot i que ben mirat, en els dos minuts de lectura d’aquest text, ja s’obri la porta a una altra tendència i podria redactar un altre manifest distint i igualment seriós per poder arribar, finalment, a l’ansiada transcendència. I aquí és on rau la seva gràcia.

    'Els Miserables', de Miquel Mas Fiol © Tantarantana
    ‘Els Miserables’, de Miquel Mas Fiol © Tantarantana
    Publicitat
    Berta Prieto Dossier Generació 90 El Conde de Torrefiel José y sus hermanas La Bella Otero Lucia Del Greco Pau Coya Teatre millennial
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorLes arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI
    Miquel Mas Fiol
    • Web
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Director, dramaturg i comunicòleg. El Teatre Lliure reestrena la seva 'Trilogia de la condició 'millennial' i el nou espectacle 'Burpees' es podrà veure al Teatre Akadèmia.

    Articles Relacionats

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    16 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Opinió 4 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    L’autor de la Trilogia de la condició ‘millennial’ (Teatre Lliure) proposa cinc trets definitoris de…

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.