Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Quan la filosofia i el teatre es busquen
    Opinió

    Quan la filosofia i el teatre es busquen

    Josep Ramoneda i Oriol BroggiPer Josep Ramoneda i Oriol Broggi8 de febrer de 2018Actualitzat:24 de gener de 2024No hi ha comentaris2 Minuts de lectura
    Foto: Guy Patri FreeImages

    Fou a l’Atenas clàssica que filosofia, polis (ciutat) i democràcia van néixer, posant fi a les societats orgàniques, aquelles que venien ordenades pel mite que les lleis dissociatives del logos van començar a desmuntar. En aquest context el teatre, de la tragèdia a la comèdia, va incorporar un factor essencial: el sentit tràgic de la vida i la dissecció irònica de la realitat quotidiana, fent així el vincle entre la vocació universal del coneixement i l’encarnació real de l’experiència humana. Que la filosofia i el teatre es busquin no té, per tant, res de nou.

    La filosofia va establir les bases de la modernitat il·lustrada i el teatre (pensem, per exemple, en el Juli Cèsar de Shakespeare) va definir l’escena del poder modern. Avui que necessitem restituir el sentit de les paraules en un món que, perdut l’horitzó utòpic, malda en l’univers dels “fake news”, i en què l’allau d’informació es tradueix sovint en una gran confusió, és lògic que filosofia i teatre es tornin a interpel·lar. La filosofia necessita encarnar-se i el teatre, superat el mite de l’acció, necessita retrobar les paraules. L’abstracció i la representació s’agermanen en la creació de realitat, que com deia James G. Ballard és el paper que la creació artística té avui que estem submergits en un núvol de ficció.

    Quan la filosofia i el teatre es busquen és que algunes mutacions de fons estan passant. Que no n’hi ha prou amb recrear-nos en els llocs comuns de la societat mediàtica sinó que cal identificar el que passa, des de la saviesa secular que adverteix que l’home de sempre i l’home nou son fets del mateix material. I és en aquest moment que La Maleta i la Perla 29 s’han trobat en la idea de crear un espai compartit en que pensament i creació teatral es trobin i es retroalimentin. Ho hem provat aquest any. I ho repetirem perquè l’experiència s’ho val.

    opinió
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEva Losada
    Següent Article Actors i ateneus, aliances estratègiques
    Josep Ramoneda i Oriol Broggi

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.