Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Refugis culturals
    Opinió

    Refugis culturals

    NovaVeuPer NovaVeu9 de gener de 2024No hi ha comentaris2 Minuts de lectura
    Una imatge de l'òpera 'Macbeth' ideada per Jaume Plensa

    Maria Pujol Cortada, del col·lectiu NovaVeu es pregunta pel futur del públic teatral.

    Publicitat

    Al llarg de la història, les espectadores teatrals hem anat modificant les nostres posicions i accions dins els espectacles, surfejant entre la “passivitat” d’una platea convencional i la participació escènica immersiva. És un joc col·lectiu motivat per canvis socials i modes creatives. Un moviment despreocupat però conscient i logísticament reversible.

    Si el planeta avança cap a l’abisme climàtic, podrem estudiar com el teatre canvia el món?

    Igual com encurioseix el passat col·lectiu, ens resulta inevitable la teorització futura. Què veuríem obrint una finestra d’aquí a 35 estius? Si el planeta avança a igual velocitat cap a l’abisme climàtic… podrem continuar estudiant com el teatre canvia el món? O estarem presenciant com el món ens força a canviar a nosaltres? 35 anys no són suficients perquè l’evolució ens hagi deixat un planeta habitat només per individus de grans orelles per on perdre més calor corporal. Però, tot i això, podrem començar a veure els primers resultats de les nostres adaptacions obligades als canvis.

    Dibuixem el panorama teatral de l’estiu del 2058. La proximitat física entre públic i intèrprets està totalment suprimida, ja que, el contacte, a 35 graus, no ve de gust a ningú. Els espectacles exteriors són tots programats en horaris exclusivament nocturns i s’estan començant a estudiar estratègies perquè les espectadores puguin gaudir d’una obra de teatre de carrer sense desfer-se. La hidratació s’ha convertit en una obligació ritualística, amb aturades programades durant les funcions perquè es puguin fer glopets d’aigua. Aturades en unes funcions cada vegada més curtes, conseqüents amb la pandèmia de dèficit d’atenció que colpejarà les generacions presents i futures. Obres de la durada d’un TikTok. A l’ombra, amb un ventall i una cantimplora d’aigua ben freda.

    Mentre ens dirigim a aquest escenari anem veient com els teatres esdevenen un refugi climatitzat que abraça les espectadores de sempre i les que escapen del foc del carrer. Servint per descobrint-los nous mons a aquestes últimes, podem trobar un bri de llum enmig del desastre.

    Aquest article forma part del dossier Entreacte 35 anys que reflexiona sobre el futur de les arts escèniques i audiovisuals.

    Publicitat
    Entreacte 35 anys Novaveu
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorMor el director de cinema Ventura Pons als 78 anys
    Següent Article Mariona Esplugues, portar el teatre arreu
    NovaVeu
    • Web
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Col·lectiu de millenials i gen Z amants del teatre🎭 dansa💃 circ🎪 artsvives...

    Articles Relacionats

    L’scroll infinit del teatre millennial

    13 de novembre de 2025

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    6 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Auca 13 de novembre de 2025

    L’scroll infinit del teatre millennial

    Entre la brevetat del mem i la complexitat sistèmica, reblem el clau de la nova…

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    Anna Casals, bones companyies

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    L’scroll infinit del teatre millennial

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.