Enawebseriada (www.enawebseriada.com) és un dels portals més destacats de l’Estat espanyol a l’entorn del fenomen emergent de les websèries. La seva impulsora és Paula Hernández, investigadora especialitzada en ficció digital. Una ullada al contingut del portal és suficient per veure la gran quantitat de websèries que circulen per la xarxa. Com explica Hernández al site, els creadors de websèries han d’aprofitar per desmarcar-se de la televisió i posar-se a la butxaca a l’usuari d’Internet. I afegeix: Tenim els mitjans, els coneixements, les ganes, i Internet ens dóna l’oportunitat de demostrar que el talent no ha d’estar condicionat pel pressupost. Fem websèries, bones websèries.
A Catalunya hi ha diversos exemples d’iniciatives exitoses en aquest terreny. L’actor Roger Coma és l’alma mater de la websèrie Les Coses Grans (www.lescosesgrans.com), una comèdia irònica amb tocs d’absurd que posa el dit en les nafres existencials que es viuen als trenta anys i escaig. Els nou capítols de la primera temporada, de deu minuts de durada cadascun, han estat rebuts amb entusiasme, i ja se’n prepara la segona. Coma exerceix de guionista, director i actor, i compta amb un repartiment integrat per Mar Ulldemolins, Margalida Grimalt, Pep Ambrós i David Verdaguer. És com un microconte que pots veure mentre ets a l’autobús o en una sala d’espera. A Internet les propostes de més de deu minuts de durada són complicades, explica l’actor. Curiosament, la websèrie ha anat més enllà del target d’espectadors joves i ha calat molt entre gent d’entre 40 i 50 anys. La primera temporada es podrà veure al Canal 33 a partir de gener de 2014. La websèrie lluita per finançar-se mitjançant mecenes, patrocinadors i publicitat.
Sol i sombra (www.solisombralaserie.com) és el títol de la websèrie que ha ideat i impulsat l’actor Pep Miràs i de la qual n’és també protagonista. És una sèrie feta a mà, totalment artesanal, sense cap ajut econòmic, diu Miràs. Juntament amb els guionistes Quim Vila i Joan i Marc Capdevila, i amb el productor David Conill, l’actor ha posat en marxa la primera temporada. El protagonista és un mal educat, bevedor, fumador… Poder fer una sèrie des de la total llibertat és un luxe, comenta Miràs, que remarca: no és una sèrie “d’humor” sinó “amb humor”. Cada Sol i sombra dura deu minuts i ja s’hi treballa en la segona temporada. Miràs creu que cal plantar cara a la crisi amb projectes engrescadors, malgrat arriscar-hi diners propis. No em vull quedar a casa esperant que soni el telèfon, diu.
Pocs mitjans, molta creativitat
Fa tres anys que la productora en la qual treballaven Camilo Villaverde, Pau Serracant i Roger Llorens va tancar. Superat el cop inicial, van pensar que era el moment de posar-se a treballar en projectes propis. Així neix Coses Sèries (www.cosesseries.com), una productora que ja ha donat vida a una websèrie: lavida.es (www.youtube.com/user/CosesSeriesTV/videos). Amb ella han inaugurat canal a Youtube i han aconseguit més de mig milió de visionats. Els capítols (que duren entre 3 i 4 minuts) expliquen les vivències d’un jove de 30 anys i la narració és totalment innovadora, ja que es fa exclusivament a través de rastres digitals (posts al Facebook, whatsapps, piulades, google maps, etc.). Actualment amb pocs mitjans i molta creativitat es poden fer autèntiques meravelles, assegura Serracan, tot i que reconeix que és un mercat amb molta competència, cada cop més globalitzada.
L’actor Sergi Cervera (www.sergicervera.com) és un altre reconegut cap de cartell en el món de les websèries. Ell és el guionista, director i actor de Ruta 66 (www.wearedo.tv/#serie/ruta_66), barreja de road movie i videoblog que ha rebut, entre altres, el premi a l’Excel·lència a l’Accolade Festival de San Diego el 2011. Ruta 66 es va estrenar el 2010 en el programa D.O. de la Xarxa de Televisions Locals. Una altra websèrie seva, Mahraba (www.wearedo.tv/#serie/marhaba), s’ha metamorfosat en llargmetratge (www.facebook.com/marhabalapelicula) i s’ha estrenat al cinema. Qui associï websèrie amb comèdia, ha de veure el que proposa Cervera, que s’atreveix amb temes més seriosos. Per a ell, qui consideri que Internet és l’enemic, té un problema. És a l’inrevés: mai hi ha hagut tantes possibilitats com ara per mostrar el que pots fer. No podem esperar que les coses ens vinguin donades, s’ha de ser motor.
I les cadenes televisives convencionals?
Les cadenes televisives convencionals estan atentes a l’eclosió de nous formats audiovisuals a la xarxa. També a la manera de veure (o de consumir) la televisió, perquè la pantalla del televisor del saló de casa comença a passar a un tercer pla, després de la de l’ordinador i la del mòbil. Susanna Jiménez, cap de coproduccions i ficció de Televisió de Catalunya (TVC), opina que el món de l’audiovisual es troba en plena
transformació. Està sorgint molt de talent que dóna grates sorpreses, assegura. Creu que és essencial estar atent a tot el que es produeix a la xarxa i a les demandes dels espectadors: Potser des de la televisió convencional ens haurem de plantejar com
Arròs covat (www.tv3.cat
/arroscovat) és un exemple de sèrie d’animació que arrenca a la xarxa i que, degut al gran èxit, passa a ser emesa per un canal convencional: el 33. Ens va arribar aquest projecte i era tan innovador que no sabíem ben bé què fer-ne, explica Oriol Sala-Patau, productor executiu de coproduccions a TVC. Vam decidir penjar-lo a la web i l’èxit va ser espectacular. En aquests moments, una altra sèrie d’animació que s’ha estrenat a la web de TVC és Familia.cat (www.tv3.cat/familia), que més endavant emetrà el 33.donar-los una finestra.