Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Hibridació»Entre escenaris i museus: fronteres conceptuals –i contractuals– de la hibridació
    Hibridació

    Entre escenaris i museus: fronteres conceptuals –i contractuals– de la hibridació

    Maria CanellesPer Maria Canelles15 de juliol de 2025No hi ha comentaris6 Minuts de lectura
    Objetos extraños hablando cosas sin sentido, d’Artistas Salchichas © Fundació Joan Brossa
    Objetos extraños hablando cosas sin sentido, d’Artistas Salchichas © Fundació Joan Brossa

    Amb el risc de presentar una idea reduccionista o caricaturesca, proposo un punt de partida per després posar-lo en qüestió: podríem dir que la diferència entre les arts visuals i les arts escèniques rau en el lloc on s’esdevenen, el cub blanc o la caixa negra.

    Publicitat

    En el cub blanc de les arts visuals l’espectador és passiu i roman separat de l’obra, que, aïllada del seu entorn per la puresa del blanc, es mostra autònoma i immanent; l’espectador, commogut per la sacralitat, es mimetitza amb l’entorn i es mou sense fer soroll. A la caixa negra de les arts escèniques, en canvi, l’espectador és submergit per la ficció i absorbit per la pantalla potenciada pel fosc; no aconsegueix mantenir la distància i plora, riu i aplaudeix. La historiografia clàssica de l’art, amb més de dos mil anys d’història teòrica, ha dividit les manifestacions artístiques entre l’art d’espai (la pintura o l’escultura) i l’art del temps (el teatre o la poesia).

    Malgrat que des de fa uns cent anys la creació artística ha posat en qüestió aquestes concepcions, aquesta manera d’entendre el fet artístic l’arrosseguem des de fa tants segles que no és fàcil desprogramar-nos. Quan els artistes plàstics de les primeres avantguardes se senten atrets pel fenomen teatral i s’hi involucren acceleren la semiotització de l’espai escènic. Així, el decorat o el vestuari deixen de ser mers complements per esdevenir elements carregats de significat que determinen el mateix missatge. Al mateix temps, la incorporació d’artistes plàstics i poetes —com ara els dadaistes— a la creació escènica contribueix a trencar amb l’imperi del text. Incorporacions com aquestes canvien la noció del teatre per sempre.

    No em va fer Joan Brossa, de Cabosanroque © Cabosanroque
    No em va fer Joan Brossa, de Cabosanroque © Cabosanroque

    Més endavant, l’art minimalista o conceptual de la dècada dels seixanta del segle passat exigeix que sigui l’espectador qui acabi de completar el sentit final de l’obra (perquè aquesta ha perdut del tot la relació amb els objectes externs als quals fins ara havia volgut representar). Això implica la teatralització del fet artístic perquè ara l’espectador el necessitem actiu i implicat. Aquest canvi de paradigma culmina amb l’explosió de fenòmens com la performance o el happening i, evidentment, les arts visuals ja no es desfan mai més d’aquesta teatralització treballant més des de la concepció d’esdeveniment que de peça finita.

    Paradoxes i incomoditats

    Encara que ja hem començat a desdibuixar les línies que abans ens semblaven clares entre cubs blancs i caixes negres i que ja podem veure com les influències entre les arts visuals i les arts escèniques acaben modificant l’essència mateixa de l’obra d’art i els elements amb els quals es relaciona (l’espai, el temps, la relació amb l’espectador, etc.), és evident que el teatre i les arts visuals provenen de tradicions historiogràfiques i de cultures diferents. Encara ara, certes maneres crear i viure l’art son divergents i es generen algunes paradoxes (i potser incomoditats) entre uns fenòmens i uns altres.

    Les influències entre les arts visuals i les arts escèniques acaben modificant l’essència mateixa de l’obra d’art i els elements amb els quals es relaciona

    Avui trobem teatre lluny de les caixes negres i els telons han perdut el seu ús; els espais museístics incorporen escenografies i propostes immersives a les seves línies expositives. Ara bé: la relació que l’artista d’arts visuals estableix amb l’espectador continua sent força diferent de la que hi manté l’artista escènic. El primer no sempre el té en compte, fins a arribar al punt de generar-se espais professionals per tal de mediar entre el públic i l’obra d’art perquè, popularment, hem determinat que “no s’entén”. El segon tindrà l’espectador sempre en ment, el necessita per existir, i la creació anirà focalitzada en fer-lo sentir d’una manera concreta, i això modifica fons i forma de la peça artística.

    Idiota, peça de Marlene Monteiro representada al MACBA © Bea Borgers
    Idiota, peça de Marlene Monteiro representada al MACBA © Bea Borgers

    Precarietat i febleses

    Un altre aspecte diferencial entre un fenomen i l’altre és com s’han absorbit les produccions artístiques per les lògiques de mercat que, com sabem, ho esquitxen tot. El sistema artístic visual es basa en la idea de col·lecció, que pot ser pública o privada, però en tot cas s’emmagatzema, es compra i es ven. En el moment que s’incorpora la noció teatral a l’art visual i que, per tant, una escultura o una pintura es converteixen en un esdeveniment, la idea mateixa de col·lecció (i, per tant, de museu) entra totalment en crisi: com es ven o es compra una performance? El teatre porta una trajectòria centenària diferent: té adquirit el valor monetari de l’acció fins al punt d’haver generat estructures de negoci complexes (una companyia de teatre s’organitza moltes vegades com una empresa). Fins que les arts visuals no resolguin aquest fet (que implica ressetejar anys i anys d’historiografia), el sector de les arts visuals serà sempre molt més precari. Emmarcats tots plegats dins les debilitats del sector cultural, a diferència del món de les escèniques, les arts visuals no tenen convenis laborals i les condicions professionals són molt més febles.

    En definitiva: la hibridació de llenguatges artístics és un fenomen que fa més de cent anys que ha anat evolucionant i que existeix ara ja com a statu quo, però els sectors encara avui funcionen per lògiques, teories i relacions econòmiques molt diferents. Que una companyia teatral sigui contractada per fer una activació d’una exposició o que un artista visual desenvolupi les seves performances en un festival escènic generen avui dia encara problemàtiques que van més enllà de la proposta estètica i que comporta friccions en, per exemple, els honoraris que s’esperen per una feina o la relació amb el públic que proposa una peça determinada.

    Postmortem, de Joan Morey © TEA
    Postmortem, de Joan Morey © TEA

    Es fa necessari treballar conjuntament. Ja no a nivell artístic, sinó a nivell d’institucions. Llocs on es podria començar a treballar: generar glossaris comuns i consensuats, interdisciplinaris, que posin en joc contradiccions conceptuals, també oferir espais on allò que es dona per fet en segons quins contextos es posi en dubte. Com sempre (i per sort!), l’art va per davant de la institució i, malgrat que les propostes artístiques híbrides ja han deixat de ser marginals, els museus continuen sent museus i els teatres, teatres. Fins que no aconseguim inventar institucionalment altres espais serà molt difícil que la hibridació sigui quelcom vertaderament transformador.

    Publicitat
    Hibridacions
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorDagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’
    Següent Article Balanços, denúncies i el vent de cara
    Maria Canelles
    • Instagram

    Vinculada des de sempre al món de la cultura, i en concret a la literatura i al teatre, es dedica a la gestió cultural. Des del desembre del 2021 codirigeix el Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa

    Articles Relacionats

    Un teatre per menjar-se’l

    19 de maig de 2025

    I a tu, no t’agradaria escriure?

    17 de febrer de 2025

    El Mercat de les Flors centra la temporada en els vincles

    2 d'octubre de 2024
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Actualitat 29 d'octubre de 2025

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    El Museu de les Arts Escèniques incorpora l’arxiu de la companyia, amb vestits, capgrossos, maquetes…

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.