Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Història»Autopenetració: un tomb per la figura d’Eugenio Barba i l’Odin Teatret
    Història

    Autopenetració: un tomb per la figura d’Eugenio Barba i l’Odin Teatret

    Roger BernatPer Roger Bernat18 de juliol de 2025No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    Imatge inèdita d'Eugenio Barba i Iben Nagel Rasmussen a Carpignano, Itàlia© Tony d'Urso 1974
    Imatge inèdita d'Eugenio Barba i Iben Nagel Rasmussen a Carpignano, Itàlia© Tony d'Urso 1974

    La Virreina Centre de la Imatge mostra per primera vegada una retrospectiva crítica del treball de la companyia referent del teatre alternatiu.

    Publicitat

    L’exposició, que abasta els anys que van del 1971 al 1979, va acompanyada per una exposició oral de Roberto Fratini i d’una exposició performativa de Roger Bernat, Soren Evinson i Toni Cots al festival Grec. Eugenio Barba i Júlia Varley faran una demostració de treball el 13 de setembre a Barcelona.

    “Si vens a fer teatre ves-te’n, si has vingut a formar part d’un grup et pots quedar”. Aquest era el pa que es donava el 1975 a l’Odin Teatret, companyia nòrdica instal·lada des del 1964 a Holstebro, una ciutat qualsevol del nord de Dinamarca, que acabava de comprar una escultura de Giacometti, havia fundat una escola de música electroacústica i havia ofert una granja de bestiar a Eugenio Barba per convertir-la en el Teaterlaboratorium de l’Odin Teatret. No, no era un ajuntament ric, però davant de la despoblació, l’alcalde i antic carter de la ciutat decidia espavilar la regió i atreure famílies joves. Al cap i a la fi, la granja estava a punt de tancar i l’ajuntament només aportava a la companyia el sou d’una persona.

    Cercavila a Carpignano © Tony d'Urso 1974
    Cercavila a Carpignano © Tony d’Urso 1974

    Però l’Odin Teatret no volia fer teatre de masses ni llargues temporades. Els seus espectacles eren per a un màxim de seixanta persones, així que els ingressos provenien dels seminaris que feien Jerzy Grotowski, Dario Fo, Jacques Lecoq o els pallassos Colombaioni; de les gires per tota mena de teatres i associacions independents; i d’una organització no jeràrquica del treball que minimitzava costos: els actors cosien, pintaven o rebentaven murs de la mateixa manera que assajaven. Aquesta economia pobra no era el capital d’arrencada per integrar-se més tard en el show business, sinó que eren les condicions necessàries per crear un altre teatre.

    Making of d'Ascent to de sea, al Perú © Peter Bysted 1978
    Making of d’Ascent to de sea, al Perú © Peter Bysted 1978

    Barba s’inspirava en el treball dels primers reformadors (Stanislavski, Meyerhold, Sulerzhitsky, Tairov, Vajtángov), tots ells conscients que, per tal d’obrir-se, primer calia tancar-se, per tal de formar un grup amb un idioma comú, calia aïllar-se i emprendre una vida quasi sectària. De la mateixa manera que Stanislavski bevia del ioga per al seu mètode, Barba va de bracet de Grotowski a buscar en els darsanes i la meditació hindú allò que permeti als seus actors aspirar a un teatre antiburgès. D’aquí que l’arribada de nous membres a la companyia és vista amb malfiança i, quan el jove actor català Toni Cots arriba a l’Odin el 1975, Eugenio Barba l’adverteix que, abans del teatre, hi ha el grup. De la mateixa manera que Stanislavski és el seu mètode, Brecht la seva política i Brook la seva direcció, Barba és la seva companyia. En una època d’extrema atomització, Barba ens recorda que en la unió d’uns quants està la força de molts.

    Roger Bernat a l'exposició Autopenetració, La Virreina © Pep Herrero 2025
    Roger Bernat a l’exposició Autopenetració, La Virreina © Pep Herrero 2025

    Ritual buit

    Si la companyia és fundada per un grup d’aspirants a actors refusats per l’Institut del Teatre d’Oslo el 1964, ja el 1969 l’espectacle Ferai és convidat a la Biennal de Venècia i al Théâtre des Nations de París. Però el veritable reconeixement de la companyia arriba amb Min Fars Hus (La casa del pare), que s’estrena el 1972. Davant del perill de desintegració provocat per l’èxit, Barba decideix abandonar Dinamarca per assajar en un poblet del sud d’Itàlia. S’inicien llavors els trocs, intercanvis amb les poblacions locals on l’Odin fa una demostració de treball a canvi que els espectadors ofereixin més tard els seus balls i cançons. Barba no és gens innocent amb els trocs. No hi ha comunicació ni comprensió recíproca possibles, només l’eventualitat de poder actuar conjuntament, com si el teatre fos un entrenament per a una connexió impossible o, en tot cas, la promesa d’un poder sempre ajornat. Barba dirà llavors que el teatre és un ritual buit.

    En una època d’extrema atomització, Barba ens recorda que en la unió d’uns quants està la força de molts

    Després del Salento, la companyia és convidada al festival internacional de Caracas. Allà Barba refusa anar a l’Hotel Hilton i la companyia és finalment reallotjada en una escola als afores, que es converteix en un centre d’intercanvi d’exercicis, mecàniques d’assaig i cultura de grup. És allà on Barba coneix companyies com Cuatrotablas i Yuyachkani del Perú, La Candelaria de Colòmbia, Libre Teatro Libre d’Argentina o el centre mexicà CLETA, joves que, en paraules de Barba, “es negaven a recórrer a les armes en la lluita per una societat millor i se servien d’un altre tipus de revolta: un combat simbòlic, el teatre. […] Prova concreta del teatre com una pràctica de rebel·lió personal i social”.

    Odin Teatret al Perú © Peter Bysted 1978
    Odin Teatret al Perú © Peter Bysted 1978

    És arran d’aquesta experiència que Barba escriu Tercer Teatre, un breu pamflet que es converteix en manifest d’una generació que rei­vindica un teatre allunyat del primer (institucio­nal) i del segon (avantguardista), un teatre que s’obre a formes de representació no occidentals i que reclama com a pròpies tradicions llargament bandejades.

    El “Tercer Teatre” s’obre a formes de representació no occidentals i reclama com a pròpies tradicions llargament bandejades

    Seixanta anys més tard, la companyia segueix creant espectacles, i Eugenio Barba, probablement degà del teatre actual, segueix rebent el públic a peu nu en petites sales per a seixanta espectadors. A la Biennal de Venècia de Willem Dafoe presenta Hamlet’s Clouds.

    Odin Teatret amb la comunitat Yanomami de Karohi, Amazònia © Tony d'Urso 1976
    Odin Teatret amb la comunitat Yanomami de Karohi, Amazònia © Tony d’Urso 1976
    Publicitat
    Eugenio Barba història Odin Teatret
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorBalanços, denúncies i el vent de cara
    Següent Article Un any de cinema per menys de 100 euros
    Roger Bernat

    Roger Bernat és un dramaturg català. La seva obra s'ha mogut entre el teatre participatiu o immersiu, realitza projectes cooperatius que involucren el cos dels espectadors.

    Articles Relacionats

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    31 d'octubre de 2025

    Una explosió teatral en temps de canvis: un recorregut pel Grec-76

    7 d'abril de 2025

    Sota l’ombra de Manelic: Guimerà vist per Benet i Jornet

    13 de novembre de 2024
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Opinió 4 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    L’autor de la Trilogia de la condició ‘millennial’ (Teatre Lliure) proposa cinc trets definitoris de…

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.