Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»NovaVeu»Circ per a ‘dummies’: desmuntant mites
    NovaVeu

    Circ per a ‘dummies’: desmuntant mites

    Paula Castillo RodriguezPer Paula Castillo Rodriguez26 de maig de 2025No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    Ino © Alessandro Villa
    Ino © Alessandro Villa

    Quan penses en el circ, què et ve al cap? Un pallasso de cara blanca i nas vermell? Una carpa gegant a ratlles? Un domador de lleons? Si la teva resposta és sí, tenim molta feina per fer!

    Publicitat

    El circ és molt més que el que l’imaginari col·lectiu ha construït al llarg dels anys. Sovint es basa en estereotips antics i en imatges que han quedat arrelades a causa de la cultura popular, el cinema i la televisió. Però la realitat és ben diferent: el circ contemporani és una expressió artística rica, innovadora, que barreja diferents llenguatges escènics, té dramatúrgies cuidades, tracta temàtiques socials, desafia els límits físics i emocionals dels artistes i es reinventa constantment.

    A Catalunya, el circ està en plena ebullició. Sí, el gènere clàssic continua tenint una gran presència i captivant el seu públic –amb exemples com el Circ Històric Raluy o el Circ Cric de Tortell Poltrona–, però el circ contemporani està trencant motlles i reinventant-se constantment. Companyies i artistes emergents s’estan arriscant per canviar la manera com entenem aquesta disciplina.

    © Pallassos Sense Fronteres
    Tortell Poltrona © Pallassos Sense Fronteres

    Si encara penses en el circ com un espai ple d’animals domats i números espectaculars sense una història de fons, prepara’t per fer un salt mortal (amb xarxa, tranquil·litza’t) i trencar tòpics descobrint que el circ és molt més del que sembla.

    Mite 1: “El circ és per a nens”

    Sí, els nens gaudeixen del circ i és clar que, pels seus llenguatges, és una de les arts escèniques que més poden connectar amb la mainada. Però el circ és per a tothom. Moltes propostes combinen el circ amb teatre, dansa, acrobàcies, text, música, projeccions i fins i tot filosofia visual. Hi ha espectacles amb un alt component emocional i artístic que creen un vincle amb el públic adult d’una manera espectacular. Peces com Foradada, d’Àfrica Llorens, o Pròxima Centauri, d’Oriol Borràs, tracten temàtiques que connecten clarament amb un públic més madur.

    6 veus del nou circ català que cal conèixer

    Mite 2: “Sense animals no és circ”

    A Catalunya, l’ús d’animals salvatges en circs es va prohibir oficialment el 2015, quan el Parlament va aprovar una llei que vetava la presència d’animals exòtics en aquests espectacles. A Espanya, el 2023 es va aprovar la Llei de benestar animal, que prohibeix l’ús d’animals salvatges en circs a tot el territori espanyol, marcant un punt d’inflexió en l’evolució cap a formats més ètics i moderns. El circ contemporani ara és més sostenible, més humà i infinitament més innovador.

    Foradada © Gaspar Morer
    Foradada © Gaspar Morer

    Mite 3: “El circ és només una carpa i una pista rodona”

    Encara que la imatge clàssica del circ sigui la d’una carpa gegant, el circ actual es pot trobar en sales de teatre, al carrer, a places, naus industrials o fins i tot en plena natura. L’escenari ja no és l’important, sinó com s’utilitza per explicar històries. Tot i que continuem trobant carpes, de mides més grans com les de Nilak, o més petites com la de la Cía. Paki Paya, el circ s’adapta a les circumstàncies i el podem trobar en tots els ambients i localitzacions.

    Mite 4: “El circ no té dramatúrgia, només mostra habilitats”

    El circ contemporani integra una narrativa molt important en els seus espectacles. Les obres poden tenir una història clara, una temàtica definida i una càrrega emocional que atrapa el públic, fusionant tècniques circenses amb la dramatúrgia teatral. Aquest procés de creació pot durar anys, amb múltiples fases de guió, assajos i provatures escèniques. Hi podem trobar històries més filosòfiques o transcendentals com a Finestres, de Martí Soler, o MDR mort de riure, de Los Galindos, o més reivindicatives com Ino, d’Ino Kolektiv, o Nüshu, de la Cia. Capicua.

    A banda de l’entrenament, els artistes passen per una llarga fase de recerca, assajos
    i dramatúrgia

    Mite 5: “Fer un espectacle de circ tampoc requereix tant de temps”

    La creació d’un espectacle de circ pot prolongar-se molt més del que ens pensem, entre un i tres anys. A banda de l’entrenament físic i tècnic, els artistes passen per una llarga fase de recerca, assajos i construcció de la dramatúrgia. Aquest procés implica proves escèniques, adaptació a diferents espais i desenvolupament de la posada en escena. I a diferència del teatre, un cop estrenat pot patir canvis substancials perquè està en constant evolució.

    Mite 6: “Els artistes de circ són gent boja i nòmada”

    Ser artista de circ és un ofici que requereix anys de formació, entrenament i compromís. A Catalunya hi ha escoles de circ professionals i artistes que dediquen tota una vida a perfeccionar la seva tècnica. L’Escola de Circ Rogelio Rivel ha format generacions d’artistes que han dut el circ contemporani a nous nivells, i La Central del Circ serveix com a centre neuràlgic d’entrenament i creació constant. El rigor, l’entrega i la disciplina són elements clau en la formació i la vida dels artistes de circ.

    © La Central del Circ

    Ara que hem fet saltar pels aires tots aquests mites (amb xarxa, però amb estil), ja no tens excusa per veure el circ amb els mateixos ulls. El circ contemporani és emoció, risc calculat, dramatúrgia i innovació. Ajudem a donar-li el prestigi que es mereix i a superar la imatge desfasada que encara persisteix. Així que oblida els clixés i deixa’t sorprendre… perquè el circ és més viu que mai!

    Dones i circ: noves formes, vells relats
    Publicitat
    circ
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorUn de cada quatre (per ser optimistes)
    Següent Article La Veronal i Marcos Morau obriran la temporada del TNC dedicada a les dones
    Paula Castillo Rodriguez

    Articles Relacionats

    Entrar en escena: crònica d’unes proves d’accés a l’Institut del Teatre

    4 de juliol de 2025

    El Trapezi 2025 reivindica els artistes migrats i aposta per la internacionalització

    2 d'abril de 2025

    Sobre precarietat, plans B i l’espai que tenim les joves en el sector

    30 d'octubre de 2024
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Actualitat 29 d'octubre de 2025

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    El Museu de les Arts Escèniques incorpora l’arxiu de la companyia, amb vestits, capgrossos, maquetes…

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.