Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Temporada Alta fa política internacional
    Opinió

    Temporada Alta fa política internacional

    Juan Carlos OlivaresPer Juan Carlos Olivares3 d'octubre de 2019Actualitzat:4 d'octubre de 2019No hi ha comentaris3 Minuts de lectura

    El món viu temps agitats, ple d’incerteses, coquetejant amb la idea del caos. S’imposa la sentència absolutista de l’après moi, le déluge. El govern lliurat als histrions apocalíptics de divers pelatge. En aquest paisatge desolador de la res pu­blica, amb l’antipolítica com a fenomen internacio­nal de l’administració del poder executiu, el teatre es posiciona com un agent polític actiu. Naturalesa inherent de les arts escèniques que no ha desapa­regut mai —i sempre ha trobat qui la defensi— però que ha passat per diverses etapes de visibilitat. Ara toca —això sembla— la militància explícita.

    La programació internacional del pròxim Temporada Alta és un bon exemple d’aquest renaixement del teatre entès com a instrument de conscienciació crítica, denúncia i debat. Molts dels espectacles convidats expressen la seva voluntat de generar un discurs polític sense subterfugis. Alguns, com els mexicans Lagartijas tiradas al sol, fins i tot s’allunyen amb Tula (una peça més del seu gran retaule sobre la salut de la democràcia al seu país) de formes escèniques convencionals per aproximar-se al dispositiu de la instal·lació. Però encara en les propostes més tradicionals, com la que porta la Royal Shakespeare Company, s’entreveu aquesta inquietud. No deixa de ser significatiu que el debut de la històrica companyia al festival sigui amb Measure for measure, potser l’obra de Shakespeare que millor retrata les interi­oritats del poder i la seva doble moral.

    Amb l’antipolítica com a fenomen internacio­nal de l’administració del poder executiu, el teatre es posiciona com un agent polític actiu”

    Política també és la radical lectura feminista que fa la coreògrafa sud-africana Dada Masilo d’un clàssic dels ballets blancs i romàntics com és Gise­lle. Un posicionament tan clar com el de Christiane Jatahy amb A agora que demora. Un altre expe­riment de fusió de teatre i cinema de la creadora brasilera que utilitza les paraules d’Homer per denunciar la situació dels col·lectius amenaçats, oprimits o expulsats dels seus territoris. L’Odissea que cobra sentit en els camps de refugiats de Líbia i Grècia, a Jenin (Palestina), Johannesburg, Rio de Janeiro o una comunitat indígena de l’Amazones. També Thomas Ostermeier ha triat un llibre per pujar a l’escenari un manifest sociològic: l’assaig de Didier Eribon Retour à Reims. Brutal text sobre com la classe obrera s’ha convertit en França en un dels principals graners de vots de l’extrema dreta.

    Més subtils en el seu missatge polític són les propostes de Sergio Blanco i Oskaras Kursono­vas. El primer ha escrit un text que només pot ser interpretat per ell i la seva germana, l’actriu Roxana Blanco. Una obra que —entre moltes altres dimensions— repassa la història d’Itàlia fins a l’assassinat de Pasolini. El lituà ha fixat la seva atenció en una novel·la del rus Dmitry Danilov (Un home de Podolsk) que amb to satíric destapa el malson kafkià d’una societat que sembla condem­nada a viure sempre sota un sistema asfixiant i omnímode. Canvia el nom de la cosa i la capa dels emperadors, però tot continua igual per perpetuar el malson orwel·lià.

    Publicitat
    Advertisement
    Internacional política Temporada Alta
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorLa Xirgu, avui, seria feminista
    Següent Article Nora Helmer continua viva
    Juan Carlos Olivares
    • Web
    • X (Twitter)

    Crític teatral. Coordinador del jurat de teatre Premis de la Crítica Teatral de les Arts Escèniques.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    Temporada Alta crea ‘Flaix de tardor – BCN’, una nova programació internacional a Barcelona

    12 de juny de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Auca 3 de juliol de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    Després de l’impacte provocat amb el seu anterior treball, la creadora brasilera torna al Festival…

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.