Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Hemeroteca»La guerra del 14 va ser culpa d’un crític
    Hemeroteca

    La guerra del 14 va ser culpa d’un crític

    Eladio GutiérrezPer Eladio Gutiérrez27 de febrer de 2014Actualitzat:26 de gener de 2024No hi ha comentaris2 Minuts de lectura

    Era immisericordiós. Fins que va morir (de tuberculosi el 1915) feia tremolar els elencs. Una vegada qualsevol, va escriure que excepte la senyoreta Palau i la senyoreta Marcos ningú no va estar encertat. I començava a repartir llenya: Fulano, monòton; Mengano, exageradíssim; Zutano, plorós; Perengana, cursi; i un parell de figurants que voltaven per la zona van quedar convertits en maniquins, tal vegada no per la seva culpa, sinó per l’aliena.

    Caramanchel era un poeta que marcava tendència també a l’hora de caçar a canonades autors teatrals: els personatges de l’obra són tan ridículs que difícilment podrien sortir al carrer sense que els nois els apedreguessin. L’un és inversemblant, l’altre és un empelt, el de més enllà un neci insuportable i la dameta jove és milionària i toca el piano. La trama anava per un altre costat, però en la mateixa direcció. Es quedava tranquil.

    Amb Caramanchel calia amagar-se sota la taula. I comprar tots els diaris en els quals escrivia perquè no arribessin al públic. Fins i tot hauria estat bo no obrir les taquilles, total, per a què. Amb caràcters així, no resulta estrany que escaltés la Gran Guerra. Caramanchel era d’aquell tipus de gent que François Truffaut hauria distingit ràpid: el tarannà moral del crític es percep quan aquest s’alegra de l’error o se’n lamenta. Però Caramanchel va tenir sort: quan ell vivia, Truffaut no havia nascut encara.

    Publicitat
    flashback Hemeroteca
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorDir no al voluntarisme. Una realitat denunciable
    Següent Article Cursos AADPC 2014. Nous reptes
    Eladio Gutiérrez

    Articles Relacionats

    Una tardor (escènica) calenta

    30 de novembre de 2020

    Tricicle, de la plaça del Pi a Broadway

    21 de desembre de 2018

    Maig de 68: Els esdeveniments de Paris

    11 d'octubre de 2018
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Protagonistes 25 d'octubre de 2025

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Cau, de gira per Catalunya. Amb la companyia Parking Shakespeare, el José Pedro ha dirigit…

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    Teatre familiar: del desprestigi al reconeixement

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.