La comissió de cursos encarregada de configurar la formació de l’AADPC treballa a partir de dues grans tipologies de curs: per una banda, els de reciclatge professional artístic i, per l’altra, els que anomenem de formació professionalitzadora.
En la primera categoria s’inclourien els cursos que fomenten el reciclatge professional d’actors, actrius, directors i directores en totes les seves modalitats (direcció, interpretació, tècniques de veu, etc.). Abraça diverses disciplines amb la finalitat de millorar les aptituds artístiques i potenciar l’exploració de nous conceptes. En aquest recorregut apassionant ens han acompanyat professionals de prestigi reconegut com Kari Margolis, John Strasberg, Robert Castle o Alejandro Giles i, més recentment, Carme Portaceli, Carles Alfaro, Núria Mediavilla, Camilo García, Marta Angelat, Nina o Jordi Prat i Coll, entre altres.
En la segona categoria, la de formació professionalitzadora, hi trobem cursos orientats a ampliar les oportunitats laborals dels professionals de les arts escèniques i audiovisuals. El curs Teatre com a eina educativa (impartit per Isaac Alcayde, el 2013) s’ha dirigit a professionals interessats en la tasca educativa de la pedagogia teatral. Per la seva banda, el de Teatre com a eina social (Alícia González, 2012) s’ha basat en la pràctica del teatre com a eina de resolució de conflictes socials i ha suposat una bona introducció a diferents formes d’intervenció sobre problemes com la violència de gènere, el racisme o la desigualtat. En definitiva, són formacions que pretenen ampliar el ventall de recursos dels professionals de les arts escèniques i audiovisuals perquè es puguin vincular a entitats educatives o de l’àmbit social.
Dins la categoria de formació professionalitzadora, però en un capítol a part, hi ubiquem el Curs de producció i gestió d’arts escèniques (vegeu secció Formació a l’Entreacte d’estiu, núm.182), la primera edició del qual va finalitzar amb molt d’èxit el mes de desembre passat. Ha estat una formació d’aprofundiment destinada a donar eines als professionals de la creació perquè puguin tirar endavant el seu propi projecte amb el màxim de garanties: des de la idea, convertint-la en projecte viable, fins a la presentació davant de programadors i/o institucions.
Amb vista al 2014 es preveu continuar treballant en les línies de formació endegades l’any que s’acaba de tancar. En breu, us n’informarem a través dels canals de comunicació de l’AADPC i Entreacte.
CURSOS “A DEMANDA”
Com a novetat, aquest 2014 incorporem una tipologia de formació “a demanda”, que consistirà en activitats/serveis com ara sessions d’anglès a partir de l’anàlisi de la sèrie Homeland. Tindran una durada breu i un preu molt assequible i estaran destinats a grups d’entre 5 i 10 persones. En breu, us ampliarem aquesta informació.
POLÍTICA DE PREUS
Des de l’AADPC continuem apostant per una política de preus assequibles i flexibles per facilitar l’accés a la formació.
1. DESCOMPTES
Preu pack si t’apuntes a 2 o més cursos:
– 20% de descompte sobre el preu del 2n curs
– 25% de descompte sobre el preu del 3r curs
– 30% de descompte sobre el preu del 4t curs
– 40% de descompte sobre el preu del 5è curs
2. ATUR
Descompte per a aquells associats que estiguin en situació d’atur de llarga durada.
TESTIMONIS DELS CURSOS 2013
Curs de producció i gestió d’arts escèniques
Quan: del 18 de setembre al 4 de desembre
On: Institut del Teatre. Pl. Margarida Xirgu, 1
Hores lectives: 84
Des del mes de setembre i fins al desembre, l’AADPC ha dut a terme un interessantíssim curs formatiu sobre producció i gestió d’arts escèniques. La formació es va articular al voltant de l’assignatura mare de producció, i es va basar en diferents mòduls: comunicació cultural, capacitats directives, eines gràfiques, community management, web, àmbit legal, mecenatge, subvencions, festivals… Considero molt interessant aquest curs perquè va tractar de les moltes facetes de la gestió de les arts escèniques. Considero molt encertat que s’hagi optat per enfocar així la formació, ja que ens permet tastar moltes disciplines i, alhora, posar-nos en contacte amb professionals experts en cada un dels camps, com Marc Gall, Ferran Llorens, Albert Miret… També hi han participat ponents del sector professional com Jordi Duran, director artístic de Fira Tàrrega, i Jordi Sellas, director general de l’ICEC, en representació de les institucions públiques. El curs es va convertir, al mateix temps, en un espai de debat entre tots els participants (estudiants i ponents) al voltant de les dificultats actuals del sector des del punt de vista de la producció. Recomano molt fermament a l’AADPC que el torni a oferir més endavant i animo els associats a inscriure-s’hi. Em sembla indispensable que tots els actors i creadors es formin en aquest camp (sovint tan oblidat, sobretot a les escoles d’art dramàtic). Especialment, en la situació actual, en què més que mai predominen els projectes personals i de petit/mitjà format, en què l’actor sol ser-ne el productor i gestor.
Marc Ayala
Curs de direcció escènica
Quan: 17 al 25 d’octubre
On: Fabra i Coats – Fàbrica de Creació. C. Sant Adrià, 20
Professor: Jordi Prat i Coll
Hores lectives: 30
Som molts els que exercim com a directors a partir del dia en què vam decidir provar-ho, sense cap més eina que la nostra intuïció i el bagatge acumulat com a actors i sense formació específica com a directors. És el meu cas, i el de la resta de companys del curs que l’AADPC amb tan bon ull va proposar. Per “deformació professional”, quan ens enfrontem a la posada en escena d’una obra, normalment posem l’accent en el treball actoral perquè és el terreny en què ens trobem més desimbolts. El gran encert de la proposta d’aquest curs ha estat enfocar-lo cap a aquells terrenys on la figura del director és indispensable més enllà de la direcció d’actors, especialment en la feina prèvia del director abans de començar els assajos i a saber detectar i treballar els espais creatius del director a l’hora de posar en escena un text. Al meu parer, Jordi Prat i Coll ha estat un conductor del curs brillant, perquè compartia amb tots els alumnes els mateixos conceptes i tècniques, però aconseguia alhora estimular la creativitat individual de cadascun dels participants segons el seu propi entorn, interessos teatrals i univers creatiu. Tots els participants ens vam quedar amb ganes de més; per tant, animo l’AADPC a oferir més cursos d’aquest tipus en formats de més hores.
Marc Vilavella