Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»De liceistes, cruzados i un altre llençol perdut
    Auca

    De liceistes, cruzados i un altre llençol perdut

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz17 d'octubre de 2024Actualitzat:18 d'octubre de 2024No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'Afanador' © Javier del Real / Teatro Real
    'Afanador' © Javier del Real / Teatro Real

    Sobre el bon moment que viu l’escena i la falta de cronistes que puguin explicar-ho Auca#131

    Sónar flamenc

    He posat en pràctica aquell costum que recomano sempre que tinc l’ocasió: repetir funció d’obres que ens entusiasmen. Camisa maca i cap al Liceu, que hi falta gent. El que ha fet Marcos Morau amb el Ballet Nacional de España no és d’este món. Afanador, estrenat a Sevilla abans de passar pel Teatro Real de Madrid, és un dels espectacles més hipnòtics que s’han creat darrerament. El segell coreogràfic inconfusible de La Veronal conforma una fantasmagoria cañí i alhora règia. És com si Bob Fosse muntés una coreografia per a les filles de Bernada Alba, un quejío fotografiat en analògic blanc i negre, una edició especial del Sónar als carrers de Triana, i tot rematat amb un final insuperable de falla i mascletà. Alguns potser acaben saturats de folklore chic, però també és part de la gràcia deixar-se portar pel toro d’Osborne que tots portem a dins, amb més orgull o d’amagatotis. Als que es pregunten si calia un espectacle tan gran –més de 30 ballarins– val la pena recordar que es tracta de funcionaris, una companyia nacional que paguem entre tots. El preu de l’entrada, això ja és un altre debat.

    'Afanador' © Merche Burgos
    ‘Afanador’ © Merche Burgos

    Èxit de barri

    En una escala diametralment oposada, al diminut Heartbreak Hotel de Badal, Àlex Rigola ho ha tornat a fer. Ha reunit un grup d’intèrprets en estat de gràcia per destil·lar tot el suc d’una obra que, despullada de tot artifici, revela el seu pinyol profundament humà. Malgrat els deliris del seu present polític, David Mamet està de tornada en la cartellera (a la Villarroel s’acaba d’estrenar Un matrimoni de Boston) i Glengarry Glen Ross no pot estar més de moda. Només cal recordar que l’adaptació fílmica de 1992 es va titular aquí Èxit a qualsevol preu. És això: agents immobiliaris obligats a competir fins al límit, taurons explotats en mig d’un basal de sang; a Gràcia en trobareu gent pareguda intentant llogar caus de 15 metres a preu d’or. Però, com és habitual, el que més enlluerna del teatre de cambra que practica Rigola són les interpretacions: Francesc Garrido està tan natural que sembla que no actuí, Miranda Gas torna a ser la mirada lluminosa, Pep Ambròs és adrenalina continguda, Andrés Herrera pura empatia i Sandra Monclús està de premi com la reina rancúnia. Al Heartbreak Hotel la temporada pinta molt bé i una arrancada tan potent és un bon auguri.

    Pep Ambròs i Francesc Garrido a 'Glengarry Glen Ross' © Heartbreack Hotel
    Pep Ambròs i Francesc Garrido a ‘Glengarry Glen Ross’ © Heartbreack Hotel

    Municipalitzar

    Dimecres 9 es va presentar a l’Arxiu Històric de Barcelona Tres segles de teatre barceloní. “El Principal” a través dels anys, un llibre que Josep Artís i Balaguer no va poder publicar a causa de la Guerra Civil. El professor Biel Sansano ha compilat tot el material (escrit a mà) i l’ha editat amb tot luxe de detalls i notes, una feina ingent per posar a disposició de tothom tres segles d’història d’uns dels teatres més antics d’Europa. Tres fets curiosos: el primer, cap editorial de Barcelona no ha volgut publicar el volum, la responsabilitat ha recaigut en la Universitat d’Alacant; dos, el Teatre Principal continua tancat quan havia de reobrir el 2024, però ni tan sols han començat les obres que faran d’ell “un espai cultural d’art immersiu”; tres, per què tants esforços polítics dedicats al burgès Liceu i cap al teatre dels cruzados que és més antic i també atresora un il·lustre passat? Barcelona hauria de prendre la iniciativa, dotar-se d’un teatre municipal al Principal i deixar-se estar d’operacions especulatives i negocis per a turistes. Massa poc s’expropia.

    Teatre Principal © Amics de la Rambla / Toni Tugues

    La bugada

    Dilluns no va ser un dilluns normal. Ens vam despertar sense l’habitual article de reflexió teatral que l’Andreu Gomila publicava puntualment. En imperfet, sí, perquè el mitjà on ho feia, El Temps de les Arts, desapareixerà. Perdrem així la columna més rigorosa, lúcida i valenta del nostre panorama escènic. Confiem i desitgem que l’Andreu podrà vehicular el seu talent cap altres capçaleres, inclosa aquesta casa que sempre l’acull amb els braços oberts. En qualsevol país normal, un periodista com ell tindria una columna intocable en el diari més prestigiós. La desaparició d’El Temps de les Arts torna a evidenciar la debilitat dels mitjans dedicats a la cultura, un ecosistema en què crítics clarividents com Gabriel Sevilla tiren la tovallola per falta d’incentius. A cada bugada perdem un llençol, i de continuar així aviat només escriuran sobre teatre les IA i els departaments de màrqueting, i no sé què és pitjor.

    Més informació:

    L’antic Teatre de la Santa Creu o Principal de Barcelona i els comediants
    Àlex Rigola Gran Teatre del Liceu La Veronal Marcos Morau Sala Heartbreak
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorLluís Oliver, temporada moguda
    Següent Article Abel García, vida pirata
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.