Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»FiraTàrrega 2024: una aposta pel joc amb guanys i pèrdues
    Auca

    FiraTàrrega 2024: una aposta pel joc amb guanys i pèrdues

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz8 de setembre de 2024Actualitzat:8 de setembre de 2024No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    Raquel Gualtero © Eva Balcells
    Raquel Gualtero © Eva Balcells

    La mostra de l’Urgell tanca edició sense que hagi brillat amb fulgor cap de les múltiples descobertes del seu programa Auca#128

    Apostar

    Aterrar a Tàrrega durant la seva popular fira d’arts de carrer és una de les experiències més fascinants que pot gaudir qualsevol aficionat a les arts escèniques. Més que un festival es tracta de tota una ciutat transformada en escenari, enguany amb el joc com a leitmotiv i temàtica de fons. Però jugar és arriscar-se i les apostes no sempre surten com s’espera. A diferència d’altres anys, han faltat els muntatges que brillen pel consens del públic i els nombrosos professionals acreditats. Qualitat i varietat no hi ha mancat, com és habitual, però fins i tot un bon salt pot fer caure el llistó quan està tan alt.

    'Carrer 2024' de Sol Pico © Eva Balcells
    ‘Carrer 2024’ de Sol Picó © Eva Balcells

    Grans noms

    Retorn del gran format de carrer amb segell nostrat: Sol Picó va complir amb escreix les expectatives signant un dels millors espectacles de la Fira. Carrer 024 va servir també per celebrar els 30 anys de la companyia de la coreògrafa alcoiana que precisament va conrear els seus primers grans èxits a l’aire lliure. Amb menys dosi de gamberrisme, va ser com tornar als bons records i tècniques d’espectacles com Amor diesel (2002) i La Divadivina (2004). De nou el domini de les plataformes mòbils i la grua, l’experiència a l’hora de moure multituds i una encertada combinació entre reflexió, estètica i espectacularitat. En canvi, els francesos Adhok, que tant ens van meravellar el 2018 amb peces com Le nid, van punxar amb Qui-Vive: excés de text sense la dicció adequada i una posada en escena de ritme espès que s’entesta a tocar molts temes sense aprofundir.

    Adock © Nuria Boleda
    Adock © Núria Boleda

    Llum, foc, destrucció

    Qui juga amb foc, s’acaba cremant. Per sort, els Incendis al parc de sant Eloi de Ça Marche eren només una simulació. Espectacle de curta durada, menys és més, un desplegament tècnic inèdit per simular l’amenaça de les flames, una mica de text al més pur estil El Conde de Torrefiel, i ja ho tindríem, la proposta més original de la fira. També entre el més comentat, Perdón, de Losinformalls, dansa, humor i una provocació gairebé circense que no veiem des de Leo Bassi: quanta falta ens fan les companyies que treballen la incorrecció política amb rigor.

    Losinformalls © Nuria Boleda
    Losinformalls © Núria Boleda

    Llenguatges de carrer

    Quan parlem d’arts de carrer, de propostes adreçades a un públic heterogeni, un dels principals perills és acabar confonent popular i patillero. La proposta lituana The Duck (Show) Performance, que havia generat tantes expectatives, al final no va ser ni una cosa ni l’altra, ni art conceptual ni la paròdia que buscava assolir. A l’esperat Acts of liberations de Sergi Estebanell li va faltar forma, discurs i profunditat més enllà de les bones intencions de repartir amor. L’actuació a l’aire lliure té el seu propi llenguatge, per això va costar seguir Paquets de Toti Toronell, un conjunt d’accions arran de terra que només podia apreciar la petita rotllana de públic que es va situar a les primeres files.

    'Paquets' de Toti Toronell © Nuria Boleda
    ‘Paquets’ de Toti Toronell © Núria Boleda

    Temps i espai

    Alerta també amb l’espai i el moment, perquè una proposta notable com 360° de Raquel Gualtero, coreografia basada en el gir i la repetició, va acabar expulsant a bona part del públic de la plaça Major en el prime time de les 19 h. L’abstracció de vegades costa d’encaixar al carrer si no s’aporta context. Més sort en la mateixa franja i espai Mover montañas, Alberto Velasco va captar l’atenció pel component folklòric i per la sorpresa d’una dansa contra la normativitat. Ferran Orobitg amb la seva instal·lació Opia va crear el misteri amb un munt de seients repartits per espais insòlits de tota la ciutat. Els privilegiats participants del dispositiu van gaudir d’una tranquil·la passejada en butaca mòbil, la senzillesa de fer sortir al públic de la comoditat d’un teatre i posar-lo a veure els carrers des d’una altra perspectiva.

    Ferran Orobitg © Nuria Boleda
    Ferran Orobitg © Núria Boleda

    Drama-circ-túrgia

    Per qüestions comercials, moltes companyies de circ acaben creant espectacles d’una hora quan en realitat tenen, en el millor dels casos, 15 o 20 minuts de maniobres circenses. En alguns muntatges la dramatúrgia que ho lliga tot és bona, en altres, no tant. Carena de La Corcoles aconsegueix reeixir mitjançant una estètica molt cuidada de ritme hipnòtic, Paula Quintas proposa un dispositiu tècnic i el trencament de la distància entre artistes i públic i els murcians Uparte plantegen una reflexió enèrgica al voltant del cos i les aparences. Altres, en canvi, com Gravity & Others Myths, cauen en la temptació d’omplir minuts a còpia d’objectualitzar el cos dels artistes, o el cas de Psirc, que construeixen un relat delirant sense cap ni peus que barreja en una rave IA, claqué i mitologia. No tot s’hi val.

    La Corcoles © Nuria Boleda
    La Corcoles © Núria Boleda

    Enjogassats

    A l’espai de la Paraula, Francesc Cuéllar va jugar amb rimes i dobles sentits al més pur estil Jordi Oriol. Odissees de La Mecànica va aconseguir un espectacle bastant rodó gràcies al joc interactiu dels telèfons mòbils dels espectadors. Al concurs Dale Ramón!, dels donostiarres Trapu Zaharra, no li vindria malament una actualització de l’humor (les bromes sobre la sogra estan una mica passades de moda). Finalment, Juego infinito, de la mexicana Cristina Maldonado, va tocar el tema de la mort mitjançant un senzill treball d’objectes, un exercici de record que va arribar al cor (i al llagrimal) de bona part del públic, mentre altres van quedar freds pel seu toc naïf. També en el joc escènic, de vegades es guanya i d’altres s’aprèn.

    Francesc Cuellar i Judit Cortina © Nuria Boleda
    Francesc Cuéllar i Judit Cortina © Núria Boleda
    Arts de carrer Fira Tàrrega FiraTàrrega Sol Picó
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEduard Fernández: “L’única força que tenim com a poble és unir-nos”
    Següent Article 3 milions d’espectadors per primer cop en la història dels teatres de Barcelona
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.