El festival més important de la tardor escènica torna amb un programa que recupera el múscul internacional #Auca83
Eixos habituals
Ni FiraTàrrega ni la gala Aixeca el teló, el tradicional tret de sortida de la temporada d’informació teatral és la presentació del Festival Temporada Alta en els darrers dies d’agost. No podem dir que siguin originals pel que fa a l’embolcall dels eixos de treball, però sempre enlluernen amb els noms d’un cartell que ens fa caure la bava. A grans trets, 99 espectacles, 40 estrenes i, atenció, 20 muntatges internacionals que recuperen el múscul transfronterer després dels estralls de la pandèmia. Així, els artistes vinguts de fora, l’aposta per la producció catalana i la connexió amb Llatinoamèrica tornaran a ser els pals del paller entre el 30 de setembre (enguany la inauguració serà musical, concert final de gira d’Antònia Font) i el 10 de desembre.
Complicitats
És “la millor programació internacional que hem tingut mai”, ha subratllat avui el director de Temporada Alta, Salvador Sunyer, en la presentació del festival, i entre totes les presències foranies ha destacat la del totèmic director Simon McBurney amb la companyia Complicité, que actuarà per primer cop a Girona amb Drive Your Plow Over the Bones of the Dead (del 2 al 4 de novembre). 25 espectacles seran coproduccions del festival, a més d’altres espectacles creats específicament per a l’edició com Cartes d’amor, que dirigirà Mario Gas amb Jordi Boixaderas i Rosa Renom al repartiment. També són produccions pròpies les lectures de Simone Weil, per Míriam Iscla a la catedral de Girona, i L’anticrist, de Friedrich Nietzsche, interpretat per Pol López a la Planeta. La imatge del festival es reforça amb un vídeo d’Albert Serra i el cartell és obra de l’escultor Enric Pladevall-Vila.
La setmana més potent de l’any
Encara més que altres anys, la Setmana de Programadors (del 16 al 19 de novembre) agruparà una bona part dels caps de cartell tant d’aquí com de fora. El nou muntatge d’Angélica Lidell serà el gran plat fort, l’estrena absoluta de Vudú (3318) Blixen (18 i 19 de novembre), un nou capítol del seu mostrari d’horrors habituals de sis hores de durada. Precedit per bones crítiques, la tornada de l’iconoclasta Rodrigo García amb Cristo està en Tinder (16 de novembre) també promet emocions fortes. La Veronal, Nao Albet i Marcel Borràs, cabosanroque i Roger Bernat són altres noms d’un concentrat de festival a dins del festival, la gran cirera del pastís. Caldrà buscar hotel a Girona.
De forra vindran…
Si hi ha una cosa que fa especial el Temporada Alta, en comparació amb altres festivals o a la programació usual de Barcelona, és la seva espectacular nòmina d’artistes internacionals. Entre les presències d’enguany destaca Milo Rau, l’imprescindible director suís feia cinc anys que no trepitjava escenaris catalans. Ens portarà Familie, la recreació del cas real d’una família que opta pel suïcidi. S’estrena en el programa el lituà Jokūbas Brazys, deixeble d’Oskaras Koršunovas que ens porta una altra versió de La gavina. La dansa arribarà a través dels espectacles d’Anne-Teresa de De Keersmaeker i Cristiana Morganti. No pot faltar a la cita un recurrent com Thomas Ostermaier amb la versió del text Qui a tué mon père, interpretat pel mateix autor, Édouard Louis. Temporada Alta s’expandirà cap a Barcelona amb el retorn de l’obra La doleur, de Patrice Chéreau, i enguany també cap a Figueres, on es podrà veure Diptych: The missing door and The last room de Peeping Tom.
Més enllà de l’oceà
A prova de distància, la connexió llatinoamericana del festival, reforçada any rere any per la presència de Temporada Alta en la seva edició a Buenos Aires. Integren el cicle quatre espectacles, tres d’ells inèdits a Europa. Euforia y desazón, de l’argentí Sergio Boris, que parla de la idea del fracàs i les relacions de poder. Hi tornaran dos habituals de la mostra: Gabriel Calderón amb Ana contra la muerte i Mariano Pensotti, que reflexionarà en la frontera entre realitat i ficció amb La obra. I, finalment, Marina Otero que després de triomfar l’any passat amb Fuck me, enguany presenta l’altra part del díptic, Love me, un solo plantejat des de la fragilitat d’una artista que s’exposa a l’escenari.
També els de casa
Sunyer ha volgut destacar altres branques del festival com el projecte Artèria, creat per facilitar l’accés del públic jove a la programació del festival: set espectacles amb importants descomptes adreçats a menors de 30 anys. També el projecte A Tempo, per fer arribar la cultura a escoles i instituts. En col·laboració amb altres teatres del territori, Temporada Alta també oferirà estrenes com Sísif fa no fa, el nou espectacle de Jordi Oriol inspirat en la mitologia grega; De la leona a la invencible, obra flamenca d’Olga Pericet i Daniel Abreu; o De l’amistat, la nova peça de Las Huecas en el límit de la biografia i la ficció. La venda d’entrades s’obre a públic general el 7 de setembre.