Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Homenatges a una època i nous batecs de l’actual
    Auca

    Homenatges a una època i nous batecs de l’actual

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz24 d'octubre de 2024Actualitzat:24 d'octubre de 2024No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'Els Miserables' © Tantarantana
    'Els Miserables' © Tantarantana

    Mentre celebren en vida el centenari de l’actriu Teresa Cunillé, nous artistes i tendències de l’escena van obrint-se camí Auca#132

    Un segle de teatre

    Habitualment celebrem els centenaris in absentia, i gairebé mai amb la protagonista fent ús d’una memòria prodigiosa. L’actriu Teresa Cunillé fa cent anys, un segle de dedicació absoluta al teatre català. La seva trajectòria s’inicia de ben jove en l’escena amateur, però va ser al Teatre Romea durant el franquisme quan va brillar com una figura emblemàtica de la resistència cultural. La ferida lluminosa (1954), de Josep Maria Sagarra, només va ser una de les seves nombroses estrenes al teatre del carrer Hospital. Destaquen també les seves múltiples interpretacions televisives a TVE, testimonis d’una carrera en un context complicat per a la creació en català. Atresora reconeixements com la Creu de Sant Jordi i el Premi Margarida Xirgu i dilluns vinent, precisament al Romea, se li retrà homenatge, un acte conduït per Jaume Viñas i Lloll Bertran, amb la intervenció de companys com Josep Maria Flotats, Sílvia Munt, Francesc Nel·lo, Lali Barenys, Anna Güell, Maite Guisado i Àlex Casanovas.

    Teresa Cunillé © Fundació Romea
    Teresa Cunillé © Fundació Romea

    Tangos

    La Gleva Teatre s’afegeix al centenari de Teresa Cunillé amb una proposta que beu directament de la seva trajectòria. Amb Lali Barenys com a protagonista i sota la direcció d’Anna Güell, Els tangos de Sagarra és un dels pilars de la temporada de la sala del barri del Farró. El muntatge revisita una de les darreres col·laboracions teatrals de Cunillé, Dones com jo, una selecció de textos de la mateixa actriu i direcció de Francesc Nel·lo que es va estrenar al Lliure el 2002. A La Gleva veurem una selecció de monòlegs (tangos) de personatges femenins escrits en vers per Sagarra, una revisió amb perspectiva de present sobre dones valentes i fins a cert punt transgressores per a l’època en què van ser concebudes. Un homenatge a Teresa Cunillé i una època concreta del teatre català que encara brilla als ulls de testimonis directes.

    Lali Barenys i Teresa Cunillé © David Ruano
    Lali Barenys i Teresa Cunillé © David Ruano

    La revolució impossible

    Arribo fregant el pal, però per sort vaig caçar una funció al Tantarantana d’Els miserables, l’última obra del joveníssim Miquel Mas Fiol. Si amb el monòleg Les penes del jove Werther ja ens vam quedar enganxats a la poca vergonya i l’energia projectada sobre l’escenari, el nou espectacle redobla l’aposta. Novament, un marc metateatral i autoficcional portat al límit, un retrat de l’ecosistema teatral com excusa per plantejar una farsa sobre el concepte de revolució i tots els clixés simbòlics que arrossega. Entre deliris nihilistes i dards enverinats repartits a tort i a dret, el nou muntatge torna a destacar per l’entrega física dels intèrprets. Amb una espaterrant introducció musical de Gerard Franch, brillen també uns no menys àcids Mel Salvatierra i Lluís Oliver, els tres junts són la clau d’un guisat amb aires gamberros de conferència performativa. Tot i que algunes reiteracions es podien haver escurçat, la volcànica deconstrucció llança moltes preguntes i pràcticament cap resposta, enfrontant-nos a la nostra imatge inactiva com a públic i com a societat. Teniu temps fins diumenge, però en queden poques entrades, afanyeu-vos.

    'Els Miserables' © Tantarantana
    ‘Els Miserables’ © Tantarantana

    Teatre vermut

    S’ha comentat amb profusió el canvi de tendència que fa que espais teatrals practiquin el sostenible art de la reposició. Els rescats d’obres aporten una segona oportunitat tant per als creadors i intèrprets com per al públic, posant a circular de nou el preuat boca-orella. L’Espai Texas és un dels culpables, però també les iniciatives, entre d’altres, del nou Espai Lliure, el Maldà i l’Off de la Villarroel. En aquest últim cicle es va reestrenar dimarts Pols de diamant, brillant text d’una altra jove promesa, Pau Coya, premi Revelació de la Crítica. Alguns d’aquests espais, també el Heartbreak Hotel de Rigola, estan consolidant una altra interessant tendència que fins fa poc sonava a temeritat: les funcions matinals. La franja del migdia del cap de setmana és una opció fantàstica per anar al teatre, compatible amb qualsevol altre compromís, inclosos els dinars a ca la iaia. El que ha començat com una anècdota, qui sap si acabarà convertit en un costum. Benvingut sigui el teatre vermut.

    'Albert Salazar i Dafnis Balduz a 'Pols de diamant' © Sergi Panizo
    ‘Albert Salazar i Dafnis Balduz a ‘Pols de diamant’ © Sergi Panizo
    El Maldà El Tantarantana Josep M. de Sagarra La Villarroel Sala Heartbreak Teatre Tantarantana Teresa Cunillé
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorCorc
    Següent Article Quin conveni col·lectiu de treball s’aplica als actors i les actrius per a produccions emeses per TVC?
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.