Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Pròrroga, reestrena i reposició
    Opinió

    Pròrroga, reestrena i reposició

    Jaume Forés i JulianaPer Jaume Forés i Juliana18 de juny de 2024No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Espai Texas
    Espai Texas

    Heus aquí tres conceptes que, abans de la crisi financera del 2008, eren clars i diàfans i que, durant anys, semblaven haver quedat proscrits de l’exhibició escènica a causa d’un model d’ajuts i subvencions que ens ha conduït, de forma irremeiable, a una necessitat constant d’estrenar i produir novetats. És públic i notori que la cartellera actual està condicionada per la immediatesa i que els períodes d’exhibició de la temporada barcelonina fa temps que no van més enllà de les tres o quatre setmanes, tant en els teatres públics com en els privats.

    L’actual explotació comercial ofe­ga els èxits abans que puguin emprendre volada

    Aquesta lògica d’explotació comercial és completament antiintuïtiva: ofega els èxits abans que puguin emprendre volada i no deixa cap marge de maniobra als espectadors incauts. Afortunadament, d’un temps ençà han sorgit iniciatives que es rebel·len contra aquesta inèrcia tot demostrant que una altra mena de programació és possible.

    La temporada 2023-2024 és una de les que ha vist més retorns a la cartellera de les darreres dècades. També ha vist molts espectacles amb les entrades exhaurides, fins i tot abans de la seva estrena. Un clar indicador que el model d’explotació actual és obsolet i que cal replantejar-lo.

    Com pot ser que un espectacle esgoti entrades abans de l’estrena i no hi hagi ni la més remota possibilitat d’allargar-ne les funcions o de traslladar-lo a un altre escenari fins ben entrada la temporada vinent (en el millor dels casos)? Qualsevol empresari teatral de principis del segle XX –o de qualsevol país anglosaxó– es posaria les mans al cap davant d’aquesta absurditat!

    Presentació de la Sala Texas © Marc Mampel
    Presentació de la Sala Texas © Marc Mampel

    L’adveniment de l’Espai Texas, un teatre dedicat gairebé en exclusiva a donar una nova vida comercial a produccions d’èxit que, per un motiu o un altre –sobretot per la manca de teatres amb aforaments mitjans a Barcelona– no s’han pogut amortitzar del tot o han hagut de retirar-se de la cartellera després de poques funcions, ha contribuït notablement a aquest canvi de paradigma. Però no tot és obra del Texas. Aquesta temporada, per exemple, més d’un 30% dels títols dels teatres del Grup Focus han estat reestrenes i reposicions. Un fet del tot impensable fa tan sols una dècada.

    Ara, però, convé clarificar conceptes. Quan un espectacle allarga funcions més enllà de l’última data de representació inicialment anunciada parlem d’una pròrroga. Una reestrena és com denominem un espectacle que torna a la cartellera després d’haver esgotat el seu temps d’exhibició original; normalment, la temporada següent a l’estrena i, sovint, amb algun canvi en el repartiment o en l’espai d’exhibició. Per contra, quan el retorn es produeix dins de la mateixa temporada, en el mateix espai de l’estrena i amb l’elenc original, parlem de reposició.

    A la llum d’això, crec que ens hem d’habituar a parlar de les reestrenes, tot i que seria desitjable evolucionar cap a un model amb més pròrrogues i reposicions. Veurem si el que hem viscut aquesta temporada és només una excepció o si marcarà una tendència que es consolidarà en el futur.

    Publicitat
    Espai Texas
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorJulio Manrique presenta per al Lliure una temporada “oberta i contemporània”
    Següent Article FiraTàrrega 2024: els millors espectacles per jugar al carrer
    Jaume Forés i Juliana

    Actor, realitzador i gestor cultural

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 14 de juliol de 2025

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    La companyia tanca cinquanta anys de trajectòria amb la represa del seu musical insígnia que…

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.