Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Be normal, be ‘queer’
    Opinió

    Be normal, be ‘queer’

    Juan Carlos OlivaresPer Juan Carlos Olivares11 de març de 2019Actualitzat:11 de març de 2019No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    MDSLX ©Simone Stanislai

    L’HAU (Hebbel am Ufer) ha llançat per al seu pròxim festival una convocatòria oberta als creadors berlinesos perquè li facin arribar un manifest –n’elegiran 25 per a la seva lectura pública– sobre el passat, present i futur de la cultura queer.

    Publicitat

    Un teatre públic i de referència que col·loca un dels debats socials més vius i revolucionaris de l’actualitat al cor del seu discurs artístic. Una iniciativa inspirada, entre d’altres, en aquesta frase de l’activista i pensador nord-americà d’origen cubà José Esteban Muñoz: “El posicionament queer és bàsicament el rebuig de la realitat present i la insistència en un altre món possible.” Un qüestionament frontal i polític de l’hegemonia cultural heteropatriarcal i que en molts sentits transcendeix la lluita vigent i necessària –com evidencien els titulars diaris– dels col·lectius LGBTI.

    Allò interessant de la iniciativa de l’HAU és el subjecte que la impulsa: una institució que forma part i s’alimenta del sistema. Al moviment queer no li falta qui n’escrigui i el defensi als escenaris, però solen ser veus individuals (Kev Perry, Philip Dawkins, Alok Vaid-Menon, Taylor Mac, Travis Alabanza) o col·lectius (Raze o Outburst Queer Art Festival al Regne Unit, Ricci/Forte a Itàlia) que actuen des d’aquell marge –més o menys ampli– que la centralitat hegemònica permet perquè les minories que assumeix es desfoguin sense posar en dubte la seva “normalitat”. Aquell reducte contestatari i subversiu que explica l’existència durant 25 anys del festival Garofano Verde a Roma. Un gueto de diversitat en una Itàlia que continua sense resoldre els seus exabruptes homòfobs. En aquest mateix sentit s’han d’entendre també les paraules de Megan Carney, directora de l’About Face Theatre de Chicago: “Concebo la cultura queer com un nou capítol de les reivindicacions LGBTI, una via per alterar, reimaginar i alliberar els nostres cossos i ments. Necessitem més històries que revelin els matisos de les nostres identitats i desitjos.”

    Al moviment ‘queer’ no li falta qui escrigui sobre ell i el defensi als escenaris, però solen ser veus individuals

    Una resposta a aquesta aspiració seria un projecte com MDLSX del col·lectiu italià Motus i que vam poder veure i aplaudir al Grec 2016. Una performance de Silvia Calderoni amb una dramatúrgia inspirada en el Manifest contrasexual de Paul B. Preciado. Una alternativa igual de disruptiva és Trans-Art Cabaret, un projecte impulsat pels activistes Pol Galofré i Miquel Missé. I per descomptat, el combat artístic abanderat per Les Impuxibles.

    La qüestió –per tornar a la idea que batega en la iniciativa de l’HAU– és com viatjar del marge al centre i col·locar la il·limitada diversitat de l’ésser humà i la seva manera de presentar-se i estar davant els altres en el context d’una nova normalitat. El camí a recórrer és llarg, però mentrestant convé destacar gestos personals que poden passar desapercebuts, com l’existència d’una diva com Miss Knife. O el que és el mateix, Monsieur Olivier Py, director del Festival d’Avinyó. També al TNC s’ha deixat veure l’enorme semblança de la directora d’orquestra Wanda Pitrowska amb el seu actual responsable, Xavier Albertí.

    Publicitat
    LGTBI Paul B. Preciado Queer Teatre Xavier Albertí
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorNina, multidisciplinària
    Següent Article Fèlix Riera, nou director de la Fundació Romea
    Juan Carlos Olivares
    • Web
    • X (Twitter)

    Crític teatral. Coordinador del jurat de teatre Premis de la Crítica Teatral de les Arts Escèniques.

    Articles Relacionats

    L’scroll infinit del teatre millennial

    13 de novembre de 2025

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    6 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Història 19 de novembre de 2025

    La mort de Franco cinquanta anys després

    Una fotografia del sector teatral aquell 20-N La mort de Franco va facilitar un canvi…

    ‘Ànima’ i ‘L’herència’, guanyadores dels Premis Butaca

    L’scroll infinit del teatre millennial

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    La mort de Franco cinquanta anys després

    ‘Ànima’ i ‘L’herència’, guanyadores dels Premis Butaca

    L’scroll infinit del teatre millennial

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.