Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Conquestes i desafiaments de la dramatúrgia catalana
    Opinió

    Conquestes i desafiaments de la dramatúrgia catalana

    Francesc Foguet i BoreuPer Francesc Foguet i Boreu27 de desembre de 2024No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    TNC © studioruano/TNC
    TNC © studioruano/TNC

    “Políticament, la instituci­o­nalització teatral resulta precària, insuficient, endogàmica, intervencionista i de vol gallinaci”

    Publicitat

    Un dels trets distintius de la dramatúrgia catalana del segle XXI és la varietat de propostes estètiques i ideològiques amb què es presenta en societat. La nòmina de dramaturgs i dramaturgues és tan considerable com diversa. A diferència de dècades anteriors, més monolítiques, actualment està molt més oberta a la pluralitat d’enfocaments i estils, com també a les problemàtiques i a les inquietuds d’un present ple d’incerteses. Aquesta és la primera conquesta: ha retornat, des de la pluralitat, a l’esfera de la política, el sentit de la qual, segons Hannah Arendt, és la llibertat.

    Una altra de les fites que ha aconseguit la dramatúrgia catalana recent –amb penes i treballs i a força d’avenços– és fer més realitat el vell somni modernista d’homologació amb les escenes europees. Amb la precarietat estructural com a base, sense un Estat al darrere que la impulsi com caldria, ni tampoc sense les condicions materials ni superestructurals que tenen nord enllà, ha pogut crear una mínima infraestructura, a costa, val a dir-ho, de molt d’esforç dels mateixos dramaturgs i dramaturgues que s’hi deixen la pell cada dia.

    La tercera de les consecucions de la dramatúrgia actual, vinculada amb l’anterior, és la internacionalització, una possibilitat que antany només havien atès casos excepcionals com el d’Àngel Guimerà. Moltes obres d’autoria catalana ultrapassen els límits estrets del sistema teatral propi i s’estrenen, traduïdes a altres llengües, en teatres i festivals d’arreu del món, encara que sigui en espais més perifèrics que no pas centrals. Un mapamundi de les estrenes i un sondatge sobre l’interès que desperta la dramatúrgia indígena en els fòrums internacionals donarien l’abast d’aquesta conquesta.

    Encara podríem afegir una quarta petita victòria de la dramatúrgia catalana del segle XXI: la institucionalització. Amb aquest concepte, abracem des de l’accés, tímid, a les programacions dels teatres públics (TNC o Lliure) o als escenaris poc o molt subvencionats (gairebé tota la resta) fins a les ajudes que concedeix l’Institut Ramon Llull, tot passant per altres iniciatives com la plataforma digital Catalandrama de la Sala Beckett. Tot suma, si no resta. Políticament, tanmateix, la institucio­nalització teatral resulta precària, insuficient, endogàmica, intervencionista i de vol gallinaci.

    Finalment, sense que en redueixi la importància, la dramatúrgia catalana ha atès una presència remarcable en els escenaris actuals, tant els públics com els privats, si la distinció serveix. Menys de la que es mereixeria, però més de la que ha tingut en èpoques històriques anteriors. Menys del que caldria, això sí, en les tres grans ciutats (Mallorca, València i Barcelona) que haurien de constituir per se un circuit interior. Sense arribar, fet i fet, a la centralitat desitjable, s’hi acosta cada vegada més, tot i que la impressió és que, en els darrers temps, hi ha hagut més reculades que avenços.

    Els grans desafiaments són –ai– mantenir aquestes posicions, ampliar-les encara més i projectar-les cap a un futur de continuïtat i de superació. Sense la pluralitat estètica i ideològica, l’homologació europea, la internacionalització, la institucionalització i la presència als escenaris, la dramatúrgia catalana d’avui no tindria les condicions suficients i necessàries per poder desenvolupar-se amb una certa dignitat, és a dir, per estrenar en espais professionals, gaudir de suport i de consideració socials, ser encara més europea que mai i situar-se en qualitat entre les millors del món.

    Publicitat
    Dossier dramatúrgia catalana dramatúrgia catalana Teatre Lliure Teatre Nacional de Catalunya TNC
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorJofre Borràs, sense filtres
    Següent Article Netflix convertirà el llibre ‘Entreacte(s)’ en una sèrie internacional
    Francesc Foguet i Boreu
    • Web

    Director del Centre de Recerca en Arts Escèniques de la UAB

    Articles Relacionats

    L’scroll infinit del teatre millennial

    13 de novembre de 2025

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    6 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Auca 13 de novembre de 2025

    L’scroll infinit del teatre millennial

    Entre la brevetat del mem i la complexitat sistèmica, reblem el clau de la nova…

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    Anna Casals, bones companyies

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    L’scroll infinit del teatre millennial

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.