El mes d’octubre passat es va estrenar al Peak Performances de Nova Jersey The Force of Things, una òpera del compositor Ashley Fure que és un estudi dels infrasons. Òpera amb infrasons? Doncs sí. Uns 24 subwoofers (altaveus de subgreus) emetien tons que vibraven a una freqüència de 10,67 hertz (l’oïda humana detecta sons només a partir dels 20 hertz). Estaven desplegats al voltant de l’auditori, amb l’audiència asseguda al mig. Les vibracions dels altaveus causaven els moviments i sons a la instal·lació escenogràfica. El repte per al públic era esbrinar d’on venien.
Com ens recorda Magda Romanska, professora associada en Estudis de Teatre i Dramatúrgia de l’Emerson College, des que el 1975 Robert Wilson va definir com a òpera Einstein on the Beach hi ha hagut moltes “no òperes” produïdes. Avui tenim òperes mariachi, klezmer, rock, jazz, transmèdia, multimèdia… Aquest tipus d’òperes no s’estrenen al MET, però són tot i així òperes?: Sí, contesta Romanska. Segons comenta l’experta, ara hi ha un interès creixent per l’òpera en la tecnologia i en el mestissatge amb altres gèneres. També per representar-se fora dels llocs tradicionals. Aquestes noves òperes són majoritàriament realitzades per petites companyies experimentals. És molt car per als grans coliseus tradicionals experimentar mentre mantenen la gestió. El MET va ser construït per a les òperes dels segles XVIII i XIX, raó per la qual el seu repertori està constret a aquest espai.
Per a Romanska, ara que la tecnologia, l’audiència i els pressupostos han canviat necessitem noves òperes que responguin al paisatge social, polític i estètic contemporani. Representant-hi un cop i un altre les velles òperes, el MET s’ha convertit en una mena de museu de l’òpera (com el teatre nō). L’únic que canvia és la posada en escena del director, que per evolucionar, en molts casos, acaba treballant uns conceptes que estan fora de lloc, i que de vegades són ridículs.
Què n’opineu vosaltres? El debat està obert. Podeu conèixer diferents exemples de nova òpera en aquest fantàstic article: http://www.huffingtonpost.com/2014/08/20/opera-artists_n_5691781.html.