Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Referents en construcció
    Opinió

    Referents en construcció

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz15 d'octubre de 2020Actualitzat:15 d'octubre de 2020No hi ha comentaris3 Minuts de lectura

    Editorial del número 210 de la revista ‘Entreacte’, que tracta dels sostres de vidre que separen les dones dels llocs de poder.

    Publicitat

    Mestratge. La desaparició d’una figura majúscula com Hermann Bonnín provoca una allau de titulars de premsa i escrits de record, però sobretot un seguit de reaccions individuals que situen la importància del personatge en el nostre bagatge col·lectiu. Va ser director, actor, pedagog, gestor i, més enllà d’això, amic, company, mestre i referent. El fruit de la seva llavor és ben visible: sense ell les arts escèniques catalanes tindrien una altra forma menys diversa, menys pròpia. Tothom que ha passat per l’Institut del Teatre que ell va transformar, o per l’Espai Brossa que va fundar i dirigir, li deu un pessic d’il·lusió al Bonnín.

    Vulnerabilitat. La precarietat del sector cultural s’ha fet encara més visible com a conseqüència de la crisi sanitària, i és possible que empitjori a curt termini quan ho faci l’economia. Als mesos d’aturada forçosa s’hi suma ara un retorn a la feina carregat d’incerteses. Pel camí queden encallats projectes, professionals i molts equilibris domèstics. Quan encara no s’havia remuntat la desfeta de 2008, un nou horitzó de tempesta agafa forma d’amenaça. I la pregunta: què fer contra aquesta feblesa de la cultura que sembla ja endèmica?

    Només trobem un 33% de dones al capdavant dels 24 principals centres públics de producció d’arts escèniques d’Espanya, una xifra que no ha millorat gaire en els últims 5 anys.

    Percentatges. Una directora per cada tres directors. Un 22% d’autores enfront d’un 78% d’autoria masculina. Són xifres publicades el 23 de setembre en un estudi que signa l’Asociación Clásicas y Modernas. Hi van analitzar 579 espectacles de tota mena de gèneres (teatre, òpera, sarsuela, etc.) programats a equipaments estatals i autonòmics de tot Espanya durant la temporada 2018-2019. Entre els 24 centres públics de producció que s’hi van analitzar, només van trobar un 33% de dones al capdavant, una xifra que no ha millorat gaire respecte de la data d’inici de l’estudi, ara fa cinc anys. Alguna cosa no funciona bé.

    Emmirallar-se. La societat i la cultura contemporànies estan desequilibrades per un sistema que no representa la paritat natural de la societat. Ni programacions ni equips de direcció es corresponen amb la realitat del carrer. Un peix que es mossega la cua: si manca la pluralitat de models i perfils també resulta més lenta la normalització dels canvis i el trencament dels sostres de vidre existents. Hem volgut plantejar una trobada inèdita, quatre directores de grans equipaments i festivals, pioneres i referents d’un inici de canvi que, no obstant això, no amaga tota la tasca pendent  que se’ns acumula.

    Publicitat
    directores dones Igualtat sostre de vidre
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anterior‘Accions de resistència’ de Susanna Barranco guanya el 20è Premi BBVA de Teatre
    Següent Article Carme Portaceli: “S’ha de trencar la imatge conservadora que té el TNC”
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    6 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Actualitat 12 de novembre de 2025

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    Lluís Homar rep el reconeixement a la trajectòria en una gala celebrada a L’Atlàntida de…

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    Anna Casals, bones companyies

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    Anna Casals, bones companyies

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.